خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله یزدی:

مجلس خبرگان رهبری جای سیاسی‌کاری، جوان‌گرایی و پیران از کارافتاده نیست

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری جای جناح‌بازی و سیاسی‌کاری و جوان‌گرایی و همچنین جای پیران از کارافتاده که نمی‌توانند کاری انجام دهند نیست بلکه مجلسی مرکب از فقهای جامع است.

به گزارش ایلنا، آیت الله محمد یزدی پیش از ظهر امروز در همایش جایگاه، وظایف و کارآمدی مجلس خبرگان رهبری که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی دارای ولایت فقیه است که این موضوع سبب تفاوت ویژه این نظام با دیگر حکومت‌ها شده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زمان غیبت ائمه (ع) حاکمیت به دست فقهای نظام است، گفت: در چندسال اخیر فقهای نظام تا اندازه توان خود در راستای اداره حکومت تلاش می‌کردند که در ‌‌نهایت امام خمینی (ره) حکومت ظلم را نابود کرد و این حکومت به صاحب خود یعنی فقاهت و ولایت رسید و امروز در سایه ولایت حکومت را اداره می‌کنیم.

آیت الله یزدی با بیان اینکه مجلس خبرگان کلید اصلی حفظ حاکمیت اسلامی است، بیان کرد: مجلس خبرگان رهبری در حقیقت تکیه‌گاه اصلی اساس حاکمیت است و این مجلس در کنار رهبری است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نقش ویژه امام خمینی (ره) در این زمینه عنوان کرد: مرحوم طالقانی با امام صحبت کرد و تلفنی به ایشان گفت که دستور مقابله با شاه و ایستادگی در برابر حکومت نظامی خطرناک است که امام خمینی (ره) در پاسخ به وی گفت که اگر دستور باشد چه می‌گویی؟ که مرحوم طالقانی از این سخن امام خمینی (ره) قانع شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مجلس خبرگان برای این موضوع وجود دارد که اگر روزی ولی فقیه نباشد جانشین وی را انتخاب کند، گفت: اگر ولی فقیه نباشد و نظام نیازمند ولی فقیه باشد اعضای مجلس خبرگان این اقدام را انجام می‌دهند که در این زمینه اهمیت مجلس خبرگان رهبری مشخص می‌شود، کسی که به مجلس خبرگان می‌آید باید فقیه، زمان‌شناس، مکان‌شناس باشد و در برابر فتنه‌ها ایستادگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری جای جناح بازی و سیاسی‌کاری و جوان‌گرایی و همچنین جای پیران از کارافتاده که نمی‌توانند کاری انجام دهند نیست بلکه مجلسی مرکب از فقهای جامع است، تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری در حساسترین موقعیت قرار دارد و مهم‌ترین و حساسترین کار نظام اسلامی بر عهده آن است و برای انجام این وظیفه باید سازوکارایی داشته باشد، این مجلس باید حق و باطل را بدون هیچ گرایشی و اعمال نفوذ قدرت‌های بیگانه انتخاب کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری افزود: نظارت بر تداوم شرایط ولی امر و اینکه اجتهاد و عدالت وی آسیب ندیده باشد و شرایطی که در ابتدای رهبری داشته، در ادامه استمرار داشته باشد، از وظایف مجلس خبرگان است.

آیت‌الله یزدی همچنین خاطرنشان کرد: در مواردی هیئت رئیسه مجلس خبرگان خدمت ولی فقیه می‌رسد و گزارش‌ها و وضعیت را به استحضار ایشان می‌رساند که در ملاقات آخر که من و ۲ نفر دیگر حضور داشتیم، پس از اینکه گزارش‌ها را شنیدند، آرامش خاصی داشتند.

 

کد خبر : ۳۴۴۲۰۹