خبرگزاری کار ایران

آیتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شورای نگهبان مراجع چهارگانه را خیلی قبول ندارد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به اعتقاد من برخی کارکنان نمایندگی‌های شورای نگهبان در شهرستان‌ها هم ابتدا باید تایید صلاحیت شوند. دوره ببینند. مسائل اخلاقی، فنی و قانونی را آموزش ببینند تا در مواردی با عدم آگاهی و بی‌تجربگی خادمان انقلاب را رد صلاحیت نکنند.

مهدی آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ در توضیح روند تایید صلاحیت‌ها و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد٬ اظهار داشت: بحث تایید صلاحیت‌ها از مجلس چهارم به صورت جناحی و سیاسی درآمد. تا قبل از آن موضوع تایید صلاحیت وجود داشت و شورای نگهبان در‌‌ همان چارچوب ولی محدود انجام وظیفه می‌کرد اما بعد از آن، اختیارات این نهاد بسیار بیشتر شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان یک نهاد نظارتی است؛ ولی وقتی وارد نظارت استصوابی می‌شود یک کار اجرایی کرده است که فرا‌تر از اختیاراتش است. از مجلس چهارم به بعد بین مجلس و شورای نگهبان مناقشات زیادی بر سر اصلاح قانون انتخابات اتفاق افتاد. در مجلس پنجم پس از ۳ بار رفت و برگشت، کار به مجمع تشخیص مصلحت کشیده شد. در آنجا پس از بحث فراوان مراجع چهارگانه‌ای برای تایید صلاحیت کاندیدا‌ها معرفی شد. این قانون، ابلاغ شده و قانون رسمی کشور است و هم مجلس و هم شورای نگهبان باید آن را اجرا کنند که متاسفانه شورای نگهبان آن را خیلی قبول ندارد.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دادگستری، ثبت احوال، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات درباره صلاحیت کاندیدا‌ها اعلام نظر می‌کنند. متاسفانه شورای نگهبان خود را در جایگاهی قرار داده است که حتی اگر مراجه چهارگانه شخصی را تایید کنند می‌تواند فرد مورد نظر را رد کند. شورای نگهبان فرا‌تر از این مسئله می‌تواند در دوره ثبت نام، تبلیغات و حتی پس از رای گیری و رای آوردن کاندیدا‌ها آن‌ها را رد صلاحیت کند. حتی بعد از مجلس چهارم اتفاق افتاد که شورای نگهبان کاندیدایی را در حوزه‌ای تایید و در حوزه دیگر رد می‌کرد که این خود از عجایب است.

آیتی افزود: شورای نگهبان گاهی درباره رد صلاحیت‌ها نمی‌گوید که فرد صلاحیت ندارد بلکه می‌گوید صلاحیت او برای ما احراز نشده است. این موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. کسی را رد صلاحیت می‌کنند و در مقابل شکایت کاندیدا، دلیلی را ارائه نمی‌دهند. این مسئله قابل قبول نیست و جای سوال دارد. به راحتی با این تفسیر می‌توان افراد را رد صلاحیت کرد و این تضییع حقوق کاندیداهاست.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارجاع تصمیم گیری شورای نگهبان به تحقیقات محلی گفت: یکی از مشکلات فعلی تایید و رد صلاحیت محلی و منطقه‌ای است. تا انتخابات مجلس پنجم، شورای نگهبان تشکیلات استانی نداشت. آمدند برای شورای نگهبان اختیارات و امکانات را بالا بردند و بودجه سالیانه در نظر گرفتند. شورای نگهبان دفتر و نمایندگی‌های شهرستانی ایجاد کرد. الان تایید صلاحیت‌های شهرستان‌ها کاملا سلیقه‌ای است. در شهرستان‌ها نمایندگان شورای نگهبان عموما متولد بعد انقلاب هستند. آن وقت این افراد فرزندان و مبارزان با سابقه انقلاب را رد صلاحیت می‌کنند. کسانی را که دارای مدارج عالی بودند. آن وقت این بچه یک فرد انقلابی را رد صلاحیت می‌کند.

آیتی در پایان گفت: به اعتقاد من برخی کارکنان نمایندگی‌های شورای نگهبان در شهرستان‌ها هم ابتدا باید تایید صلاحیت شوند. دوره ببینند. مسائل اخلاقی، فنی و قانونی را آموزش ببینند تا در مواردی با عدم آگاهی و بی‌تجربگی خادمان انقلاب را رد صلاحیت نکنند.

کد خبر : ۳۱۴۳۱۳