خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

مردم به وحدت بیشتر نیازمندند تا پرخاشگری‌/ از بی‌اخلاقی‌ها در روزهای پایانی انتخابات متکدریم

سخنگوی دولت با بیان اینکه به مردم قول می‌دهیم به جای پرداختن به فضاهای حاشیه‌ای از اقبال مردم به دولت برای تکریم رقبا استفاده کنیم، تاکید کرد: معتقدیم مردم به وحدت ما بیشتر نیازمندند تا پرخاشگری‌مان. انتخابات فرصت جدیدی را برای ما در این زمینه فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در جلسه خود با خبرنگاران با اشاره به انتخابات مجلس گفت: مجلس می‌تواند همکاری و مساعدت لازم با دولت برای برنامه کوتاه و میان مدت داشته باشد. از کسانی که به مجلس راه نیافته‌اند اما با دولت همکاری داشته‌اند و از حضور در مجلس محروم‌اند می‌خواهیم همچنان به همکاری خود با مردم و دولت ادامه بدهند.

وی ادامه داد: نسبت به دیگرانی که در مجلس فعلی حضور دارند در انتخاب مردم قرار نگرفته‌اند و با نظر و راه و روش دولت موافق نبودند هم برای همکاری دعوت می‌نماییم. کسانی که در مجلس فعلی حضور دارند سرمایه‌های انسانی این کشور هستند. دولت برای خدمت به مردم از همه گروه‌ها برای همکاری دعوت می‌کند و همه آن‌ها را سرمایه انسانی می‌داند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ یک از افرادی که توفیق خدمت به قوه مقننه را پیدا نکرده‌اند حذف نشده‌اند، اظهار داشت: از دید ما فرق سلایق و تنوع روش است اما هیچ یک از افراد نباید حذف شوند. البته ما از برخی که اخلاق را به ویژه در روزهای پایانی انتخابات رعایت نکردند متکدر هستیم اما قطعاً سازوکارهای برخورداری از همکاری آن‌ها را نیز فراهم خواهیم کرد.

نوبخت با بیان اینکه فضای جدیدی به وجود آمده است، تصریح کرد: با پاره شدن زنجیر تحریم‌ها حق و انصاف این است که برای جبران کندی‌ها امروز بتوانیم در شرایط بهتری بتوانیم خدمت کنیم. اقبال چشمگیری برای مشارکت با دولت از سوی سرمایه‌گذاران دیده می‌شود که قبلاً اینگونه نبود. می‌توان از این شرایط برای خدمت به مردم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به مردم قول می‌دهیم به جای پرداختن به فضاهای حاشیه‌ای از اقبال مردم به دولت برای تکریم رقبا استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: معتقدیم مردم به وحدت ما بیشتر نیازمندند تا پرخاشگری‌مان. انتخابات فرصت جدیدی را برای ما در این زمینه فراهم کرد. امیدواریم بتوانیم سال ۹۵ را با شرایط وحدت بیشتری برای مردم آغاز کنیم و مردم محول این برنامه‌ریزی‌ها را در زندگی خود مشاهده کنند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید نتایج انتخابات مجلس همچون انتخابات ۹۲ بود، گفت: انتخابات ۹۲ یک مشخصه داشت و آن اینکه همه مردم با امید و اعتماد در عرصه ورود کردند و پاسخ را دریافت کردند. رئیس جمهور در سال ۹۲ با صراحت بیان کرد تحریم‌ها را با حفظ حقوق ملی از مردم دور می‌کنیم این اتفاق هم افتاد و مردم دیدند در سایه اعتمادشان زنجیر تحریم برداشته شد. کسانی که قبلاً اجازه ملاقات با مسئولان ایران را نمی‌دادند می‌بینم که امروز در سطح روسای جمهور به ایران می‌آیند.

وی افزود: مردم می‌بینند فضا بعد از انتخابات ۹۲ به گونه‌ دیگری تغییر یافته است. اگر مردم این انتخاب را نمی‌کردند چنین فضایی امکان‌پذیر نبود. ما معتقدیم پیروزی برجام، پیروزی نظام بود نه دولت. در انتخابات ۹۴ نیز مردم همچنان به لیست امید رای دادند. امیدواریم بتوانیم با هماهنگی بیشتر بین دولت و مجلس به بهبود وضعیت اشتغال، اقتصاد و مسائل اجتماعی کشور کمک کنیم. من هم تایید می‌کنم که انتخابات ۹۴ در تکمیل انتخابات ۹۲ بود و می‌توان آن را گام دوم هماهنگی مردم در سال ۹۲ تلقی کرد.

سخنگوی دولت در مورد اعلام دیرهنگام نتایج شمارش آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه گفت: برای اعلام یک آمار باید هماهنگی‌هایی صورت گیرد که وزیر کشور به تفصیل آن‌ها را بیان خواهد کرد. یکی از این ویژگی‌های انتخابات آرامش و هماهنگی مجریان انتخابات بود. هیات نظارت و هیات اجرایی بدون اختلاف نتایج را اعلام کردند و ما شاهد نظمی بیش از گذشته بودیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد بودجه سال ۹۵ گفت: با عنایت به اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق موفق به کسب رای مردم نشدند و در مجلس دهم حضور ندارند اما دیروز با احساس مسئولیت در جلسه کمیسیون حاضر شدند و با بررسی بودجه ۹۵ کلیات آن را به تصویب رساندند. قرار است امروز هم وارد جزئیات شویم و معتقدیم احساس مسئولیت نمایندگان مردم آنچنان است که خود را مقید می‌دانند وقفه‌ای در کار مردم حاصل نشود. اگر بودجه به وقت خود تصویب شود ما می‌توانیم افزایش حقوق‌ها را در فروردین اجرایی کنیم و این پیام مثبتی برای مردم خواهد داشت.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا روابط دولت و مجلس آینده وظایف نظارتی مجلس را کاهش می‌دهد، گفت: ما نسبت به برخی تقسیم‌بندی‌ها باید تجدیدنظر کنیم. زمانی نیروهای چپ و راست و زمانی اصلاح‌طلب و محافظه‌کار داشتیم. امروز ترکیب نیرو‌ها و این واژگان تغییر کرده و باید راجع به آرایش جدید سیاسی صحبت کنیم. امروز مجموعه‌ای از نیروهای معتدل اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا جمع شدند و می‌توانند به دولت کمک کنند. آن‌ها دغدغه مردم را دارند. این‌ها وظایف تقنینی و نظارتی خود را انجام خواهند داد. این طور نیست که مجلس آینده جهت همراهی با دولت وظیفه نظارتی خود را کاهش دهد. نماینده‌ها همیشه جایگاه نمایندگی خود را فراموش نمی‌کنند. دولت هم چنین انتظاری ندارد. بنابراین نظارت مجلس تضعیف نخواهد شد.

سخنگوی دولت در مورد جلوگیری از قاچاق میوه گفت: با عنایت به اینکه دولت جهت تقویت محصولات داخلی ۴۲ هزار تن پرتقال و ۱۸ هزار تن سیب از باغداران داخلی برای میوه شب عید برنامه‌ریزی کرده تاکنون حدود ۳۲ هزار تن پرتقال و ۱۲ هزار تن سیب آن خریداری شده است. ما معتقدیم باید از کشاورزان خود حمایت کنیم. کیفیت این محصولات کاملاً قابل رقابت با محصولات خارجی است.

وی افزود: در سال بعد هزار میلیارد تومان اعتبار برای صادرات غیر نفتی که بخشی از آن میوه است در نظر گرفته‌ایم. ستادی هم در این خصوص برای مقابله با قاچاق میوه وجود دارد تا بتوانیم از پدیده مخرب قاچاق جلوگیری کنیم.

نوبخت در مورد حذف کارت‌های سوخت گفت: هنوز در این مورد جمع‌بندی نشده است اما نظر دولت به استمرار وضع موجود است و فعلا جمع‌آوری کارت‌های سوخت به صورت جدی مطرح نشده است.

سخنگوی دولت با اشاره مجدد به موضوع بودجه گفت: ما معتقدیم با این برنامه زمانبدی در کمیسیون تلفیق می‌توان تا پایان اسفند لایحه بودجه ۹۵ را به قانون تبدیل کرد. حتی اگر بودجه تا هفته‌های سوم فروردین هم تصویب شود دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که افزایش حقوق‌ها از اولین ماه در نظر گرفته شود. ما معتقدیم شاغلان و بازنشستگان ما نباید استرس داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دولت انتظاری از مجلس دهم جز ایفای وظایف قانونی و التفات به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه ندارد، گفت: خواسته ما این است که نسبت به طرح‌ها و لوایحی که از سوی دولت مطرح می‌شود به موقع تصمیم‌گیری صورت گیرد. دولت در حد همین هماهنگی‌های قانونی قانع است. امیدواریم به جای پرداختن به حواشی به متن مطالبات مردم توجه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد انتظارات مردم در زمینه خودرو گفت: در حال حاضر همایش بزرگی تشکیل شده دولت مصمم است که نسبت به تامین خواست مردم و واقع‌بینانه شدن قیمت‌ها توجه کند.

وی با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها گفت: سقف منابع مالی اجرای قانون هدفمندی در سال ۹۵ بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد تومان است که باید از دو محل تامین شود. یکی از محل افزایش قیمت‌های ۸۹ تا ۹۵ و بخش دیگر هم از ردیف‌های یارانه‌ای. سهمی که در این میان برای شرکت پالایش و پخش و گاز و توانیر ایجاد شد حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است. تا الان هم این شرکت‌ها تلاش کردند مبالغ خود را بپردازند. امیدواریم باقی مانده آن را نیز تا پایان سال تکمیل کنند. در لایحه بودجه تبصره هدفمندی‌ها وجود دارد و ما منتظریم مجلس نظر خود را در این مورد بدهد. قطعاً این مسئله به مجلس بعد نخواهد رسید.

نوبخت در مورد حقوق کارگران گفت: برای تعیین حقوق کارگران باید شورای کار تشکیل شود که این شورا در آینده‌ای نزدیک از سوی وزیر کار تعیین خواهد شد. و نسبت به ارقامی که باید تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که یارانه اسفندماه چه زمانی واریز خواهد شد گفت: در این مورد الان با مدیرعامل سازمان هدفمندی‌ها صحبت کردم و از زود‌تر واریز کردن یارانه اسفند استقبال کردیم. بدون شک این ماه نسبت به ماه‌های عادی یارانه اسفندماه زود‌تر واریز می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد تخریب‌های علیه دولت یازدهم گفت: اقداماتی در این زمینه از سوی دولت صورت گرفته اما رسانه‌ای نشد. اتهامات صورت گرفته از نظر قانونی قابل تغییر بود که بخش حقوقی دولت این شکایت‌ها را به مرجع قضایی منعکس کرد. به هرحال در حال و هوای انتخابات فرصتی ایجاد شد که برخی مطالبی را بگویند تا نگاه‌ها متوجه آن‌ها شود اما قانون گفته مرجع رسیدگی‌کننده به این مسائل قوه قضاییه است. قرار نیست ما یکدیگر را در رسانه‌ها محاکمه کنیم. برخی فکر کردند با این اتهامات می‌توانند توجه مردم را به خود جلب کنند. از تمام کسانی که مطلبی نسبت به بنده و دولت دارند می‌خواهیم به جای تشویش اذهان عمومی به مرجع قضایی منعکس کنند. انصاف و عدالت این نیست که در جامعه مسائلی را مطرح کنیم که مرجع قضایی می‌تواند در چارچوب قانون آن را مورد رسیدگی قرار دهد. ما در مورد اتهامات صورت گرفته خویشتن‌داری کردیم و راه قانونی را پیش گرفتیم.

نوبخت در مورد پیش‌بینی فضای اقتصادی سال 95 گفت: نرخ تورم در سال بعد زیر 11 درصد خواهد بود. نرخ رشد سرمایه‌گذاری تا 5 درصد و نرخ رشد اقتصادی 5 تا 6 درصد خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شمارش آرای استان البرز 12 درصد آرا باطل شده استU گفت: من از این مسئله بی اطلاعم. اما از وزیر کشور می‌خواهم در این زمینه پاسخگو باشد.

سخنگوی دولت در مورد سهیمه حج برای سال 95 گفت: آنچه در سازمان حج و زیارت انجام می‌شود طبق قراردادهای متقنی است که با مسئولان کشوری که با آنها قطع رابطه هستیم، وجود دارد. در آینده‌ای نزدیک قرار است ملاقاتی با وزیر حج عربستان صورت گیرد و نسبت به اطمینان سلامت و کیفیت برگزاری حج مباحثی مطرح شود اما این جلسه هنوز تشکیل نشده است.

وی در مورد اتهامات زاکانی به حسین فریدون گفت: شاید به طور کم سابقه‌ای شخص اول قوه مجریه مورد خطاب برخی قرار گرفت کسانی هم به دلیل نزدیکی به رئیس جمهور مورد عنایت قرار گرفتند. دولت در همان هفته قبل شکایت‌های خود را به مرجع قضایی انجام داد. فکر نمی‌کنم نیاز باشد تک تک افراد نیز شکایت‌های خود را مطرح کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد برنامه ششم گفت: تا جایی که من با رئیس کمیسیون تلفیق برنامه صحبت کردم برنامه‌ریزی صورت گرفت و بنده هم دعوت شدم اما چون اعضا به حد نصاب نرسید امکان رای‌گیری نداشت. برنامه ششم در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده است و امیدواریم کمیسیون تلفیق برنامه هم کار خود را در این زمینه آغاز کند این یک فرصت غیر قابل تکرار برای نمایندگانی هست که عضو کمیسیون تلفیق هستند که در مجلس آینده حضور ندارند.

سخنگوی دولت با اشاره به مسکن مهر گفت: عمده تسهیلات مربوط به مسکن مهر از بانک مرکزی برداشت شد چون بانک مسکن توانایی پرداخت آنها را نداشت برای اینکه پایه پولی را محدود کنیم باید این پول را به بانک مرکزی برمی‌گرداندیم. دولت تقبل کرد در حد هزار میلیارد تومان برای تاسیسات این ساختمان‌ها کمک کند. ما مصمم هستیم نسبت به تکمیل مسکن مهر اقدام کنیم تا سال بعد از این واحدهای مسکونی به نحو احسن استفاده شود.

نوبخت با اشاره مجدد به انتخابات مجلس و تغییر ترکیب نمایندگان گفت: مردم بهتر از همه می‌دانند به چه کسانی رای بدهند. ضرورتی ندارد دولت دراین شرایط در موضع انتقام‌گیری باشد. ما تکلیف خود را می‌دانیم. رقابت تمام شده و انتظار از مجلس بعد این است که به دولت کمک کند. فرصت زیادی هم وجود ندارد در جایگاهی قرار داریم که باید با برنامه‌ریزی و خدمت پاسخگوی مردم باشیم. اگر برخی رسانه‌ها نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی تخطی کرده‌اند باید تحت تعقیب قرار گیرند. نمی‌توان گفت چون انتخابات تمام شده پیگیری تخلفات نیز به اتمام رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که منظور از بهبود معیشت مردم چیست گفت: ابتدا منظور بهبود افزایش قدرت خرید مردم است. تورم این عامل را تهدید می‌کند پس باید تورم را کنترل کرد تا قدرت خرید مردم حفظ شود. در حال حاضر بخشی از جوانان ما بیکار هستند یعنی قدرت خرید آنها صفر است برای دادن قدرت خرید به این عده باید فرصت شغلی به آنها بدهیم پس افزایش اشتغال عامل دیگری است که به این مسئله کمک می‌کند. علاوه بر اینها باید زمینه سرمایه‌گذاری در کشور را افزایش دهیم. امروز همگان می دانند کشور ما کشور درگیری و آشوب نیست و اگر اختلاف نظری وجود دارد از مخالفان هم دعوت می‌کنیم به دولت کمک کنند.

سخنگوی دولت در مورد راه‌اندازی پایگاه ثبت قراردادهای دولت گفت: سامانه‌ای که باید قراردادها را مشخص کند در معاونت امور زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال انجام است. واحد نظارتی در این ساختار جدید تعریف شده که نسبت به قراردادها نظر می‌دهد. هیات عالی نظارت بر قراردادهای نفتی از هر سه قوه تشکیل شده است. ما در صدد هستیم همه سازوکارهای قانونی را احیا و تقویت کنیم.

نوبخت در مورد روابط بین ایران و آذربایجان گفت: روابط بین دو کشور فراتر از قراردادهایی است که به امضا رسیده است. دیداری که رئیس جمهور ما و رئیس آذربایجان داشت کاملاً سازنده بود و توافق‌هایی صورت گرفته در آن از جنس توافق‌های راهبردی بود. امیدواریم در آینده شاهد بهبود روابط هرچه بهتر هر دو کشور باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره مجدد به روابط دولت و مجلس گفت: در پاره‌ای از موارد برخی از نمایندگان کارهای بی‌سابقه‌ای انجام دادند که ما آن را به حساب کل مجلس نمی‌گذاریم. هیچ وقت یک رئیس جمهور توسط نمایندگان انقدر مورد لطف و عنایت قرار نگرفته بود. هویت مجلس در کمک به دولت غیر قابل کتمان است. کاملاً قابل پیش‌بینی است که در مجلس آینده همگرایی بیشتری با دولت وجود داشته باشد. فکر می‌کنم بتوانیم شاهد تعامل دو قوه باشیم. در سال بعد حقوق شهروندی از مسائل مهمی است که رئیس جمهور در جلسه روز یکشنبه نیز روی آن تاکید داشتند و مورد توجه قرار خواهد گرفت.  حمایت مردم از نظام و دولت فرصتی برای اجرای هرچه بهتر منشور حقوق شهروندی است. نتایج این انتخابات نشان داد هرچه مردم به صندوق‌ها بریزند قرائت می‌شود.

وی افزود: تفاوت نظر بین مجلس و دولت حتماً وجود خواهد داشت اما این اختلاف به معنی برخوردهای جناحی و سیاسی نیست چون همگرایی دولت با مجلس دهم بیشتر خواهد بود. قطعاً اختلاف نظرها نیز برای ارائه راه‌حل‌های بهتر است.

کد خبر : ۳۵۱۸۷۱