خبرگزاری کار ایران

اصلاح‌طلبان آماده دور دوم انتخابات؛

رقابت حامیان و مخالفان برجام در استان امام + جدول بررسی وضعیت

اصلاح‌طلبان استان مرکزی در حالی وارد دور دوم انتخابات می‌شوند که امیدوارند با پیروزی در دور دوم انتخابات، فضای اصولگرایانه نمایندگان استان در مجلس شکسته شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، زمانی که اسامی تایید صلاحیت‌شده‌های انتخابات حوزه به حوزه اعلام می‌شد، از همه ناراحت‌تر اصلاح‌طلبان استان مرکزی بودند که در میان انبوه نام‌ها هیچ همراهی نمی‌یافتند؛ چه زمانی که محمدحسین مقیمی سکان استانداری مرکزی را به دست گرفت و چه زمانی که زمانی قمی بر صندلی وی نشست تا مقیمی راهی ساختمان خیابان فاطمی در تهران شود، اصولگرایان و دلواپسان استان اعتراض می‌کردند و از روحانی و رحمانی فضلی می‌خواستند در استان مرکزی هم مثل اصفهان و خراسان فردی در مسئولیت قرار بگیرد که همزیستی صمیمانه‌تری با دلواپسان داشته باشد.

اصلاح‌طلبان؛ همچنان تحت فشار

رقابت و کشمکش بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اراک به اوج خود رسید وقتی سخنرانی فائزه هاشمی در خرداد و الهه کولایی  در بهمن را لغو کردند و حتی برای مصطفی معین هم خط و نشان کشیدند که به اراک نیاید؛ گرچه معین به این شهر رفت و قاطعانه از دولت روحانی دفاع کرد.

اما اصلاح‌طلبان نیز عرصه انتخابات را به همین راحتی به رقیبان اصولگرای خود واگذار نکردند. عباس رجایی نماینده اصولگرای مجلس نهم که تصمیم گرفته بود از تهران نامزد مجلس شود، اجازه این کار را از شورای نگهبان نگرفت و البته انبوهی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز پشت دیوار تایید صلاحیت‌ها باقی ماندند. با این حال لیست‌ها نوشته شد و در اراک هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان برای انتخاب دو نفر از سه نامزد باقی مانده سرگردان ماندند.

سه‌گانه اصولگرایان، در مقابل برجام

سه‌گانه اصولگرایان علی اکبر کریمی، محمد حسن آصفری و احمد آزاد بودند. علی‌اکبر کریمی شهردار سابق اراک بود که از قضا دوران موفقی را در این شهر سپری کرده بود و محبوبیتی در بین اقشار مختلف مردم داشت.

محمدحسن آصفری‌‌ همان نماینده دلواپسی بود که بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌های مخالف دولت علیه ظریف سخنرانی کرده بود.

احمد آزاد نیز یکی از هزاران مدیری احمدی‌نژاد بود که در دولت فعلی از مسئولیت‌های سابق عزل شده بود، در ‌‌نهایت «کریمی» و «آصفری» در لیست اصولگرایان قرار گرفتند، اما بعد از آنکه مشخص شد «آصفری» به دور دوم رفته است و اصولگرایان انتظار داشتند کریمی به یاری موتلف دور اول بشتابد، او به صراحت اعلام کرد در دور دوم از هیچ نامزدی حمایت نخواهد کرد «بنده هیچ قرابت فکری با افراد و جریان‌های تندرو و افراطی که عنوان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را به نام خود مصادره کرده‌اند، نداشته و ندارم و همواره دست اصولگرایان و اصلاح‌طلبانِ سالم، متدین، معتدل، متخصص و معتقد به ولایت و رهبری را می‌فشارم و از همراهی و همکاری با آنان دریغ نخواهم کرد.»

تایید در لحظه آخر؛ و پراکندگی آرای اصلاحات

این صحبت‌ها به این معنا بود که اگر اصلاح‌طلبان بتوانند مانع ورود آصفری به مجلس شوند، صدای اصولگرایان تندرو از اراک کمتر شنیده می‌شود، اما اصلاح‌طلبان اراک نیز روزگار آرامی را سپری نکردند. بعد از اینکه در میان همه تایید صلاحیت شده‌ها سیدمهدی مقدسی و داود نعیمی در لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفتند، ناگهان خبر رسید که «علی یوسفی» رئیس ستاد میرحسین موسوی در استان مرکزی در آخرین روز قبل از تبلیغات تایید صلاحیت شده تا به این ترتیب آرای اصلاح‌طلبان تا حد زیادی پراکنده شد.

محلات؛ تایید اصولگرای شش‌دانگ!

در سه حوزه دیگر استان نیز انتخابات به دور دوم رفته است. در این میان «علیرضا سلیمی» نماینده محلات تنها نماینده‌ای است که می‌توان او را یک اصولگرای شش‌دانگ دانست. محلات یکی از حوزه‌هایی بود که صلاحیت هیچ‌کدام از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید نشده بود.

خمین؛ بی اعتقاد به خط‌کشی سیاسی!

محمدابراهیم رضایی نماینده خمین می‌گوید به خط‌کشی‌های سیاسی اعتقادی ندارد و درباره مجلس نهم نیز می‌گوید کسانی که یک طرفه با دولت مقابله می‌کردند، به ده نفر هم نمی‌رسیدند. این قضاوت درست نیست که داد و فریاد سه یا چهار نفر را به حساب کل مجلس بگذاریم، حمایت مجلس از دولت در موضوع برجام نمونه این امر است. رضایی برای ورود به مجلس بیشتر از دو رقیب اصلاح‌طلب و اصولگرای خود، مطلبی و علی ابراهیمی، رای آورده بود.

تفرش و آشتیان؛ رد صلاحیت‌ها و دست خالی اصلاح‌طلبان

محمد حسینی منتخب مردم تفرش و آشتیان نیز گفته است نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب... به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و همه تلاشم حفظ اعتماد مردم است.... باید شرایطی برای فعالیت دولت فراهم شود که بتواند خدمات ارزنده به مردم ارائه دهد. اصلاح‌طلبان در این حوزه از هیچ نامزدی حمایت نکرده بودند اما ولی الله بیاتی نامزد اصولگرایان در این حوزه بود.

پرچم اصلاح‌طلبی در شازند!

در دو حوزه انتخابیه نیز نتیجه انتخابات در دور دوم مشخص خواهد شد. در ساوه شهلا میرگلوبیات به عنوان نامزد اصولگرایان آمده بود تا دوران نمایندگی خود را تمدید کند. در این حوزه اصلاح‌طلبان از هیچ نامزدی حمایت نکرده بودند، اما در ‌‌نهایت میرگلوبیات نتوانست در دور اول وارد مجلس شود و در دور دوم باید با محمدرضا منصوری رقابت کند. اصلاح‌طلبان در این حوزه هنوز از هیچ نامزدی حمایت نکرده‌اند اما با توجه به سکوت اصلاح‌طلبان در دور اول، انتخاب آتان می‌تواند در نتیجه نهایی تعیین کننده باشد.

در حوزه انتخابیه شازند نیز نماینده اصولگرای مجلس نهم، عزیزی، نتوانست رای کافی برای ورود به خانه ملت را به دست بیاورد و انتخابات در این حوزه انتخابیه هم به دور دوم رفت تا علی ابراهیمی نامزد اصلاح‌طلبان مجبور به رقابت با صاحب علی غفاری نامزد مستقل انتخابات باشد.

مرکزی

کد خبر : ۳۶۲۲۷۵