خبرگزاری کار ایران

اصلاح‌طلبان به سیاست‌های محیط‌زیستی متعهد شدند؛

حمایت ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان از میثاق نامه محیط زیستی + تصویر

ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان با امضای میثاق‌نامه محیط‌زیستی حمایت خود را از سیاست‌های محیط زیست اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، با نزدیک شدن به موعد تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالان محیط زیست امیدوارند این بار نمایندگانی را در بهارستان ببینند که بیش از گذشتگان به محیط زیست توجه کنند.

در همین راستا  ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان با امضای میثاق‌نامه محیط‌زیستی حمایت خود را از سیاست‌های محیط زیست اعلام کرد.

متن این میثاق نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 «وَ الَّذِینَ یَنقُصُونَ عَهدَاللَّهِ مِن بَعدِ مِیثَقِه وَ یَقطَعُونَ مَا أمَرَاللَّهُ بِهِ أن یُوصَلَ وَ یُفسِدُونَ فِی الأرضِ أولئِکَ لَهُمُ اللَّعنَهٌ وَ لَهُم سُوءُ الدَّارِ.» (رعد، ۲۵)

و کسانی‌که عهدخدا را بعد از پیمان بستن می‌شکنند و آنچه را که خداوند امر به پیوند آن نموده قطع می‌کنند و در زمین فساد می‌نمایند آنانند که لعنت و بدی در آن سرای برای آنهاست

اینجانب با امضای این میثاق‌نامه در پیشگاه خداوند متعال و در محضر حضرت ولی‌عصر (عج) و مردم شریف ایران به قرآن مجید سوگند یاد می‌کنم تا زمانی که در مقام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی ایران مسئولیت دارم، پاسدار و مجری تعهدات زیر باشم و با همه توان در تحقق کامل آن بکوشم و با مردم پیمان می‌بندم که؛

۱. همه توان خود را صرف تحقق اهداف و برنامه‌های ابلاغی سیاست‌های کلی محیط زیست کشور ابلاغیه مقام معظم رهبری برای پایداری سرزمین به ویژه اصل مهم توسعه پایدار برای پایداری سرزمین مقدس ایران و کمک به زیستکره به کار گیرم.

۲. با همه توان از داشته‌های مادی و معنوی محیط زیست کشور حفاظت نمایم و با توجه به اصول صریح قانون اساسی و اصل ۹۰ و ۵۰ قانون اساسی در تصمیم گیری‌ها و حق رای خود قانون را ملاک عمل قرار داده و تمام تلاشم را برای مشورت گرفتن از صاحبنظران و سازمان‌های مردم نهاد در تصویب و اصلاح قوانین به کار خواهم بست.

۳. در دوران نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی با نگاه به زیستکره در تصمیم گیری‌های محیط زیستی یا اصلاح و وضع قوانین به پایداری همهٔ سرزمین ایران بیندیشم و از هر گونه مصلحت اندیشی‌های سیاسی و شخصی و جناحی در خصوص مسائل محیط زیست هر نقطه از کشور خود داری نموده و با چشمی بیدار و موضعی منصفانه و بیطرفانه شرکت و تصمیم گیری نمایم.

۴- تمام توان خودم را برای پایان دادن به تفکر سازه‌ای غالب در مدیریت آب کشورهمچون تونلهای انتقال آب بین حوزه‌ای و سد سازی‌های بی‌رویه که طیبعت کشور را رو به زوال برده و بسیاری از رود‌ها و دریاچه‌های کشور را نابود کرده و کشور را به مرحله ورشکستگی منابع آب نزدیک کرده به کار گرفته و برای ایجاد زیر ساخت‌های انرژی‌های نو و پاک در کشور همهٔ تلاشم را بکار بگیرم.

۵- همهٔ توان خود را برای رفع و افشای تبعیض در مباحث مهم و حیاتی چون آب بکار گیرم و مخالفت خود را با تونلهای خانمان بر انداز انتقال آب بین حوضه‌ای و حتی دیگر روشهای انتقال آب بین حوزه‌ای به ویژه برای مصارف غیرشرب ویا مصارفی که به بهانه شرب می‌باشد با صراحت اعلام نمایم و در پیشگاه نسل‌های حال و آینده خود را مسئول و پاسخگو بدانم.

۶- در انتخاب وزرا ضمن در نظر داشتن همهٔ خصوصیت‌های خدمتگزاری به مردم، ایمان و باور به محیط زیست را جزو شاخصه‌های وزرا در نظر گرفته و بر این اساس و میزان دانش و اشراف وی بر مسائل محیط زیست کشور و ایمان به پایداری سرزمین تلاش و انتخاب نمایم.

۷- تمام توان خود را در همراهی با مجلس بر اساس شاخص‌های محیط زیستی به کار گیرم و هر گونه پروژه یا طرح ملی و یا منطقه‌ای و در حوزه انتخابیه را بدون ارزیابی محیط زیستی و توجه به توان سرزمین پیگیری و مصوب ننمایم و همواره دولت‌ها را از برداشت‌های بی‌رویه منابع طبیعی بر حذر دارم.

۸- همدلی و هم زبانی با مردم کار‌شناسان و صاحبنظران دولتی و غیر دولتی را سر لوحه تصمیم گیری‌های خود در مجلس قرار دهم و با شجاعت و صداقت در برابر تصمیم‌های مجلس و دولت که بر خلاف و در ضدیت با محیط زیست و منافع نسل‌های حاضر و اینده است بایستم و به شکل شفاف با مردم این موارد را در میان بگذارم.

۹- در مدتی که به عنوان نماینده مجلس این مسئولیت سنگین را به دوش می‌کشم از هر گونه فعالیت اقتصادی شخصی یا گروهی که بر اساس چشم پوشی از زیان‌های محیط زیستی نشات بگیرد خودداری کنم و با اهداف دولت‌هایی که تنها به منافع اقتصادی و مقطعی نگاه می‌کنند به صراحت مخالفت نمایم و به حقوق و مزایای دریافتی از مجلس قناعت نمایم.

۱۰- در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور بکوشم و این اصل مهم را سرلوحه اهداف و زندگی سیاسی و شخصی خود قرار دهم.

۱۱- نظارت بر اجرای برنامه‌ها و اسناد بالادستی کشور را به شکل جدی مد نظر قرار دهم و هر گونه تخلف و کم کاری در این زمینه که به محیط زیست و پایداری سرزمین آسیب وارد نماید را به شکل شفاف به مردم کشورم گزارش نمایم.

۱۲- در اصلاح و وضع قوانینی که بر اقتدار دستگاه‌های متولی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست چه در حوزهٔ طبیعی و چه در حوزهٔ انسانی موثر است تمام تلاش خود را به کار گیرم و با هر گونه تصمیمی که حافظان قانونی منابع طبیعی و محیط زیست را تضعیف نماید مخالفت و در جهت ارتقاء اقتدار آن بکوشم.

۱۳- در تصویب و رای دادن به تصمیمات لوایح و طرح‌ها ی دوره نمایندگی در مجلس تمام ایرانیان در جای جای این سرزمین را شایسته برخورداری از مواهب و زندگی و حق طبیعیشان بدانم و هر گونه تصمیمی که امنیت خاطر بخشی از کشور را به خطر بیندازد را مورد مخالفت قرار دهم.

۱۴_ با توجه به شرایط محیط زیست کشور تمام تلاش خود برای تخصصی شدن محاکم محیط زیستی و تدوین طرح ایجاد «صندق غرامت‌های محیط زیست» با هدف ایجاد ساز و کارهای بازدارنده همراه با نظارت مردمی بکار خواهم بست.

۱۵ - تمام تلاشم را برای تدوین قانون جامع محیط زیستی کشور به کار خواهم بست که در آن به شکل ویژه ساز و کار شکل گیری دادگاه ویژه محیط زیست لحاظ شده و جرم انگاری تخریب محیط زیست با توجه به مسائل کشور تدوین گردد.

اینجانب این پیمان نامه را یک پیمان نامه الهی می‌دانم و به عنوان یک ایرانی مسلمان در مقابل ملت بزرگ ایران و بشریت برای تحقق کامل آن خود را مسئول و پاسخگو می‌دانم.

51

50

کد خبر : ۳۴۸۳۴۹