خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای برای ممنوع‌ الخبری خاتمی نداشته است

سخنگوی دولت اظهار داشت: جلسات شورای عالی امنیت ملی در دولت یازدهم٬ مصوبه‌ای برای ممنوع‌التصویری خاتمی نداشته است.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه احکام پیشنهادی که باید به لایحه بودجه اضافه می‌شد٬ جمع‌بندی شد؛ اظهار داشت: تنها یک جلسه می‌خواهیم تا بحث بودجه را ببندیم.

کار بودجه یکشنبه به پایان می‌رسد

وی افزود: دیشب در دولت جلسه فوق‌العاده بود و فردا هم دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها میهمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستند تا پیشنهادهای خود را بیاورند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: با پیشنهادهای رسیده٬ کار بودجه یکشنبه تمام می‌شود و بعد از آن نوبت به برنامه می‌رسد.

سیاست اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم گنجانده شده است

نوبخت عنوان کرد: ما تلاش کردیم سیاست اقتصاد مقاومتی نیز در برنامه ششم گنجانده شود و برای هر حوزه شورای برنامه‌ریزی انتخاب کردیم که جمع‌بندی آن در شورای تلفیق مورد بررسی قرار گرفت که پیش‌نویس اولیه برنامه تهیه و تصویب شد. در ستاد برنامه٬ دو نائب رئیس مجلس نیز حضور داشتند.

برنامه ششم بر اساس اسناد فرادستی تهیه شده است

وی افزود: ما برای اجرای برنامه به تعدادی حکم نیاز داشتیم که برخی از آنها نیاز به اجازه مجلس داشت. ما تمامی احکام مربوط به تصویب مجلس را جدا کردیم و به مجلس دادیم. بقیه موارد هم در اختیار دولت است. پیش‌نویس اولیه برنامه ششم هم آماده است. برنامه ششم بر اساس اسناد فرادستی تهیه شده است و اگر می‌خواهیم انتقادی به دولت بکنیم باید توجه داشته‌ باشیم که کار دولت در این خصوص براساس اسناد فرادستی صورت گرفته یا نه؛ گاهی این انتقاده معنای مخالفت با سیاست‌های ابلاغی رهبری را می‌دهد.

یک جلسه می‌خواهیم تا سقف بودجه را ببندیم

سخنگوی  دولت با اشاره به اینکه نباید از الان برای مردم ایجاد استرس کنیم٬ گفت: ما بعد از تکمیل نهایی برنامه موظف هستیم از مدلی که ارائه می‌دهیم دفاع کنیم. دیشب جلسه فوق‌العاده دولت برگزار شد و احکام پیشنهادی که باید به لایحه بودجه 95 اضافه شود مطرح و جمع‌بندی شد٬ ما یک جلسه می‌خواهیم تا سقف بودجه را ببندیم که قرار شد فردا در سازمان مدیریت در خدمت دستگاه‌ها ووزارتخانه‌ها باشیم تا پیشنهادهای خود را بیاورند با رای‌گیری که روز یکشنبه انجام می‌شود کار بودجه تمام خواهد شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما برنامه را به ستاد اقتصاد مقاومتی نیز ارائه می‌دهیم تا مطمئن شویم آنچه تقدیم مجلس می‌شود٬ از سیاست‌های کلی الهام گرفته است. اعتقاد دولت بر این است که برای سعادت و پیشرفت کشور باید حتما از رویکرد اقتصاد مقاومتی استفاده کرده و به دنبال تجهیز منابع باشیم.

امروز پرونده پی‌ام‌دی بسته خواهد شد

سخنگوی  دولت در مورد جلسه امروز شورای حکام گفت: امروز تا عصر باید شورای حکام نسبت به گزارش مدیر کل آژانس اظهار نظر کند. با توجه به مفاد گزارش٬ بخش‌هایی از آن نیز برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست. در بخشی از این گزارش تایید شده که فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز بوده و نظامی نیست؛ بنابراین همانطور که تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند امروز پرونده پی‌ام دی بسته خواهد شد مگر این که اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رخ بدهد.

اجرای برجام را منوط به مختومه‌شدن پرونده در آژانس کرده‌ایم

وی با بیان اینکه جلسه امروز برای ما بسیار مهم است٬ گفت: ما اجرای برجام را منوط به مختومه‌شدن پرونده در آژانس کرده‌ایم در این صورت کارهای مقدماتی باید در داخل آغاز شود ما بحث‌های اقتصادی و برنامه‌ها را آماده کردیم و بر اساس آن عمل خواهیم کرد. پیش‌بینی‌ها دلالت بر این دارد که از این مرحله با موفقیت عبور می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی یادآور شد: اتفاق‌های و تصمیم‌هایی که در مجلس آمریکا صورت می‌گیرد کاملا مورد توجه ما است و متناسب با آن اقدامات متقابل صورت خواهد گرفت تلاش زیادی از سوی مجلس سنا صورت گرفت تا برجام اجرایی نشود٬ البته دولت آمریکا هم اعلام کرد اگر لازم باشد از حق وتو استفاده خواهد کرد. ما علامت‌های مجلس سنا را طرف مقابل خود نمی‌دانیم.

از طریق وزارت خارجه برای تامین حقوق شیعیان نیجریه در حال اقدام هستیم

وی با اظهار تاسف از کشته‌شدن تعدادی از شیعیان در نیجریه گفت: ما این اتفاق را محکوم کردیم و از طریق دیپلماسی نیز برای تامین حقوق شیعیان این کشور در حال اقدام هستیم.

جلسات شورای عالی امنیت ملی در دولت یازدهم٬ مصوبه‌ای برای ممنوع‌التصویری خاتمی نداشته است

سخنگوی  دولت در مورد اظهار نظر سخنگوی  قوه‌قضاییه در خصوص ممنوع‌التصویری خاتمی گفت: حتما سخنگوی  قوه‌قضاییه مستنداتی از شورای عالی امنیت ملی دارد که این مطالب را بیان کرده‌اند. اما من هم در جلسه‌ای  گفتم که در جلسات شورای عالی امنیت ملی که در دولت یازدهم تشکیل شده است٬ هیچگاه چنین مصوبه‌ای وجود نداشته است. شاید در این مورد به مصوبات گذشته استناد می‌شود٬ برای همین من از دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌خواهم آنچه در این خصوص وجود دارد از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اطلاع‌رسانی کند تا و اقعیت‌ها بیان شود.

هدفمندی را با تأسی از سیاست‌های کلی برای برنامه ششم در نظر داریم

نوبخت درمورد بحث هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما در این طرح با ابلاغیه‌ای روبرو هستیم که طبق آن باید این قانون که دوره آن در پایان برنامه پنجم به اتمام می‌رسد با رویکرد حمایت اجتماعی ادامه پیدا کند ما باید بحث هدفمندی را با تأسی از سیاست‌های کلی برای برنامه ششم در نظر داشته‌ باشیم.

نرخ دلار در بودجه 95

وی در پاسخ به این سوال که برای نرخ دلار در بودجه 95 چه عددی تعیین شده است٬ گفت: نرخ دلار از نکات مهمی است که آثار اقتصادی و اجتماعی دارد. سازمان مدیریت در این مورد گزینه‌های مختلف را به دولت پیشنهاد کرده و آنچه را که در جلسه روز یکشنبه نهایی شود٬ اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ممکن است برخی اختیارات وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های دیگری منتقل شود

سخنگوی  دولت در مورد بازنگری در نظام اداری کشور در برنامه ششم گفت: پیشنهاد سازمان مدیریت همین است که نظام اداری کشور باید جهت افزایش کارآیی اصلاح شود. ممکن است برخی وزارتخانه‌ها از وضع فعلی رضایت نداشته باشند و در نظام اداری که اصلاح خواهد شد٬ ممکن است برخی اختیارات وزارتخانه‌ها به دستگاه‌های دیگری منتقل شود٬ اما آنچه مبنای عمل قرار می‌گیرد تصمیم جمعی هیات وزیران است.

برای پرداخت حقوق بازنشستگان از خزانه عمومی کمک می‌گیریم

نوبخت با اشاره به موضوع صندوق‌های بازنشستگی یادآور شد: به جهت بدهی‌های دولت به این صندوق‌ها و عدم کارآیی لازم در دارایی که آنها دارند با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. در حال حاضر دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان از خزانه عمومی کمک می‌گیرد. یکی از دلایل آن این  است که این صندوق‌ها تعهداتی را پذیرفتند که منابع آنها وجود ندارد لذا یکی از موضوع‌های مورد توجه در برنامه ششم موضوع صندوق‌های بازنشستگی است.

وی افزود: اگر گفته شود سن متوسط بازنشستگی حدود 45 سال است این مسئله قابل قبول نیست چراکه این افراد باز هم می‌توانند منشا اثر باشند و این به نفع کشور است به نظر من هم باید در رابطه با صندوق‌ها و قوانین بازنشستگی پیش از موعد بازنگری کنیم تا این مشکلات ایجاد نشود.

توجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد توجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم گفت: این موضوع که در برنامه ششم به مباحث آسیب‌های اجتماعی توجهی نشده یک پیش‌داوری غیر واقع‌بینانه است. یکی از اهداف ما در برنامه ششم کاهش آسیب‌پذیری اجتماعی است که برای آن هم حکمی قائل شدیم و مرکزی در وزارت کشور این کار را انجام می‌دهد. قرار شد سازمانی به همین منظور تشکیل شود. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شورای ویژه‌ای در ارتباط با مباحث اجتماعی شکل می‌گیرد و ردیف اعتباری خاصی در بودجه 95 و برنامه ششم برای مسائل اجتماعی پیش‌بینی شده است.

یارانه تولید از محل افزایش قیمت‌ها پرداخته می‌شود

نوبخت در مورد پرداخت یارانه تولید گفت: این یارانه طبق قانون باید از محل افزایش قیمت‌ها پرداخته شود٬ اما باید دید آیا دولت هم مقتضی می‌داند که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و اگر این کار را انجام داد٬ آیا باز هم این یارانه باید به همه خانوارها توزیع شود یا تنها خانواده‌های هدف از آن برخوردار می‌شود.

به مصلحت نیست بعد از برگزاری انتخابات٬ فاصله‌‌ در کشور ایجاد شود

سخنگوی  دولت در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات سال 94 برنامه اجرایی از سوی دولت داریم٬ گفت: سال 92 انتخاباتی برگزار شد که رضایت عمومی را فراهم کرد و امید را در جامعه آفرید. ما شاهد شادمانی مردم بعد از انتخابات 92 بودیم؛ آن هم بدون آنکه بعد از آن حرف و حدیثی ایجاد شود. اینکه بعد از انتخابات میزان همدلی‌ها بیشتر شود٬ بسیار خوب است لذا اصلا به مصلحت کشور نیست که بعد از برگزاری این انتخابات فاصله‌‌هایی در کشور ایجاد شود. دولت تنها می‌تواند مجری یک انتخابات سالم باشد و همه مساعی خود را صرف می‌کند تا انتخابات در چارچوب قانون برگزار شود.

وی در مورد حضور دولت در انتخابات گفت: در جایگاه قوه مجریه دولتمردان از هیچ یک از امکانات دولتی برای اثرگذاری در انتخابات استفاده نخواهند کرد و آنچه ما استفاده می‌کنیم برای برگزاری انتخاباتی سالم در جایگاه قانونی است.

فعلا برنامه‌ای برای جلسه دولت با مجلس نیست

نوبخت در مورد احتمال برگزاری جلسه بین دولت و مجلس گفت: تا الان از برگزاری چنین جلسه‌ای بی‌خبرم اما این موضوع از اتفاق‌های غیرمنتظره نیست.

خواست عمومی مجلس تمدید برنامه پنجم برای یک‌سال دیگر نیست

وی در این خصوص که برخی از نمایندگان خواهان این هستند که برنامه پنجم یک سال دیگر تمدید شود و برنامه ششم در این مجلس مورد رسیدگی قرار نگیرد٬ گفت: فکر نمی‌کنم این خواست عمومی مجلس باشد. احکام دائمی برنامه را مدت‌هاست به مجلس ارائه کرده‌ایم و فقط احکام خاصی باقی‌ مانده و قرار نیست احکام تکراری را به مجلس بدهیم. مجلس کار رسید گی به مواد مربوط به برنامه را آغاز کرده با همین اوصاف دولت تلاش کرد برنامه و بودجه را با هم به مجلس بدهد تا این تصور ایجاد نشود که دولت مایل نیست این مجلس کار رسیدگی به برنامه ششم را انجام دهد.

مجلس امتیاز ارائه برنامه همزمان با بودجه را دارد

سخنگوی  دولت خاطرنشان کرد: بررسی بودجه در مجلس٬ زمان محدودی دارد و مجلس می‌تواند هر دو را در زمان قانونی بررسی کند٬ نباید این انتظار وجود داشته باشد که هر 290 نماینده به طرح‌های پیشنهادی رای مثبت بدهند و نباید برخی نظرات را به حساب نظر کل مجلس بگذاریم. ما با دو فوریت احکام دائمی را به مجلس دادیم٬ اما مجلس به فوریت آن رای نداد که ما هم از این اقدام تعجب کردیم. معتقدیم کشور به قدری مشکل دارد که هرچه همت داریم باید در جهت رفع معضلات به کار گیریم تلاش ما این است که حواشی بی‌جهتی ایجاد نکنیم. فرض کنیم یک ماه زودتر برنامه و بودجه در دی‌ماه ارائه می‌شود در عوض مجلس از امتیاز ارائه برنامه همزمان با بودجه نیز برخوردار خواهد بود.

در مورد کاهش نرخ سود بانکی اتفاق نظر وجود دارد

نوبخت در مورد نرخ سود بانکی گفت: در مورد کاهش نرخ سود بانکی اتفاق نظر وجود دارد٬ اما در مورد اینکه شیوه آن دستوری باشد یا خیر٬ نظرها مختلف است. بانک مرکزی در حال فراهم کردن زمینه‌هاست٬ مهم این است که کار اجرایی و عملیاتی شود این نظر مورد اجماع است نرخ سود بانکی با منطق تقلیل پیدا کند.

اقدامات دولت برای رفع کمبود گاز در مناطق غربی کشور

وی با اشاره به کمبود گاز در مناطق غربی کشور گفت: همراه با سرمای بیشتر٬ مصرف گاز هم افزایش پیدا می‌کند و ما نیاز به مدیریت مصرف داریم. وزارت نفت تاکید کرد که برای شرکت گاز شرایطی را فراهم می‌کند تا حداقل زحمت برای مردم ایجاد شود٬ البته باید مقداری صرفه‌جویی را پذیرفت.

حضور اصلاح‌طلبان معتدل در دولت نقطه قوت است

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که یکی از افراد اتاق فکر اصلاح‌طلبان گفته ما در انتخابات 92 به دولت کمک کردیم و الان نوبت دولت است که در انتخابات مجلس به اصلا‌ح‌طلبان کمک کند که نوبخت گفت: براساس یک اظهارنظر فردی نمی‌توان پاسخ داد. اصلاح‌طلبی به عنوان جریان کشور٬ یک واقعیت است. اصلاح‌طلبان معتدل همگرایی مناسبی با دولت دارند و دولت هم نسبت به آنها نظر مساعدی دارد. سیاست ما بر این است که در کابینه دولت افراد متعدل بتوانند در چارچوب نظام کمک کنند ما همواره از دوستان اصلاح‌طلب معتدل به جهت نوع نگاهشان به دولت متشکر هستیم و حضور برخی اصلاح‌طلبان معتدل در دولت را یک نقطه قوت می‌دانیم که اگر این اتفاق در مجلس هم بیفتد برای افزایش کارآیی آن موثر است. تجربه نشان داده هیچ جریان سیاسی را نمی‌توان حذف کرد.

بسته خروج از رکود٬ موقتی و برای تا پایان سال است

سخنگوی  دولت در مورد بسته خروج از رکود گفت: این بسته موقتی برای مدت تا پایان سال است در سال 95 برنامه خروج از رکود همان برنامه ششم خواهد بود آثار بسته موقت را می‌توان در رشد اقتصادی سه ماهه سوم سال دید.

تغییر نام ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی

نوبخت در مورد تغییر نام ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی گفت: رهبری همیشه تاکید داشتند که مرجعی که قرار است به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نظارت کند٬ باید نافذالکلمه باشد. شاید معنای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همان نافذ بودن آن است. ممکن است در برخی موارد مشکلاتی وجود داشته باشد که قابل رفع است.

همکاری وزارت خارجه و نفت برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد پیشنهاد جهانگیری به ظریف و زنگنه برای اقدام درخصوص سقوط قیمت نفت٬ گفت: بحث سقوط قیمت نفت دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی است برخی اهرم‌ها برای فشار به جمهوری اسلامی از همین مسیر دنبال می‌شود. بسیاری از کشورهای اسلامی از این بابت ضرر می‌کنند. این چه نگاهی است که برخی کشورها اسلامی حاضر هستند مسلمانان را برای اهداف خود تحت فشار قرار بدهند٬ برای همین آقای ظریف و زنگنه در حال تلاش هستند تا در بعد سیاسی و اقتصادی مسئله را حل کنند.

گاهی ابر و باد مه و خورشید و فلک در کارند تا دولت را ضعیف نشان دهند

نوبخت با اشاره به حضور مردم در انتخابات سال 92 گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات سال 92 نشان داد که جهت‌گیری آنها چیست. این‌بار هم حضور مردم می‌تواند پیام‌آور موفقیت دولت باشد٬ اما عده‌ای که این را نمی‌خواهند تلاش می‌کنند دولت را تخریب کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: انتظار نداریم مانند گذشته رسانه‌ها مجیز دولت را بگویند٬ اما نباید اینطور هم باشد که برخی از رسانه‌ها از صبح بگردند یک نقطه کوچک را بهانه قرار بدهند. گاهی احساس می‌کنیم برخی از رسانه‌ها چیزی جز بدبینی به جامعه تزریق نمی‌کنند؛ تردیدی نیست که مردم هوشمند هستند و به دقت همه مسائل را می‌فهمند. مردم به خوبی متوجه می‌شوند چه زمانی ابر و باد مه و خورشید و فلک در کار هستند تا دولت را ضعیف نشان بدهند.

کد خبر : ۳۲۹۸۷۰