خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی:

مرجعیت مرز ندارد و متعلق به همه است

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم با بیان این که اختلافات میان دولتمردان و سیاستمداران عراقی بسیار دردناک است، گفت:‌ بنده کمتر قسم می‌خورم؛ اما به والله قسم، همه مسئولند و باید با اتحاد، دشمن را از خانه خود بیرون کنند.

به گزارش ایلنا، آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اختلافات در کشور عراق، اظهار داشت: امروز اختلاف، میان دولتمردان و سیاستمداران عراقی بسیار دردناک است؛ چراکه از یک سو نخست وزیر و رئیس جمهور؛ از سویی مجلس شورای اسلامی و از طرف دیگر جمعی از مردم متحصن شده و دولت و مجلس را به تعطیلی کشاندند که به نفع کشور عراق نیست.

وی ابراز داشت: امروز داعش در کشور عراق مراکز مهمی همچون موصل را در اختیار گرفته و اگر تعلل کنید، بغداد را نیز خواهند گرفت؛ پس نباید چنین اختلافاتی در کشور عراق باشد.

این مرجع تقلید خطاب به مسئولان عراقی گفت: امروز دشمن در خانه شماست و ما نمی‌دانیم که چطور این اختلافات را تفسیر کنیم؛ اما در این شرایط اینگونه اختلاف هیچ برحقی ندارد و همه باید کوتاه بیایند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساخت: بنده کمتر قسم می‌خورم؛ اما به والله قسم همه مسئولند و باید با اتحاد دشمن را از خانه خود بیرون کنند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: شاید برخی بگویند که این مباحث مربوط به اوضاع داخلی کشور عراق است و کسی حق اظهار نظر ندارد که باید گفت: مرجعیت مرز ندارد و متعلق به همه است.

این استاد برجسته حوزه بیان داشت: امیدواریم برادران محترم ما در عراق از نخست وزیر تا وزرا و نمایندگان مجلس و همچنین جمعیت متحصن، یک لحظه نشسته و فکر کنند که کجا قرار داشته و در چه زمانی حضور دارند.

وی تأکید کرد: اگر داعشی‌ها مسلط بر کشور شما شوند، صد درجه از صدام بد‌تر هستند.

آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مسئولین و مردم عراق اظهار داشت: شما حکومت صدام را به خاطر دارید و می‌دانید که چه بر سر عزیران و بزرگان شما آوردند؛ پس همه باید درک مسئولیت کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز برخی از کشور‌ها از بیرون مرزهای عراق در حال تحریک این اتفاقات می‌باشند، ابراز داشت: عربستان سعودی، آمریکا و اسرائیل در حال دامن زدن به این اختلافات بوده تا به اهداف خود دست پیدا کنند.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) «اللهم انى اقول کما قال اخى موسى: اللهم اجعل لى وزیرا من اهلى: اخى علیا اشدد به ازرى، و اشرکه فى امرى» اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این حدیث در تفسیر آیه ۵۵ سوره مائده است که خداوند متعال فرموده است: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ/ ولىّ شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند:‌‌ همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند».

وی تصریح کرد: خلافت حضرت امیر (ع) بعد از پیامبر (ص) با این آیات و روایات مورد اثبات قرار می‌گیرد؛ اما امروز با این همه روایت به کلمه «ولی» اشکال می‌کنند و آن را به معنای دوست می‌گیرند؛ در حالی که به معنای وزیر پیامبر (ص) است.

این مرجع تقلید بیان داشت: بهانه دیگری که درباره این آیه مطرح می‌کنند این است که چطور از پای امام علی (ع) تیر را درآوردند و ایشان متوجه نشدند؛ اما آن حضرت متوجه حضور سائل در مسجد شده است که در پاسخ باید گفت: خود قرآن کریم جواب آنان را داده و فرموده است: دوم این است که چطور آن علی که از پای او تیر درآورده و متوجه نمی‌شود، متوجه این سائل شده است که خود قرآن جواب داده است: «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ» که به نوعی عبادت در عبادت است؛ چون شنیدن صدای ناله مظلوم نیز از عبادات می‌باشد.

وی اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم که پیرو مکتب و شخصیتی هستیم که آیات و روایات بسیاری درباره آنان آمده است.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز داشت: نکته‌ای که در این آیه باید به آن توجه کرد این است که پرداخت زکات در حال رکوع و مسئله موسی و هارون چه رابطه‌ای با هم دارند؟ که باید گفت: نبی مکرم اسلام (ص) از هر فرصتی برای بیان این حقیقت استفاده می‌کرد؛ حتی فرصتی که ما فکر می‌کنیم هیچ ارتباطی با هم ندارند.

کد خبر : ۳۶۳۵۱۱