خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

عواقب برخورد با حجت‌الاسلام دعایی به نفع نظام نیست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید مجدد بر اهمیت انتخابات اسفند ماه و شرایط مناسب کشور در پسابرجام، سرگیجه‌های سیاسی و توهین‌ها و بی‌اخلاقی‌های امروز افراطیون و تندرو‌ها را قابل پیش بینی دانست و گفت: از رویکرد مردم جامعه به تفکرات اعتدالی که برخاسته از اسلام ناب و عصاره مکتب تشیع است، ناراحت هستند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، دانشجویان را سرمایه‌های ارزشمند امروز و آینده کشور خواند و گفت: جواب ندادن به مطالبات برحق دانشجویان برای هیچ نظامی خوب نیست، چرا که آنان که آینده سازان نظام هستند، نباید در مسائل ابهام داشته باشند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تشریح موضوع «انعکاس ضد و خروج از اعتدال» که یک بحث فلسفی است و تطبیق آن با شرایط سیاسی، گفت: حالت طبیعی این است که وقتی فشارهای سیاسی از یک پدیده اجتماعی برداشته شود، تا رسیدن به حالت اعتدالی عکس العمل‌هایی خواهد داشت.

وی با ابراز رضایت نسبی از شرایط دانشگاه‌ها در دولت یازدهم، به ویژه مراسم ۱۶ آذر امسال، گفت: موفقیت‌های نسبی این مراسم، نمونه‌ای از عزم و اراده مردم هوشیار و آگاه جامعه به ویژه دانشجویان و قشر و فرهیخته، برای خلق حماسه‌ای دیگر در راستای دفاع از نظام اسلامی و آرمان‌های امام و شهداست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اعلام نامزدی آیت‌الله سید حسن خمینی و واکنش‌های تند و بی‌اخلاقی‌های مخالفان ایشان، گفت: اعلام نامزدی شخصیتی چون ایشان، کمترین حق خانواده امام و حتی یک شهروند عادی است ولی می‌بینید که چگونه با این یادگار ارزشمند برخورد می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز نارضایتی از برخوردهایی که نسبت به حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی می‌شود، با اشاره به سوابق مبارزاتی و تجربه‌های دیرینه فرهنگی ایشان در انتشار نشریه «بعثت» در دوران مبارزات قبل از انقلاب و همراهی با امام در سال‌های تبعید، گفت: در سال ۴۵ بیانیه‌ای علیه جشن تاجگذاری داده بودیم که من و آقای دعائی لو رفتیم. من دستگیر و بازداشت شدم و او به عراق فرار کرد و در آنجا با کمک حاج آقا مصطفی خمینی به رادیو بغداد رفت و سال‌ها یک تنه، سخنران برنامهٔ بسیار تأثیرگذار «نهضت روحانیت در ایران» بود.

وی با تأکید بر علاقهٔ شدید حجت‌الاسلام دعائی به امام، انقلاب و نظام اسلامی، افزود: برخورد با کسی که همه عمر چه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، در خدمت نظام بوده، نشان از عصبانیتی است که هیچ پشتوانهٔ عقلانی، قانونی و آینده‌نگری ندارد و نگرانیم چون، عواقب این‌گونه رفتار‌ها به هیچ‌وجه به نفع نظام نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تقبیح افراطی‌گری که سرانجام محکوم به شکست است، طغیان‌های داعش و ائتلاف‌ قدرت‌های مخالف و متضاد دنیا علیه آن‌ها را مصداق زشت بودن کارهای تروریستی و اقدامات افراطی در همهٔ مکاتب الهی و بشری دانست و افزود: حتی کسانی که در جهان به تندروی‌های سیاسی و حمایت از رژیم‌های‌نژاد پرستانه معروف و مشهور هستند، اکنون به این نتیجه رسیده یا مجبور شده‌اند که در ائتلاف علیه داعش شرکت ‌جویند، چون می‌دانند افکار عمومی جهان با تروریسم و کشتن انسان‌ها مخالف است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانشجویان عضو انجمن اسلامی، گفت: در این شرایط باید حرف‌های عاقلانه و مردم پسند زد، چرا که حق حکومت در هر کشوری با مردم است و مردم باید حق خود را بشناسند و در انتخابات شرکت کنند که تأثیر حضور آنان بسیار بالاست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم همین رفتار را کردند و نتیجه گرفتند، گفت: شیوهٔ کشورداری اعتدالیون، همکاری فراجناحی در حکومت است که مصالح انقلاب، نظام، کشور و مردم را می‌خواهند.

وی در بخش پایانی سخنان خویش با توصیهٔ اکید دانشجویان به صبر، تحمل و بردباری، گفت: اگر برای خدا تلاش کنیم، خداوند مجاهدان راه خود را تنها نمی‌گذارد و شاید در دوره‌ا‌ی برای اثبات صداقت، باید امتحان‌های دشواری بدهیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح اتفاقاتی که در طول سال‌های قبل و بعد از انقلاب برای مردم و دانشجویان افتاده و گروهی دانسته یا نداسته، همیشه با ادعای مردمی بودن سعی در ایجاد فاصله بین نظام و مردم داشته‌اند، گفت: یکی از برنامه‌های نفوذی‌های دشمن در بین مردم تخریب شرایط امن کشور و ایجاد اختلافات و مخدوش کردن وحدت است که مردم و شما دانشجویان باید هوشیار باشید و نگذارید آنان به اهداف خود برسند.

در آغاز این دیدار، هادی کیانی، دبیر ـ ابراهیم اجاقی، دبیر فرهنگی و امیرحسین نیکزاد، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ۷۴ ساله انجمن اسلامی دانشگاه تهران، به بیان مشکلات سیاسی دانشجویان، برنامه‌های حدود ۷۰ انجمن اسلامی در سراسر کشور و اشتیاق و علاقه دانشجویان برای مشارکت در بحث‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

کد خبر : ۳۲۹۶۷۹