خبرگزاری کار ایران

در نشست «تحلیلی بر نتایج انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی» مطرح شد؛

مبلغ: نتیجه انتخابات نه گفتن به مخالفان برجام بود/ احمد توکلی: احمدی‌نژاد اصولگرا نبود

asdasd
کد خبر : ۳۵۴۳۷۵

نشست «تحلیلی بر نتایج انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی» عصر امروز به همت جهاد دانشگاهی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مرتضی مبلغ در ابتدای نشست «تحلیلی بر نتایج انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی» که عصر امروز در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نتیجه انتخابات را می توان به دو بعد سلبی و اثباتی تقسیم کرد، این انتخابات از آن جهت سلبی بود که مردم به کاندیدهای تندرو رای ندادند و از آن جهت اثباتی بود که به برخی سیاست ها آری گفتند.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: انتخابات زیرساختی ترین نهاد جمهوری اسلامی ایران است و دستاورد اصلی نظام اسلامی است، چرا که در انتخابات هم آزادی، هم مردم سالاری و هم نظام شکل می گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: متاسفانه برخی از همان آغاز انقلاب مدعی بودند حکومت یک امر تخصصی و کارشناسی است و برای رای مردم ارزشی قائل نبودند و رای مردم را تخطئه می کرند و رای ملت را تزئینی می دانستند و به یک نوع خلافت اسلامی اعتقاد داشتند که افراد خوب و نخبه از بالا انتخاب شوند و حکومت را اداره کنند.

مبلغ ادامه داد: در دو دهه اخیر چالشی در نظام به وجود آمد از یک سو عده‌ای میزان را رای مردم می دانستند و آن را زیرساختی ترین بعد نظام محسوب می کردند، از سویی دیگر جریانی که رای ملت را تزئینی می دانستند و بسیاری از مشکلات ما ناشی از این چالش جدی بود و بداخلاقی ها، غوغاسالاری های وحشتناک و رد صلاحیت گسترده ای که در این دوره با آن مواجه بودیم.

مردم در انتخابات ۹۴ به غوغاسالاری و افراطی گری نه محکمی گفتند

وی افزود: مردم در انتخابات ۹۴ به غوغاسالاری و افراطی گری نه محکمی گفتند، مردم با هر نوع افراط گری در هر جناحی مخالف هستند چرا که گشایش در امور و تعالی زندگی را خواستارند.

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات ضمن ابراز انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها در دوره انتخابات اظهار کرد: متاسفانه با این که برخی از رسانه ها از اموال عمومی ارتزاق می کنند اما اتهامات و بداخلاقی هایی را نسبت به برخی جناح ها مرتکب می شوند.

انتخابات این دوره نه به مخالفین دستاوردهای برجام بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه متاسفانه جناح مقابل ما را متهم به توطئه می کند، یادآور شد: انتخابات این دوره نه به رد صلاحیت های گسترده و نه به مخالفین دستاوردهای برجام بود.

مبلغ افزود: مردم نشان دادند که در انتخابات آرامش و اعتدال می خواهند و به اجماع نخبگان پاسخ مثبت دادند، ملت ایران بار دیگر نشان داد علی رغم نارضایتی در برخی از حوزه ها همچنان از نظام حمایت می کنند.

وی ادامه داد: رد صلاحیت های گسترده باعث شد مردم در برخی حوزه های انتخابیه از اصول گرایان معتدل حمایت کنند، حال آن که اگر هر دو جناح از فرصت برابر در انتخابات برخوردار بودند، کشور کارآمدتر و توانمندتر بود.

برخی از روزنامه های داخلی پمپاژ کینه و نفرت می کنند

معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با اشاره به اینکه با احزاب نیم بند نمی توان مردمسالاری ایجاد کرد، افزود: تا زمانی که هر دو جناح نتوانند در یک محیط سالم و آشتی و در شرایطی برابر با یکدیگر رقابت کنند، تخریب ها هم چنان ادامه خواهد داشت.

فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: متاسفانه برخی از روزنامه های داخلی پمپاژ کینه و نفرت می کنند و نمیگذارند کشور به آرامش برسد و جوانان ما را تحت تاثیر و بازیچه خود قرار می دهند.

در ادامه، احمد توکلی عنوان کرد: انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نشان داد که مردم نظام را در حفظ آراء شان قبول دارند و می دانند که رای شان بی خاصیت نیست، تهران که از جهت سیاسی مهم تر از سایر یخش ها است نتیجه انتخابات ۰ به ۳۰ شد و جنتی دبیر شورای نگهبان نفر آخر لیست خبرگان قرار گرفت، و آیت الله یزدی و مصباح رایی نیاوردند و رئیس جمهور هم در رده سوم خبرگان رهبری قرار گرفت، اما با این حال مشکلی پیش نیامد که این نشان از رشد سیاسی خوبی است که جامعه آن را تجربه می کند.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: حال آن که کانون قدرت خواست دیگری داشت اما این مساله باعث نشد جر بزند و به رای مردم تمکین کرد، همان طور که در انتخابات سال ۷۶ آقای ناطق نوری در یک سمت و آقای خاتمی در سمت دیگری قرار داشتند در آن سال انتظار می رفت ناطق رای بیاورد اما انتخابات طور دیگری رقم خورد که یک ابرقدرت از صندلی بلند شود و کسی دیگری جای او بنشیند، این خصوصیت نظام در تمامی دنیا بی نظیر است.

نماینده نهمین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تاریخ انقلاب ثابت کرده است نمایندگانی در انتخابات رای می آورند که با دولت وقت همسوتر باشند.

در وضعیت پر تنش منطقه، انتخاباتی آبرومند، با نظم و اقتدار حادث شد

این فعال سیاسی اصول گرا تصریح کرد: رهبری از همه مخالفان دعوت می کند که در انتخابات شرکت کنند که معنای این امر آن است که نظام مستحکم است و رهبری نگرانی از این بابت ندارند، از این رو مصرانه از نتیجه حمایت می کنند.

وی افزود: انتخابات این دوره در سطح خارجی نشان از آن داشت که در وضعیت پر تنش منطقه، انتخاباتی آبرومند، با نظم و اقتدار حادث شده و افتخاری برای ایران است، در واقع این انتخابات نشان داد مردم حکومت و امنیت می خواهند.

توکلی با بیان اینکه یک جناح نمی تواند کشور را اداره کند، خاطرنشان کرد: نظام با دو مشکل مواجه است، نخست فقدان حزب و دیگری روحیه نفی است که نمی گذارد ۲ جریان در کشور به هم نزدیک شوند، از این رو هر دو جناح باید بیشتر بر روی اشتراکات خود کار کنند نه اختلافات مبنایی.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: نتیجه سلبی رای دادن در این دوره از انتخابات آن است که مجلسی روی کار می آید که از مجلس نهم ناکارآمدتر خواهد بود.

نماینده نهمین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی نژاد اصولگرا نبود بلکه یک پدیده خاص بود، خاطرنشان کرد: ایشان با نام اصول گرا بر سر کار آمدند حال آن که ما او را اصول گرا نمی دانستیم و ایشان نیز خود را اصول گرا نمی دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز