خبرگزاری کار ایران

توکلی در موافقت با لایحه بودجه:

دولت قبل پول تهیه دارو را صرف خرید ساختمان و قرض به نهادها کرد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت قبل پول دریافتی از صندوق ذخیره ارزی برای تهیه دارو را صرف خرید ساختمان و قرض به نهادها کرد

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، احمد توکلی در موافقت با لایحه بودجه ۹۵، پرهیز از قانون‌نویسی در کمیسیون تلفیق را از نکات مثبت آن دانست و گفت: در لایحه بودجه از سیاستگذاری پولی در بودجه پرهیز شد چرا که این امر به عهده شورای پول و اعتبار است که البته باید هماهنگ با سیاستگذاری های مالی در دولت و مجلس باشد. ضمن اینکه به دولت اجازه داده شد مقداری تامین مالی از خارج از کشور داشته باشد.

توکلی در ادامه با بیان اینکه بودجه متفرقه ۴۱ درصد است که مشخص نیست کجا هزینه می‌شود، افزود: در قانون هدفمندی یارانه ها آمده دولت به افراد غیرنیازمند یارانه ندهد، از این رو ریسک کرده تا ۱۴ میلیون نفر غیرمستحق طی سازوکاری حذف شوند که براساس آن باید به حساب های بانکی سرکشی شود.

او افزود: در تیرماه ۹۲ یعنی اواخر ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که وی برای تسویه حساب بدهی دولت درخواست ۷۴ هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی را داشت که ما در مجلس بعد از مراجعه به شورای پول و اعتبار و عدم نتیجه‌گیری به دیوان عدالت اداری مراجعه کردیم که قاضی‌های دیوان حق را به ما دادند چرا که ارز دارایی خصوصی بانک مرکزی نیست که دولتی آن را برای تسویه بدهی خود استفاده کند بلکه ابزار سیاستگذاری است. در آن زمان مجلس قانونی تصویب کرد که هم جلوی این کار احمدی نژاد گرفته شود و هم دولت‌های بعدی وسوسه نشوند، اما روحانی ۳ با این کار را تکرار کرد که به وزیر اقتصاد تذکر دادیم، این کار آثار منفی اقتصادی دارد و اگر تاکنون ارز را برای افزایش بودجه، گران می‌کردند، حال دارند برای تسویه بدهی دولت این کار را می کنند که در کمیسیون تلفیق با حذف تبصره ۱۹ جلوی این کار را گرفتیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی در دولت قبل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از صندوق برای تهیه دارو گرفته شد، اما صرفاً ۴۵ هزار میلیارد تومان آن را پس دادند و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض دادن به برخی نهادهای دولتی کردند و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کرد.

کد خبر : ۳۶۰۱۵۶