خبرگزاری کار ایران

/مشروح/

اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری + جزئیات

نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز با حضور مسئولان اجرایی در وزارت کشور و فرمانداری‌های مراکز استان‌ها آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ثبت‌نام از کاندیداهای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در مراسمی با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور و علی‌پور علی‌مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

نام‌نویسی داوطلبان انتخابات خبرگان از امروز آغاز و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد یافت.

براساس قوانین تایید شده داوطلبان می‌توانند در سراسر کشور با مراجعه به ستاد انتخابات کشور و یا فرمانداری مراکز استان‌ها نام‌نویسی کنند.

انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور همزمان در هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی: سلامت انتخابات باید رعایت شود

عبدالرضا رحمانی‌فضلی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در اولین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری درجمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بار دیگر شاهد یک امر مهم و سرنوشت‌ساز هستیم که نشان از یاد و نام رهبر کبیر انقلاب، شهدای عزیز و مجاهدت و استقامت مردم در تحقق اهداف عالیه اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد.

وی افزود: مردم در کشور با آرای خود مقدمات حضور، مشارکت و انتخاب افراد را در مجلس خبرگان رقم می‌زنند.

وزیر کشور با اشاره به مصادف شدن این ایام با هفته وحدت اظهار امیدواری کرد که در عرصه انتخابات شاهد وحدت شکوه و مشارکت بالاتری باشیم.

رحمانی‌فضلی بیان داشت: همه کسانی که به عرصه انتخابات ورود پیدا می‌کنند و همچنین دست‌اندرکاران حوزه نظارت و اجرا و مردم باید تمام تلاش خود را کنند که اصل حضور باشکوه و سلامت انتخابات رعایت شود.

وی به تحولات اخیر منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: ایران محور مهم آرامش و امنیت و مردم‌سالاری و حکومتی مبتنی بر آرای مردم است.

رحمانی‌فضلی بیان داشت: همگی باید تلاش کنیم تا عرصه انتخابات عرصه شکوه و عظمت باشد و پایه‌های انقلاب را تقویت و همچنین الگوی عملی مردم‌سالاری دینی را به نمایش بگذاریم.

وزیر کشور با اشاره به دستور موکد رئیس‌جمهور برای اجرای انتخابات قانونی، با شکوه و سالم گفت: به عنوان دستگاه اجرایی تلاش این بود که موارد قانونی را مو به مو انجام دهیم و همچنین خود را مقید به رعایت قانون می‌دانیم.

وی به همکاری وزارت کشور و شورای نگهبان در سایه تعامل سازنده اشاره کرد و گفت: تمامی امور انتخابات با هماهنگی انجام گرفته و هیات‌های اجرایی انتخابات مجلس خبرگان تشکیل شده و همگی تلاش داریم هیات‌های اجرایی مجلس هم تشکیل شود.

رحمانی‌فضلی در پایان خاطرنشان کرد: از همه اصحاب رسانه تقاضا دارم انشالله ما را در این دوره یاری کنند و با مردم و با همیاری و همدلی بتوانیم انتخابات قانونی و سالم و با شکوه برگزار کنیم.

نخستین داوطلب مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرد

حجت الاسلام امان‌اله بردسیری از حوزه انتخابیه کرمان به عنوان اولین نفر در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد. حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی دریاباری از حوزه انتخابیه تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب‌الله احمدی از حوزه انتخابیه اصفهان به عنوان نفرات بعدی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت‌نام کردند.

دبیر ستاد انتخابات کشور: تشکیل ۹۹ درصد هیات‌های اجرایی انتخابات خبرگان رهبری

علی پور‌علی‌مطلق در نخستین روز ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات وزارت کشور اظهار داشت: تاکنون از هزار و ۶۳ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۹۹ درصد هیات‌های اجراییشان تشکیل شده و یک درصد باقی‌مانده هم امروز تشکیل می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه با هماهنگی در سطح استان‌ها توانسته‌ایم تمام فرآیند‌های این انتخابات را به نحو احسن پیش ببریم، گفت: در ۲۰ آذرماه وزیر کشور دستور آغاز روند اجرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را صادر و روند تشکیل هیات‌های اجرایی این انتخابات از همین تاریخ آغاز شد.

علی ‌پورعلی‌مطلق با اشاره به تاریخ ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری گفت: از امروز به مدت هفت روز در سی و یک حوزه اصلی ثبت‌نام از کاندیدا‌ها در مراکز استان‌ها و ستاد انتخابات کشور آغاز شده که این روند تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی به نام‌نویسی داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: روند نام‌نویسی از صبح ۲۸ آذرماه شروع می‌شود و همزمان با آغاز نام‌نویسی روند تشکیل هیات‌های اجرایی نیز دنبال خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: ۲۰۷ حوزه انتخابیه اصلی و ۷۵۶ حوزه فرعی در انتخابات داریم که امیدواریم بتوانیم تمام فرآیند‌ها را به نحواحسن دنبال کنیم.

مقیمی: امیدواریم استفاده از دستگاه‌های الکترونیک به انتخابات این دوره برسد

در ادامه محمدحسین مقیمی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران درباره روند ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: از صبح امروز تا دوم دی ماه یک هفته فرصت داریم و قطعاً در روزهای آینده با حضور داوطلبان بیشتر ستاد انتخابات شلوغ‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت نام داوطلبان فقط در وزارت کشور صورت نمی‌گیرد بلکه در ۳۱ مرکز فرمانداری‌ مختلف در سراسر کشور این امر انجام می‌شود.

مقیمی گفت: در روند ثبت نام کاندیدا‌ها و برگزاری انتخابات خبرگان و مجلس طبق جدول زمانبندی شده پیش می‌رویم.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در این دوره از انتخابات گفت: با کار‌شناسان شورای نگهبان در حال بررسی نرم‌افزار‌ها هستیم و با توجه به ایرادات فنی که این شورا از این نرم‌افزار‌ها گرفته در حال رفع نواقص آن هستیم و امیدواریم استفاده از دستگاه‌های الکترونیک برای انتخابات این دوره برسد.

 

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران: کاندیدا‌ها کار ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند

همزمان با ثبت‌نام کاندیدا‌های مجلس خبرگان در ستاد انتخابات کار نام‌نویسی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در فرمانداری تهران هم آغاز شد.

علی اکبر ناصربخت در دقایق ابتدایی اولین روز از ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرمانداری تهران مرکز حوزه انتخابیه استان تهران است و فرمانداری‌های ری، شمیرانات، ‌اسلام‌شهر و پردیس به عنوان فرمانداری فرعی هستند و ۱۵ فرمانداری تابع تهران نیز به عنوان مرکز حوزه انتخاباتی استان تهران هستند اما کار ثبت نام از کاندیداهای استان تهران تنها در فرمانداری تهران و وزارت کشور انجام خواهد شد.

وی در توضیح وظیفه ۱۵ فرمانداری تابعه استان تهران یادآور شد: آن ۱۵ فرمانداری باید شعبه‌های ثبت نام و اخذ رای را معین کنند و کار اخذ رای را در روز رای‌گیری انجام دهند.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران با بیان این‌که «از امروز با تشکیل هیأت‌های اجرایی موضوع ثبت نام از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است»، افزود: از امروز به مدت ۷ روز روند کار ثبت نام مجلس خبرگان رهبری را خواهیم داشت و از شنبه کار ثبت‌نام مجلس شورای اسلامی به مدت یک هفته آغاز خواهد شد که پنج روز به صورت مشترک کار ثبت‌نام مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

وی در پایان به کاندیدا‌ها توصیه کرد که کار ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند و گفت: کاندیدا‌ها سعی کنند در فرجه زمانی معین برای ثبت نام حاضر شوند. اصل شناسنامه، اصل کارت ملی و عکس، از مدارک اصلی برای ثبت‌نام است و کسانی که ملتزم استعفا دادن از سمت خود بوده‌اند باید مدرک آن را به همراه داشته باشند.

نخستین داوطلب زن انتخابات مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کرد

در نخستین روز از ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نخستین زن به عنوان داوطلب به نام عصمت سوادی از حوزه انتخابیه تهران با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای حضور در انتخابات خبرگان نام‌نویسی کرد.

بر این اساس تاکنون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی تبریزی از حوزه آذربایجان غربی، آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی نماینده فعلی استان مرکزی از حوزه انتخابیه تهران جهت ثبت نام برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شدند.

همچنین حجت الاسلام سید محسن گلپایگانی از حوزه انتخابیه ایلام و سیدرضا ربیعی و سیدمجتبی آیت‌اللهی از حوزه انتخابیه تهران وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شدند.

همچنین حجت‌الاسلام امان‌الله علیمرادی بردسیری نخستین داوطلبی بود که با حضور در ستاد انتخاباتی کشور از حوزه انتخابی کرمان نام‌نویسی کرد و حجت‌الاسلام سیدمهدی دریاباری از حوزه انتخابیه تهران و حبیب‌الله احمدی از اصفهان به عنوان دومین و سومین داوطلبان در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کردند.

سید احمد خاتمی در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری نام‌نویسی کرد

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی از حوزه انتخابیه کرمان با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور از دیگر چهره‌هایی بود که برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرد.

 در ادامه حجت الاسلام ذکرالله احمدی از حوزه انتخابیه کرمانشاه نیز وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد.

بازدید استاندار تهران از محل ثبت نام داوطلبان

در ساعات آغازین ثبت ‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان سیدحسین هاشمی استاندار تهران به همراه سید شهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی اجتماعی استانداری و عیسی فرهادی فرماندار تهران از محل ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات در فرمانداری تهران بازدید به عمل آوردند.

استاندار تهران: کاندیدا‌ها در راستای تخریب یکدیگر اقدام نکنند

سیدحسین هاشمی در حاشیه بازدید از فرمانداری تهران و ستاد ثبت‌نام‌ نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درجمع خبرنگاران اظهار داشت: آنچنان که با خبر شدم یکی از نامزد‌ها ۸ صبح امروز مراحل ثبت‌نام خود را در فرمانداری تهران به عنوان اولین کاندیدا به انجام رسانده که احتمالا این نامزد نخستین کسی است که در سطح کشور برای انتخابات مجلس خبرگان این دوره ثبت نام کرده باشد.

وی با تاکید بر انجام منظم کار‌ها در این پایگاه خاطرنشان کرد: ضمن عرض خسته نباشید و تقدیر از عملکرد کارکنان فرمانداری تهران خوشحالیم که انتخاب هیات اجرایی استان تهران بدون کمترین مشکلی انجام شد و همانطور که دیروز با آقای مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور در این خصوص صحبت کردم انتخاب هشت عضو هیات نظارت که بدون کمترین مشکلی انجام گرفت که این باعث قوت قلب ما در استانداری است.

استاندار تهران افزود: برای انتخاب هشت عضو هیات اجرایی انتخابات ابتدا ۳۰ نفر از افراد خوشنام برگزیده شدند که در ادامه با طی روند قانونی هشت عضو نهایی تعیین شدند و این نشان می‌دهد اگر تعامل در کار وجود داشته باشد، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

هاشمی با بیان اینکه ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز شنبه آغاز می‌شود، یادآور شد: ثبت‌نام‌ نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همچون ثبت نام کاندیداهای خبرگان به مدت یک هفته به طول خواهد انجامید.

استاندار تهران تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد انتخاباتی قانونمند و منصفانه برگزار کنیم که در آن هیچ‌گونه جانبداری از جریان یا جناح خاصی صورت نگیرد چرا که برای ما مهم‌ترین مسئله حضور پرشکوه مردم پای صندوق‌ها است و اینکه مردم عزیز به چه کسی رای بدهند، حق آن‌ها است.

وی افزود: همکاران من به عنوان مجریان انتخابات موظف هستند قانون را محور اقدام‌ها و حرکات خود قرار بدهند.

استاندار تهران همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه برخورد با تخلفات انتخاباتی احتمالی خاطرنشان کرد: بی‌شک همه تخلف‌های انتخاباتی مورد بررسی جدی و دقیق قرار خواهند گرفت و پس از کشف، تخلفات به دستگاه‌های ذیربط ارجاع خواهد شد و در صورتی که این تخلفات از حدود خود بگذرد با آن برخورد جدی صورت می‌گیرد.

هاشمی در پایان اعلام کرد: توصیه من به همه کاندیدا‌ها این است که بدور از هر مسئله‌ای به دنبال رقابت سالم باشند و خدایی ناکرده در راستای تخریب یکدیگر اقدام نکنند.

خاتمی: از کسانی که در مظان رهبری هستند تحقیق و بررسی می‌شود

احمد خاتمی پس از ثبت نام در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظام اسلامی یک امانت است، اظهار داشت: ما آمده‌ایم تا وظیفه خود را انجام دهیم و به نوعی خود را در معرض انتخاب بگذاریم.

وی گفت: قرآن مسئولیت‌ها را امانت می‌گذارد و معنای امانت این است آنهایی که در خود می‌بینند بار امانت را به دوش بکشند، به عرصه بیایند و مردم باید در مجالس خبرگان و مجلس افراد سالم را انتخاب کنند.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری درباره نظارت بر رهبری در قانون اساسی گفت: در متن قانون اساسی کلمه‌ نظارت نیامده و اگر قانون‌گذار مسئله نظارت را توجه داشت حدود و ثغور را هم بیان می‌کرد و چنین چیزی در قانون نیامده و رهبر معظم یک بار آقایان حجت‌الاسلام محمدی و حجازی را به کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان فرستادند و بزرگوارانه گزارشی از دفتر و روند تصمیم‌گیری‌های رهبری مطرح کردند.

وی افزود: اگر منظور آقایان از نظارت مچ‌گیری است کمیسیون تحقیق خبرگان در دوره‌های مختلف وظیفه خود را انجام داده و به این باور رسیده که تنها شخصی که شایسته رهبری در شرایط کنونی است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.

خاتمی افزود: این خطاست که نظارت را به معنای مچ‌گیری ببینیم اما باید بگوییم اصل نظارت این است که خوبی‌ها را باید دید و نقطه‌ ضعفی هم اگر هست، بگوییم.

عضو هیات رئیسه خبرگان درباره تشکیل کمیته‌ای در خبرگان رهبری برای انتخاب رهبری گفت: این مسئله چیز تازه‌ای نیست و گروهی از برجستگان خبرگان از کمیسیون اصل ۱۰۹ و ۱۱۱ انتخاب شدند نه اینکه آن‌ها رهبر تعیین کنند، بلکه کسانی که در مظان رهبری هستند راجع به آن‌ها تحقیق و بررسی می‌شود که این کمیته با رعایت مسئله رازداری این کار را انجام داده است و این اسامی اگر رهبری معظم بخواهند فقط برای ایشان عرضه می‌شود نه دیگران.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: مجلس خبرگان در پی تعیین رهبر در شرایط کنونی نیست و مسئله تعیین رهبری در پی فرمایشی است که از حضرت آقا شنیدم که خبرگان باید چندین رهبر در آستین داشته باشند.

خاتمی درباره اینکه خود وی به عنوان خطیب نماز جمعه در تریبون‌های رسمی به ایراد سخنرانی می‌پردازد و آیا این نوعی تبلیغ انتخاباتی محسوب نمی‌شود، گفت: طبق قانون ایام تبلیغات انتخاباتی دو هفته به زمان برگزاری انتخابات است که نباید از تریبون‌های عمومی استفاده کرد و تا آن زمان براساس اجازه قانون می‌توانیم در هر تریبونی سخن بگوییم.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تایید اجتهاد برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان گفت: تعدادی در شهریورماه سال جاری امتحان کتبی و شفاهی داده‌اند و مسئله اجتهادشان توسط شورای نگهبان احراز شد اما افرادی که طی یک هفته نام‌نویسی می‌کنند طبق روال گذشته از آن‌ها امتحان گرفته می‌شود و توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی در پایان درباره حضور کاندیداهای زن برای حضور در انتخابات خبرگان گفت: فقهای شورای نگهبان برای حضور زنان در این مجلس تصمیم‌گیرنده هستند و ابراز نظر بنده در این زمینه تاثیری ندارد.

ثبت‌نام حجت‌الاسلام رازینی در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری

حجت‌الاسلام علی رازینی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضاییه و رئیس سابق دادگاه ویژه روحانیت جمهوری اسلامی برای ثبت نام در انتخابات از حوزه همدان در ستاد انتخابات کشور حاضر شد.

 

دین‌پرست: پوشش خبری مراحل ثبت‌نام کاندیدا‌ها توسط ۶۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی
 

بابک دین‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تمامی داوطلبان از حوزه‌های انتخابیه مختلف سراسر کشور می‌توانند با حضور در مراکز فرمانداری و ستاد انتخابات در وزارت کشور اقدام به نام‌نویسی کنند.

وی تاکید کرد: هیچ ممانعتی در نام‌نویسی داوطلبان پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه مختلف از استان‌های سراسر کشور وجود ندارد.

مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات وزارت کشور درباره نحوه بازدید وزارت کشور از مراکز فرمانداری‌ها در طول ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: در هر استان مسئولان استانی از جمله استاندار و دیگر مقام‌های مربوطه مسئول رسیدگی و بازدید از مراکز ثبت نامی در فرمانداری‌ها هستند.

دین‌پرست درباره تعداد حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در طول یک هفته زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی اعم از تصویری و مکتوب مسئولیت پوشش رسانه‌ای مراحل ثبت نام کاندیدا‌ها را برعهده دارند.

مقیمی: حضور ۶۵ نفر در اولین روز نام‌نویسی داوطلبان خبرگان رهبری

محمد حسین مقیمی با حضور در جمع خبرنگاران درباره تعداد ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: از صبح امروز تاکنون در تهران و استان‌های مختلف ۶۵ نفر اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند.

وی افزود: فردا آمار دقیق تعداد داوطلبنی که در اولین روز اقدام به ثبت‌نام‌ کرده‌اند، اعلام می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در شهرستان‌ها هم شاهد حضور و ثبت‌نام بانوان برای پنجمین دوره از انتخابات خبرگان بوده‌ایم.

مقیمی خاطرنشان کرد: تایید نهایی تمامی کاندیدا‌ها از جمله بانوان حاضر در انتخابات پنجمین دوره خبرگان با شورای نگهبان است.
 

مسئولیت تعیین حضور بانوان در خبرگان با فقهای شورای نگهبان است

نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا، درباره حضور بانوان برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان رهبری گفت: ظاهراً در فصل دوم قانون ماده ۳ شرایطی ذکر کرده که در آن جنسیت نیامده است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه باید شرایط حضور بانوان در انتخابات خبرگان را فقهای شورای نگهبان احراز کنند، تصریح کرد: این احراز بر اساس نگاه و تفسیر از سوی فقهای شورای نگهبان صورت می‌گیرد.

ابراهیمیان در پاسخ به شبهات برخی درباره اجتهاد یکسری از کاندیداهای انتخابات خبرگان رهبری گفت: از امروز ثبت‌نام‌ها آغاز شده و محدوده سنی برای ثبت نام کاندیدا‌ها وجود ندارد و در ‌‌نهایت شورای نگهبان درباره تک‌تک شرایط ذکر شده در قانون نسبت به تمامی داوطلبان اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

رئیس ستاد انتخابات: آمار بیشترین ثبت‌نام داوطلبان انتخابات خبرگان در سه استان

محمدحسین مقیمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا، درباره ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همانگونه که امکان ثبت‌نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از حوزه‌های انتخابیه ‌شهرستان‌های مختلف در ستاد انتخابات وزارت کشور وجود دارد کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور هم می‌توانند با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اقدام به نام‌نویسی کنند.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور با اشاره به حضور ۶۵ داوطلب در اولین روز نام‌نویسی پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: بیشترین آمار ثبت‌نام در اولین روز به ترتیب به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان اختصاص دارد.

مقیمی خاطرنشان کرد: آمار نهایی و قطعی تعداد داوطلبان ثبت‌نام شده در هر روز صبح روز بعد اعلام از سوی وزارت کشور می‌شود.

رازینی: وظیفه نظارتی خبرگان همچون نظارت مجلس بر دولت نیست

حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه نظام چه دستگاه‌های اجرایی و چه قضایی باید براساس قانون عمل کنند و گرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه طرح مسائلی درباره وظایف خبرگان که اختلاف‌برانگیز است در رسانه‌ها اقدام درستی نیست، گفت: ممکن است شخصی یک نظر داشته باشد و علمای دیگر نظر متفاوتی اما دامن زدن به آن‌ها خوب نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رازینی درباره شیوه انتخاب رهبری در قانون اساسی گفت: این شیوه با انتخاب نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهوری متفاوت است و نظارت خبرگان به معنای نظارتی که مجلس بر دولت انجام می‌دهد نیست و در قانون اساسی نیز چیزی به عنوان نظارت بر رهبری ذکر نشده است.

نماینده مردم همدان در خبرگان رهبری تصریح کرد: تعیین رهبری در کشور ما مکانیزم خاصی دارد و مردم مستقیما در انتخاب رهبر دخالت ندارند اما چون این موضوع دارای اهمیت بالایی است براساس افراد انتخاب ‌شده‌ای که توان شناخت اعلم را دارند و در این مسیر فعالیت می‌کنند، صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رازینی خاطرنشان کرد: انتخاب رهبر بر عهده نهاد مجلس خبرگان است و این به معنی نظارت بر کار رهبری و کنترل وی نیست و نظارت بر این نهاد همانطور که گفتم به معنی نظارت نهادهایی همچون مجلس و ریاست جمهوری در قانون اساسی تعریف نشده است.

فرماندار تهران: احتمال استفاده از هیات اجرایی انتخابات خبرگان برای انتخابات مجلس

عیسی فرهادی در آخرین دقایق مهلت ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان در روز نخست با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای برگزاری انتخابات می‌بایست چندین روند طی شود. روند اول تشکیل هیات‌های اجرایی و نظارتی برگزاری انتخابات و انتخاب هشت نفر از افراد خوشنام و متدین میان این ۳۰ نفر برای برگزاری انتخابات است.

وی افزود: با توجه به اینکه تا پایان روز چهارشنبه برای انتخاب ۸ عضو هیات اجرایی فرصت داشتیم خوشبختانه دیشب انتخابات از میان ۳۰ چهره منتخب انجام شد و در ‌‌نهایت بدون هیچ مشکلی موفق به تشکیل هیات اجرایی هشت‌نفره شدیم.

فرماندار تهران اضافه کرد: پروسه دوم برگزاری انتخابات که از امروز صبح آغاز شد ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان است که در روز نخست در حوزه فرمانداری تهران ثبت‌نام دو نفر از متقاضیان انجام گرفت و این روند تا روز چهارشنبه هفته آینده نیز ادامه دارد و از روز شنبه ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی نیز آغاز می‌شود.

فرهادی ادامه داد: پس از انجام پروسه ثبت‌نام دو انتخابات پیش‌رو پرونده‌کاندیداهای مجلس خبرگان برای احراز صلاحیت به شورای نگهبان ارسال می‌شود که این مرحله ارتباطی به فرمانداری نخواهد داشت اما برای تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی این روند توسط هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود.

وی افزود: در پایان ثبت‌نام با توجه به فرصتی که وجود دارد استعلام‌ها از دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته و به ما اعلام می‌شود و براساس آن در هیات‌های اجرایی صلاحیت نامزد‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه آن در ‌‌نهایت اعلام خواهد شد.

فرماندار تهران اضافه کرد: از روز شنبه باید بحث مهم انتخاب اعضا و مسئولان چهار هزار شعبه اخذ رای شهر تهران را پیگیری کنیم و پس از شناسایی افراد صاحب صلاحیت مقدمات را برای برگزاری انتخابات مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت در اختیار داشتن تمامی مدارک لازم ثبت‌نام نامزد‌ها نهایتا دو ساعت به طول خواهد انجامید، تصریح کرد: ثبت‌نام از کاندیداهای مجلس خبرگان تنها در فرمانداری تهران و وزارت کشور انجام می‌شود اما ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی شعب اصلی صورت می‌گیرد و در شهرستان‌های استان تهران این مرحله در محل آن شهرستان‌ها و برای تهران بزرگ که شامل تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس می‌شود در دو محل فرمانداری و وزارت کشور انجام خواهد شد.

فرهادی با بیان اینکه انتخاب اعضای هیات اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌بایست تا پیش از روز شنبه به اتمام برسد، خاطر نشان کرد: براساس هماهنگی‌هایی که با شورای نگهبان در حال انجام است، قصد داریم اگر امکان داشت از هیات اجرایی انتخابات خبرگان به صورت دو منظوره برای هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم با این تفاوت که در هیات اجرایی خبرگان دادستان عضو خواهد بود و صورت جلسه نهایی به امضای دادستانی می‌رسد و در هیات اجرایی مجلس شورای اسلامی نماینده شورای هر شهرستان حضور خواهد داشت و صورت جلسه نهایی را تایید و امضا می‌کند.

فرهادی در پایان اعلام کرد: از کاندیدا‌ها می‌خواهیم که در همین روزهای نخستین برای ثبت‌نام مراجعه کنند تا هم وقتشان تلف نشود و هم در فرصت کافی بتوانند مراحل ثبت‌نام را به انجام برسانند تا خدایی ناکرده کثرت کار‌ها در حوزه‌های ثبت‌نام خللی به روند ثبت‌نام کاندیداهای محترم وارد نکند.

پایان روز اول نام‌نویسی نامزدهای انتخابات خبرگان

حمد حسین مقیمی در جمع خبرنگاران با ارائه آخرین گزارش از اولین روز ثبت‌نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری اظهار داشت: با همکاری شورای نگهبان و ستادهای انتخاباتی سراسر کشور هیات‌های اجرایی در سراسر حوزه‌ها انتخاب شدند و اولین جلسات خود را هم تشکیل دادند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در آخرین گزارش روزانه خود گفت: از ساعت ۸ صبح تا ۱۴، ۶۵ نفر در سراسر کشور اقدام به نام‌نویسی کردند که از میان آن‌ها برخی ثبت‌نام کامل و برخی در ارائه مدارکشان نواقصی داشتند لذا توصیه ما این است که مدارک را به طور کامل به همراه داشته‌باشند تا روند سریع پیش برود.

وی در این باره اضافه کرد: ناقص بودن مدارک در پرونده برخی کاندیدا‌ها خیلی ایراد نداشته مثلا به جای ۶ قطعه عکس ۴ قطعه به همراه داشتند.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره ثبت‌نام برخی از داوطلبانی که از طریق ارائه وکالت‌نامه صورت می‌گیرد، گفت: این افراد باید به نمایندگان خود جهت ثبت‌نام در انتخابات وکالت‌نامه رسمی ارائه دهند و برای ما مشخص شود که این افراد به عنوان نماینده رسمی داوطلب در مراکز ثبت‌نامی حضور یافته‌اند.

مقیمی در پایان خاطرنشان کرد: اصولا در روز اول مراجعه‌کنندگان در ثبت‌نام تعدادشان زیاد نیست اما در مقایسه با سال‌های گذشته روند خوبی داشته است.

پس از ارائه آخرین گزارش از سوی رئیس ستاد انتخابات کشور اولین روز ثبت‌نام داوطلبین پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به اتمام رسید و براساس گفته ریاست ستاد انتخابات کشور آمار دقیق از حضور شرکت‌کنندگان صبح روز بعد اعلام خواهد شد.

مقیمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار استان‌های مختلف از حضور کاندیدا‌ها گفت: تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین آمار مراجعه کننده را تا ساعاتی پیش به خود اختصاص داده‌اند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به طور همزمان در هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.

 

کد خبر : ۳۳۰۵۴۵