خبرگزاری کار ایران

علوی در جمع خبرنگاران:

قانون اساسی فعلی٬ جایگاهی برای شورای رهبری ندارد

وزیر اطلاعات تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است انتخابات با آرامش برگزار شود و رقابت سالم بر مبنای ارزش‌های اخلاقی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در وزارت کشور، حجت‌الاسلام سید محمود علوی پس از ثبت نام در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: امیدوارم با عنایت خدا و توجه‌های امام عصر این انتخابات با رهنمودهای حکیمانه رهبری و مدیریت دولت و مسئولان کشور انتخاباتی پرشور با شکوه و همچون گذشته عامل ثبات و مشروعیت نظام باشد.

وی افزود: حراست و صیانت از نظام و قانون اساسی رسالتی است که بر دوش همه مردم قرار دارد مردم این رسالت را تا الان به نحو احسن ایفا کردند. قانون وظیفه خاصی بر دوش خبرگان قرار داده که در دوره‌های چهارگانه خود به این مسئولیت عمل کرده‌اند. امیدواریم در  پنجمین دوره هم با انتخاب مردم فضلا و  علما به این مجلس راه پیدا کنند و برای استقرار نظام و ولایت فقیه پشتوانه باشند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: بر اساس تکلیفی که حس کردم آمادگی خود را برای حضور در مجلس خبرگان اعلام کردم و اگر مردم ما را قابل تشخیص دهند سعی می‌کنم مثل گذشته تکالیف خود را به نحو احسن انجام بدهم.

وی تاکید کرد: مهم این است انتخابات در سلامت برگزار شود؛ هماهنگی بین قوه مجریه و شورای نگهبان انجام شده و نوید بخش انتخاباتی سالم است که در آن رای مردم تعیین کننده خروجی صندوق‌ها خواهد بود.

عضو دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آنچه برای ما مهم است این است انتخابات با آرامش برگزار شود و رقابت سالم بر مبنای ارزش‌های اخلاقی باشد.

علوی با بیان اینکه همه افراد باید احساس کنند با آزادی تمام می‌توانند در انتخابات نقش ایفا کنند٬ گفت: در موضوع تامین صلاحیت‌ها تفاهمی بین دستگاه‌ها شده که این کار براساس بررسی‌های لازم و حجت شرعی صورت می‌گیرد و مردم ما در این زمینه دغدغه‌ای نخواهند داشت و با همکاری‌ها٬ نگرانی‌های احتمالی به حداقل می‌رسد و بدون شک صلاحیت‌های افراد براساس مستندات و حجت شرعی بررسی خواهد شد.

وزیر اطلاعات یادآور شد: برخی صحبت‌ها ممکن است ذهنیت جامعه را مشوش کند؛ اخیرا صحبت‌هایی در مورد شورای رهبری شده‌ است؛ در حالی که ما در قانون اساسی ۱۳۶۸ چیزی به این نام نداریم. تا این قانون اساسی وجود دارد نهادی نمی‌تواند به شورای رهبری فکر کند و اگر برخی بحث شورای رهبری را مطرح کردند مربوط به اوایل ارتحال حضرت امام بود و صرفا جنبه تاریخی دارد. بحث شورای رهبری در‌‌ همان سال ۱۳۶۸ منتفی شد و تنها در صورت تغییر در قانون اساسی و پیش‌بینی شدن شورای رهبری این بحث می‌تواند وجود داشته باشد.

وی افزود: البته تغییر قانون اساسی هم ساز وکار خاص خود رادارد که در آن مورد هم با اراده رهبری و دستور به رئیس جمهور شورای بازنگری قانون اساسی تشکیل می‌شود. در حالی که هیچ‌یک از این بحث‌ها الان مطرح نیست و در قانون اساسی فعلی٬ جایگاهی برای طرح شورای رهبری وجود ندارد.

علوی خاطرنشان کرد: طرح بحث‌های این چنین ممکن است مردم را اندیشناک کند و انگیزه آن‌ها را برای حضور در انتخابات تحت تاثیر قرار دهد٬ البته نظر من فرد خاصی نیست٬ بلکه یک موضوع حقوقی را مطرح می‌کنم. من برای تمام کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند احترام قائلم٬ اما چنین مسئله‌ای برای خواص کاملا روشن است و بهتر است به آن دامن زده نشود٬ چراکه موجب تشویش مردم می‌شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه با وجود رهبری هوشیار و فرزانه٬ خلاء رهبری نداریم که بخواهیم در این زمینه بحث کنیم٬ گفت: اغلب صاحب‌نظران٬ رهبر انقلاب را جامع‌ترین و کامل‌ترین فرد برای رهبری جمهوری اسلامی می‌شناسند و امیدواریم سال‌ها سایه ایشان بر سر ما مستدام باشد و بحثی در این زمینه نداشته‌ باشیم٬جز حمایت و حراست از جایگاه رهبری. همچنین امیدواریم این مسائل نیز باعث تشویش خاطر رهبری نشود و همانطور که رئیس جمهور در جمع سربازان گمنام امام زمان (عج) گفتند ما یک پرچم برافراشته داریم که آن هم در دست رهبری است.

وی ادامه داد: امروز به یمن رهنمودهای رهبری و تدابیر رئیس جمهور و دولت همه جریان‌های سیاسی با نشاط در حال فعالیت در خانواده نظام هستند و نظام برای همه امکان فعالیت ایجاد کرده‌است امیدواریم بتوانیم این عرصه را با دلخوشی پشت سر بگذاریم.

در ادامه خبرنگاری از علوی پرسید وقتی حملات زیادی به برنامه‌های اصلاح‌طلبان می‌شود تکلیف امنیت انتخابات چه خواهد شد٬ که وی گفت: در ۱۶ آذرماه شاید ۴۰۰ برنامه برگزار شد که شاید یک مورد برهم خورد. به این مورد نمی‌توان برهم زدن اجتماع‌ها گفت. در سطح کشور نیز صد‌ها تجمع مختلف سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شده و مسئله‌ای پیش نیامده البته در چند مورد افرادی مسائلی را بوجود آوردند. در کل کسی برهم زدن تجمع‌ها را تایید نمی‌کند در‌‌ همان موارد نیز با آن افراد با تدبیر برخورد خواهد شد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: دولت در انتخابات نقش اجرا و حفظ سلامت انتخابات و آرای مردم را برعهده دارد و حزب و جریان سیاسی نیست که بخواهد لیست بدهد و کاندیدا معرفی کند٬ بنابراین در انتخابات دخالتی نخواهد داشت هیچ مسئول دولتی مجاز به کمک از امکانات دولتی نسبت به کاندیدای خاصی نیست.

عضو دور چهارم مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه به شکل مستقل وارد انتخابات شده‌ام٬ گفت: هر جریان درون نظام بخواهد از کاندیداتوری من حمایت کند٬ از نظر بنده منعی ندارد.

کد خبر : ۳۳۱۱۳۲