خبرگزاری کار ایران

سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا:

پول بیت‌المال با اعدام زنجانی و بدون محاکمه چهره‌های پشت پرده برنمی‌گردد

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس گفت: با این وضعی که محاکمه زنجانی انجام شده و نامی از افراد دست‌اندرکار و مسئولان در دادگاه به میان نیامده، بعید می‌دانم که دست ما به جایی بند شود و بیت‌المال بازگردانده شود.

امیرعباس سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به صدور حکم بدوی اعدام برای بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده گفت: بابک زنجانی هنوز هم این حکم را باور ندارد، چراکه اگر به این حکم باور داشت، به طور قطع نسبت به استرداد اموال اقدام می‌کرد.

او ادامه داد: ‌ نکته دیگر این است که باتوجه به عدم قطعیت حکم اعدام از سوی دادگاه، بابک زنجانی همچنان به تغییر این حکم امیدوار است و بنابراین اقدام موثری در راستای بازگرداندن بیت‌المال نخواهد کرد.

چشم‌پوشی دادگاه از رانت‌خواری و رانت‌سازی مسئولان حامی زنجانی

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس تصریح کرد: با این‌حال مهم‌ترین مسئله درخصوص پرونده بابک زنجانی این است که مقام‌های دولتی که رانت‌ساز و رانت‌خوار بودند، همچنان در حاشیه امن قرار دارند و برخوردی با آن‌ها صورت نگرفته‌است و حتی در دادگاه مورد سوال قرار نگرفتند و با این حساب، هنوز زوایای بسیاری از این پرونده پنهان مانده و فکر می‌کنم با اعدام یکی دو نفر از متهمان این پرونده و بی‌توجهی به متهمان اصلی، مشکل این پرونده و همچنین فساد اقتصادی در کشور حل نخواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم در پاسخ به برخی ادعاها که آیا رسانه‌ای کردن ناگهانی حکم اعدام زنجانی در شرایطی که وکیل این پرونده نسبت به صدور حکم اعدام اظهار بی‌اطلاعی کرده، به دلیل ترساندن او جهت بازگرداندن بیت‌المال بوده، اعلام کرد: بعید می‌دانم دادگاه به دنبال ترساندن زنجانی باشد.

او ادامه داد: به نظر من، بابک زنجانی قطعاً در جریان این حکم بوده و اما به هیچ عنوان این حکم را باور ندارد. از طرفی وکیل پرونده هم با آرامش تمام اظهارنظر کرد و گفت به دنبال فرجام‌خواهی برای بابک زنجانی هستیم.

بازگشت بیت‌المال بدون محاکمه مسئولان حامی زنجانی غیرممکن است

نماینده مردم بروجن در مجلس نهم در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به بازگشت بیت‌المال امیدوار بود، یادآور شد: با این وضعی که محاکمه زنجانی انجام شده و نامی از افراد دست‌اندرکار و مسئولان در دادگاه به میان نیامده، بعید می‌دانم که دست ما به جایی بند شود و بیت‌المال بازگردانده شود از این رو من اعتقادی به اجرایی شدن این حکم ندارم.

او اضافه کرد: تا زمانی که مسئولان و دست‌اندرکاران پشت‌پرده محاکمه نشوند، نمی‌توان امیدوار بود که بیت‌المال به کشور بازگردانده شود.

حکم اعدام زنجانی اجرایی نمی‌شود!

سلطانی همچنین در پاسخ به این سوال که چه زمانی اطلاعات خود درباره مسئولان پشت‌پرده پرونده بابک زنجانی را رسانه‌ای خواهد کرد، گفت: قطعاً منتظر فرجام‌خواهی ازسوی وکیل پرونده خواهم ماند اما پس از آن‌که نتیجه و حکم قطعی و نهایی دادگاه اعلام شد، اطلاعاتم را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که فارغ از نام افراد حقیقی پشت‌پرده، چه جریانی از زنجانی حمایت کرده، ‌ یادآور شد: همه مردم به خوبی می‌دانند که چه جریانی منجر به خلق بابک زنجانی شد اما مسئله مهمی که مردم به دنبال آن هستند، این است که با این افراد و جریان‌ها برخورد قانونی صورت بگیرد.

زنجانی در ژاپن و مالزی پول‌های زیادی دارد

رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس همچنین در واکنش به اظهارنظر یکی از مشاوران حقوقی زنجانی در خارج از کشور که روز گذشته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی‌فارسی مدعی شده‌ بود که در دو ماه گذشته بار‌ها تلاش کرده تا بدهی او را پرداخت کند و تحریم‌ها و وزارت خارجه امریکا مانع از تحقق این مسئله شده‌است، گفت: من به هیچ‌عنوان نگفتم که بابک زنجانی در خارج از کشور پولی ندارد. می‌دانم که در کشور ژاپن اموال بسیاری دارند که حتی بخشی از آن‌را تبدیل به ین کرده‌اند و همچنین در کشور مالزی نیز اموال قابل‌توجهی دارند اما مسئله این است که قصد پرداخت این پول‌ها را ندارند.

گواهی مربوط به بانک مرکزی تاجیکستان جعلی است

او همچنین در واکنش به ادعای این مشاور حقوقی زنجانی درخصوص ممانعت بابک مرکزی تاجیکستان، اعلام کرد: این ادعا‌ها بیشتر به شوخی شبیه است. این افراد حتی یک گواهی از قائم مقام بانک مرکزی تاجیکستان تهیه کردند که در ادامه مشخص شد، این گواهی جعلی بوده و مبلغ ۳ میلیون دلار برای دریافت آن پرداخت کرده‌بود که طبیعتاً وجاهت قانونی و ارزش حقوقی نداشت.

کد خبر : ۳۵۳۶۹۲