خبرگزاری کار ایران

اعلمی در گفت‌وگو با ایلنا:

حیات سیاسی اقتدارگرایان مرهون عدم حضور نیروهای تحول‌خواه است

یک نمایند سابق مجلس گفت: اگر رقابتی سالم میان طیف‌های سیاسی موجود در جامعه صورت بگیرد و مشارکت مردم به حداکثر برسد٬ در خوشبینانه‌ترین وضع طیف اصلواگرا شاید بتواند‌‌ همان اقلیتی که در مجلس ششم بدست آورده را دوباره کسب کند.

اکبر اعلمی در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا٬ درباره علت اصلی حمله تندور‌ها علیه برخی شخصیت‌های سیاسی در سخنرانی‌ها اظهار داشت: بخشی از این رفتار‌ها ناشی از عصبیت و تعصب‌های کور است که گروهی نسبت به قوانین آشنایی ندارند و گروهی هم از محافل و اشخاص خاص هدایت می‌شوند٬ اما فرجام این کار در وهله اول ضررش متوجه نظام و کشور است و همچنین بیانگر این موضوع است که نیروهای حافظ امنیت نتوانستند امنیت اشخاص را تامین کنند. در حالی‌که در قانون اساسی و قوانین موضوعه بر لزوم تامین امنیت اشخاص تاکید شده است.

وی ادامه داد: بروز این رفتار‌ها و هجوم‌ها به نفع فردی است که مورد حمله قرار می‌گیرد یعنی این اقدام‌ها و هجوم‌ها به نوعی نقض غرض است که در ‌‌نهایت و در هر دو صورت ضررش متوجه اشخاص حقیقی یا حقوقی به عنوان بانیان این حمله‌ها می‌شود.

نماینده سابق مجلس به نقش دولت در پیشگیری اینگونه رفتار‌ها و حمله‌ها پیش آمده اشاره و ابراز داشت: از دولت و نیروهای امنیتی انتظار می‌رود در شرایطی که کشور در معرض تهدیدها و شیطنت‌های خارجی قرار دارد و در تامین امنیت مرز‌ها تلاش داشته اند٬ امنیت داخلی را هم حفظ کنند تا امنیت مرزی ما هم تحت‌الشعاع ناامنی‌های داخلی قرار نگیرد.

اعلمی در ادامه درباره تلاش جریان مقابل برای مقابله با ورود اصلاح طلبان و زدن برچسب‌های مختلف به آنها در انتخابات گفت: اینکه از ناحیه این افراد و گروه‌های مقابل چنین تبلیغات منفی صورت می‌گیرد امری بدیهی است٬ چراکه اقتدارگرایان حیات سیاسی خود را مرهون عدم حضور نیروهای تحول‌خواه می‌دانند.

این نماینده سابق مجلس گفت: اگر قرار باشد در رقابت‌های انتخابات افراد تحول‌خواه و اصلاح‌طلبان واقعی حضور داشته باشند تا به امروز نشان داده که افراد از حضور این طیف استقبال کرده‌اند.

او بیان داشت: منافع طیف مقابل ایجاب می‌کند که تندروها٬ افراد تحول‌خواه و رقیب را از میدان رقبا حذف کنند که این امر از طریق شایعه پراکنی یا دسترسی به برخی محافل قدرت صورت می‌گیرد.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: نیروهای اصلاح طلب و تحول‌خواه بایستی از شیوه‌های مسالمت‌آمیز در احقاق حق خود استفاده کنند چراکه ما حق انتخاب شدن و انتخاب کردن داریم مگر اینکه منع قانونی وجود داشته باشد٬ لذا نباید به این تنش‌ها که بخش زیادی از آن‌ها تعمدی است دامن زد.

اعلمی در پاسخ به اینکه اصلاح طلب‌ها تا چه اندازه می‌توانند در انتخابات آتی موفق شوند٬ تصریح کرد: اگر رقابتی سالم میان طیف‌های سیاسی موجود در جامعه صورت بگیرد و همه افراد به صورت آزادانه از حق انتخاب شدن استفاده کنند و مشارکت مردم به حداکثر برسد٬ در خوشبینانه‌ترین وضع طیف اصواگرا شاید بتواند‌‌ همان اقلیتی که در مجلس ششم بدست آورده را دوباره کسب کند.

او گفت: اما اگر قرار باشد به شیوه دو دوره قبل عمل شود و میدان فقط برای ترک‌تازی اصولگرایان فراهم شود و با نبود رقابت هر فردی که ثبت نام کند می‌تواند وارد مجلس دهم شود وضعیت متفاوت خواهد بود.

اعلمی بیان داشت: تغییر وضعیت موجود که مورد رضایت جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و... نیست٬ مستلزم این است که شورای نگهبان و نهادهای نظارتی در رفتار و رویکرد گذشته خود تجدید نظر کنند چون وضعیت موجود حاصل رویکرد شورای نگهبان و فیلترهایی است که در برابر قشر روشنفکر و اصلاح‌طلب قرار گرفته بود.

این نماینده ادوار مجلس با تاکید براینکه به خانه‌تکانی اساسی در مجلس نیاز داریم٬ خاطرنشان کرد: برای تغییر وضعیت٬ افراد پاکدست٬ آزاده٬ دلسوز٬ سالم٬ شجاع و جسور در نقد نقاط ضعف جامعه باید وارد مجلس شوند.

کد خبر : ۳۳۳۵۳۳