خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

نتایج انتخابات تا ظهر شنبه اعلام می‌شود/به دنبال تعطیلی مدارس در روز شنبه نیستیم/زمان مرحله دوم مشخص نیست

وزیر کشور گفت:‌وزارت کشور بدنبال تعطیلی روز شنبه نیست و در ‌‌نهایت تصمیم آن به عهده وزارت آموزش است.

به گزارش خبرنگار ایلنا عبدالرضا رحمانی فضلی با حضور در برنامه ویژه خبری آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات روز جمعه را تشریح کرد. 

وزیر کشور با بیان اینکه هماهنگی‌های خوبی با تمام دستگاههای وزارتی و اجرایی انجام شده است اظهار داشت: در حوزه امنیتی نیز که بسیار مهم است تا الان هیچ گزارشی که موجب نگرانی شود اعلام نشده است که این نشان از هماهنگی بین تمام دستگاههای اجرایی و نظارتی دارد. 

رحمانی فضلی ادامه داد: در حال حاضر تمامی تعرفه‌ها تحویل فرمانداری‌ها شده است و سعی کردیم در این دوره تعرفه‌ها متفاوت‌تر از دوره‌های قبل باشد. اقداماتی که در این خصوص انجام داده‌ایم بالا بردن ضریب امنیتی تعرفه‌ها و تفاوت رنگ برگه‌های هر رای با استانهای دیگر است. 

وی افزود: ما امسال ۵۲ هزار شعبه اخذ رای و حدود ۱۲۰ هزار صندوق انتخاباتی خواهیم داشت که بیش از یک میلیون نفر عهده دار عوامل اجرایی این شعبه هستند. به طور تقریبی برای هر صندلی ۱۷ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

رحمانی فضلی در خصوص افراد حاضر در شعب اخذ رای گفت: در سر هر صندوق افرادی هستند که مسوول کارهای اجرایی آن صندوق ترقی می‌شود که عبارتند از یک نفر از هیات نظارت یک نفر از فرمانداری که کار مدیریتی انجام می‌دهد و دو نفر از نیروی انتظامی که وظایف حفاظتی دارند و افرادی که مسوول ثبت نام هستند. امسال نیز ما یک کار ویژه کردیم که بر سر هر صندوق یک بازرس قرار دادیم که در انتخابات قبل هر ۵ یا ۱۰ صندوق دارای بازرس بود. 

وی افزود: مطابق قانون همه نامزدهای انتخاباتی می‌توانند بر سر صندوق‌های رای ناظر داشته باشند که در خصوص احزاب و لیست‌ها یک نفر به نمایندگی از ۳۰ نفر می‌تواند حضور داشته باشد بدین ترتیب برای شهری مانند تهران هر نامزد می‌تواند ۳۰ ناظر معرفی می‌کند. 

وزیرکشور افزود: ما برای انتخابات از آموزش و پرورش، بسیج و بیشتر دستگاه‌ها نیرو گرفتیم و همه آن‌ها را آموزش دادیم و برای اولین بار از فرمانداران نیز درخصوص قانون انتخابات امتحان گرفتیم. هیات‌های اجرایی نیز تا آخرین لحظه شمارش آرا ء به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

وی با اشاره به آخرین نظرسنجی‌ها افزود: مطابق آماری که دستگاه‌ها گرفته‌اند کف حضور در انتخابات ۷۰ درصد است مخصوصا با صحبت‌هایی که امروز رهبر انقلاب و رییس جمهور داشته‌اند اقبال مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای بیشتر شده است و بر همین اساس ما امیدواریم امسال رکورد شکنی کنیم. 

رحمانی فضلی با اشاره به آمار این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان گفت: در روز هفت اسفند ۴ هزار و ۹۷۹ نفر برای مجلس رقابت می‌کنند و ۱۵۹ نفر برای خبرگان. 

وی افزود: در این دوره بعضی از تایید صلاحیت‌ها در آخرین دقایق رخ داد به طوری که مواردی داشتیم که سه روز از موعد تبلیغات گذشته بود که شورای نگهبان افرادی را تایید صلاحیت کرد. این شورا در دور اخر ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر را تایید کرد و در روز آخر نیز ۴۰ تا ۵۰ نفر اجازه حضور در رقابت‌های انتخاباتی داد. 

وزیر کشور تصریح کرد: انتخابات از ساعت ۸ صبح روز جمعه شروع می‌شود واز مردم می‌خواهم که از اول وقت پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند و با توجه به تعداد زیاد افراد کاندید برای انتخابات مجلس از قبل لیست خود را آماده کنند. 

وزیر کشور ادامه داد: در این دوره نوشتن کد کاندیدا الزامی نیست اما بهتر است مردم به سبب تشابه اسمی که ممکن است در حوزه انتخابیه آن‌ها وجود داشته باشد کد را بنویسند و در خصوص کد ملی نیز با توجه به مصوبه دولت هر کسی که در انتخابات رای می‌خواهد بدهد باید کد ملی داشته باشد و اگر افرادی کارت ملی نداشته اما کد ملی خود را به خاطر داشته باشند باز هم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. اصل شناسنامه نیز حتما باید همراه افراد رای دهنده باشد. 

وی با اشاره به دوره‌های قبل انتخابات گفت: در برخی مقاطع افرادی که شناسنامه نداشتند می‌توانستند با کارت معرفی رای بدهند که این در زندان‌ها و پادگان‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد اما امسال این اتفاق نخواهد افتاد و تمام افراد ملزم به داشتن شماره ملی و اصل شناسنامه هستند. 

رحمانی فضلی اظهار کرد: رای دادن در ۹۰ درصد شهرستان‌ها در‌‌ همان ساعات اعلامی، تمام می‌شود اما در حوزه انتخابیه‌های شهرهای بزرگ از جمله تهران این انتظار را داریم که با توجه به تعدد افراد، ساعت رای گیری تمدید شود. 

وزیر کشور ادامه داد: با پایان یافتن رای‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد و سعی ما بر این است که تا ظهر روز شنبه نتایج انتخابات اعلام شود. 

وی افزود: با توجه به اینکه تهران سی کرسی در مجلس دارد، از مردم می‌خواهم که تمامی ۳۰ نفر را بنویسند و از این حق خود استفاده کنند زیرا در غیراین صورت احتمال اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود و دوباره به کشور هزینه‌های اجرایی تحمیل شود، زیاد است. 

وزیر کشور در مورد اینکه آیا مدارسی که در آن انتخابات برگزار می‌شود، روز شنبه تعطیل خواهد بود، گفت: اصل ماجرا این است که سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که احتمال دارد برخی از مدارسی که محل اخذ رای است، تعطیل شود اما برخی این جمله را به معنای تعطیلی تمام مدارس درنظر گرفتند. اکنون حرف آخر این است که ما با وزارت آموزش صحبت کردیم که اگر بتوانند دو اتاق مستقل به ما بدهند، نیازی به تعطیل مدارس نیست.

وی تاکید کرد: وزارت کشور بدنبال تعطیلی روز شنبه نیست و در ‌‌نهایت تصمیم آن به عهده وزارت آموزش است.

رحمانی فضلی در مورد اینکه در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، مرحله دوم چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: ابتدا باید صبر کرد تا شورای نگهبان تمامی انتخابات در حوزه‌های مختلف را بررسی و تائید کند. پس از آن در جلسه‌ای با شورای نگهبان تاریخ مرحله دوم را مشخص خواهیم کرد که یا نیمه دوم فروردین و یا نیمه اول اردیبهشت سال آینده خواهد بود.

کد خبر : ۳۵۰۲۶۷