خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی:

برخی به‌ خود حق می‌دهند قانون اساسی را طور دیگری بفهمند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کسانی به خود حق می‌دهند قانون اساسی را طور دیگری بفهمند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه گفت: بنا بود جشن شروع سال تحصیلی، بزرگداشت دفاع مقدس و برگزاری مراسمی برای حادثه منا هر کدام به صورت جداگانه برگزار شود٬ اما ترکیب همه این مراسم کار درستی بود٬ چراکه این رخداد‌ها از یکدیگر جدا نیستند.

وی افزود: آقای میرزاده و عباسپور گزارش مختصری از وضع دانشگاه آزاد ارائه کردند. من نیز درباره این موضوع توضیحاتی را ارائه می‌کنم؛ آغاز سال تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی با سالگرد دفاع مقدس شباهت‌هایی دارد٬ چرا که هر دو با اعتبار، آبرو و تصمیم‌های امام راحل مربوط است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس شهامت، شجاعت، تیزبینی و خداجویی امام‌(ره) بود که جنگ را به نفع ما رقم زد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین بناهای جامعه٬ اگر حمایت امام راحل را نداشت٬ در شرایطی که افکار انقلابیون همه چیز را دولتی و رایگان می‌خواست٬ شکل نمی‌گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: باید به مسئله دفاع مقدس با دقت نگاه کنیم. اگر در جنگ‌های بزرگ و طولانی دنیا تحقیق کنیم شبیه دفاع مقدس ۸ساله ما پیدا نمی‌کنیم. جنگ‌ها شباهت‌هایی به هم دارند٬ اما ویژگی‌های دفاع در هشت سال جنگ مهم است.

آیت‌الله هاشمی‌ افزود: جنگ در شرایطی آغاز شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی آغاز آن را نداشت و مانند نهالی تازه بود که باد کوچکی آن را از پا در می‌آورد.

وی گفت: ارتش در آن زمان در حال تصفیه بود. در انقلاب‌های معمولی ارتشی‌ها بعد از انقلاب منحل می‌شوند٬ اما نمی‌خواستیم این‌کار را بکنیم٬ چراکه انقلاب ما اسلامی و انسانی بود. ما می‌خواستیم با انقلاب٬ انسان‌سازی کنیم به همین دلیل همه بخش‌های اداری و نظامی رژیم سابق را نگه داشتیم. در آن شرایط اگر فردی مستحق تنبیه بود، تنبیه می‌شد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: روحیه انقلابی برای دوره جدیدی که آغاز شده بود ضروری بود. انقلابیون نیز توقعاتی داشتند به همین دلیل نهادهایی موازی همچون سپاه، بسیج و دادگاه انقلاب ایجاد شد تا درک و روحیه انقلابی را در نیروهای رژیم سابق ایجاد کنیم.

وی گفت: البته نهادهای جدید نیز تازه کار بودند و ایرادهایی داشتند که اشکالاتی در کار ایجاد می‌کرد٬ اما خدا انقلاب را نجات داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: ساختار جمهوری اسلامی سرتاپا درست است و کاملاً مردمی است٬ همه چیز در جمهوری اسلامی انتخابی است.

وی گفت: برخی نمی‌خواهند انتخابات روح خودش را داشته باشد و جرائمی مرتکب می‌شوند. در جمهوری اسلامی مجلس، دولت و رئیس جمهور انتخاب می‌شوند و حتی رهبری که بالا‌ترین مقام کشور است با دو انتخابات مسئولیت را می‌پذیرد؛ اول مردم منتخبان خود در خبرگان را انتخاب می‌کنند و بعد آنها رهبر را انتخاب می‌کنند. حتی شوراهای شهر نیز انتخاباتی مردمی دارد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد بیان کرد: ممکن است در انتخابات اشکالاتی وجود داشته باشد و هدف واقعی به دست نیاید٬ اما اساس انتخابات محفوظ است. کافی است قانون اساسی به درستی اجرا شود تا مشکلات برطرف شود. البته کسانی به خود حق می‌دهند که قانون اساسی را به طور دیگری بفهمند. این اختلاف‌نظر‌ها وجود دارد.

وی افزود: در انقلاب نیز اختلاف‌نظر پیش می‌آمد و امام آن را کنترل می‌کرد. در زمان جنگ ما در مرکز، اختلاف داشتیم. رئیس جمهور با مجلس و نهادهای جدید سازگار نبود ما هنوز اسلحه‌های انبار شده را نمی‌شناختیم چرا که متخصصان و کسانی که آن را وارد کرده بودند٬ از کشور رفته بودند.

وی افزود: ارتش در حال تصفیه بود و دشمن از همین شرایط استفاده کرد و فکر می‌کرد می‌تواند به آسانی تهران را بگیرد. دیوانه‌ای مثل صدام نیز پیدا کردند که ارتش مجهزی داشت.

وی افزود: ما کسی را در دنیا نداشتیم؛ شرق، غرب و ارتجاع پشتوانه صدام بود. غربی‌ها و شرقی‌ها حامی صدام بودند و منطقه نیز که پول نفت را داشت از صدام حمایت می‌کرد.

وی گفت: ایران تن‌ها، با این شرایط وارد جنگ ناخواسته شد ما در مجلس نشسته بودیم که غرش هواپیما‌ها و صدای انفجار را شنیدیم و مشخص شد که در پایگاه‌های هوایی انفجار رخ داده است.

وی افزود: صدام گفته بود در ظرف یک هفته خوزستان و بعد از آن تهران را می‌گیرد٬ اما‌‌ همان ارتشی که در حال تصفیه بود مردانه عمل کرد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: در ستاد مشترک فرماندهان نیروی هوایی از ما خواهش کردند که آتش‌بس را نپذیرید و بگذارید ما از حیثیت ارتش دفاع کنیم تا مردم بدانند ارتش قوی است.

وی افزود: از ما اجازه گرفتند و روز بعد با ۱۵۰ پرواز عقبه ارتش عراق را نابود کردند و ضربه کاری به آن زدند. در آن شرایط نیروهای هوایی مانند نیروهای زمینی درجنگ حضور داشتند. سپاه نهاد کوچکی بود و آرایش جنگی نداشت، فرمان تاسیس بسیج نیز تازه صادر شده بود. ما با این شرایط مظلومانه دفاع می‌کردیم.

وی گفت: در شرایط جنگ سلاح‌های پیشرفته‌ای که در زمان رژیم سابق خریداری شده بود به ایران تحویل داده نشد.

وی با طرح این سوال که در تاریخ، کدام جنگ اینگونه بوده است؟ گفت: با تمام این شرایط تلفات ما از عراق کمتر بود و کمتر از ۲۰۰ هزار شهید در جنگ دادیم. جنگ هشت سال طول کشید، اقدامات زیادی انجام شد و در ‌‌نهایت خداوند به ما رخصت داد.

کار بزرگ دانشگاه آزاد در آینده ایجاد شغل است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی نیاز اصلی ما اشتغال است٬ گفت: کار بزرگ دانشگاه آزاد در آینده ایجاد شغل است. این کار با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن در کشور به راحتی محقق خواهد شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشن ایثار و دانش با اشاره به حادثه پیش آمده در منا افزود: حادثه‌ای که در منا رخ داد٬ قابل پذیرش نیست. نمی‌توان باور کرد که به آسانی چنین اتفاقی رخ دهد. من گوشه‌ای از فیلم حادثه را دیدم و چشمانم را بستم. نمی‌توانستم شرایطی که پیش آمده بود را تحمل کنم؛ جنازه‌ها با لباس احرام روی هم افتاده بود. شنیدم برخی از افرادی که در بین حادثه‌دیده‌ها بودند که بیهوش شده و به سردخانه منتقل شده بودند٬ شناسایی اجساد و مصدومین مشکل است و این مصیبتی جدی است.

وی افزود: وقتی حجاج برگردند دیده‌های خود را تعریف می‌کنند و ما از شرایط مطلع می‌شویم٬ انشاله درسی باشد که دیگر چنین حادثه‌ای رخ ندهد. قرار است از سال دیگر 5 میلیون زائر به مکه اعزام شوند٬ الان زائران دو میلیون نفر بودند که چنین حادثه‌ای رخ داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانشگاه آزاد افتخار بزرگی است٬ آقایان از تعداد دانشجویان آمار می‌دهند امسال یک میلیون و 700 هزار دانشجو تحصیلات خود را در دانشگاه آزاد آغاز می‌کنند یا به تحصیلات تکمیلی مشغول می‌شوند٬ این خیلی باارزش است. چگونه دانشگاه آزاد بخش اعظم مقاطع تحصیلات را بدون کمک دولت ایجاد می‌کند٬ اشتغال و عمران ایجاد کرده و به مردم خدمات ارائه می‌دهد؟ این توفیقی است که خداوند به ما داده است.

وی گفت: چگونه در یک کشور جنگ زده این دانشگاه ایجاد شد و آن را در اقصی نقاط کشور گسترش دادیم الان در همه شهرها و استانها دانشگاه آزاد وجود دارد. در برخی از استانها تعداد دانشجویان در مقاطع ابتدایی کم شده اما مقاطع تکمیلی این کمبود را جبران می‌کند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: ما از دانشگاه‌های دولتی جلوتر هستیم شاید برخی از دانشگاه‌های دولتی از دانشگاه آزاد بهتر باشد اما سطح دانشگاه آزاد نیز خوب است. این دانشگاه بزرگترین دانشگاه حضوری کشور است و بخش مجازی آن نیز فعال شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دو سال اخیر برخی می‌خواستند به زور اداره دانشگاه آزاد را در دست بگیرند اما در دولت جدید آن را پس گرفتیم و توانستیم رشته‌های خوبی وارد دانشگاه کنیم.

وی افزود: برای ایجاد رشته‌های جدید اختلافات زیادی ایجاد شده بود نمایندگان و معاونان برخی از وزارتخانه‌ها مخالف آن بودند اما کم‌کم که شرایط تحصیلات تکمیلی فراهم شد و 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه در سراسر کشور تجمیع شد تا به کل کشور خدمت‌رسانی کند٬ اختلافات کم شد.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد افزود: در طول این سال‌ها توانستیم هر سال 20 درصد دانشگاه آزاد را توسعه دهیم این ثروت عظیم مال هیچ کس نیست اینجا کسی مالکیت ندارد اگر کسی بخواهد حقوق می‌گیرد و اگر نخواهد حقوق نمی‌گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مجلس اخیر مزاحمت‌هایی درباره رشته‌های تکمیلی وجود داشت؛ چراکه فکر می‌کردند میدان‌شان برای فشار آوردن به دانشگاه آزاد ضعیف شده است به همین دلیل مخالفت‌هایی داشتند و به وزارت علوم فشار می‌آوردند اما دیروز که آقای میرزاده به مجلس رفته بود٬ نماینده‌ها امضا جمع می‌کردند که مقاطع تکمیلی را تقویت کنیم.

وی گفت: دولت نمی‌تواند هیچ وقت تا این حد دانشگاه‌ها را توسعه دهد ما دستمان را به سوی مردم دراز کردیم و درخواست کردیم که هر کسی می‌تواند هزینه دانشگاه فرزندش را بپردازد تا سال‌ها پیش کنکور وجود داشت چند سال است که کنکور هم برگزار نمی‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی نیاز اصلی اشتغال است٬ گفت: کار بزرگ دانشگاه آزاد در آینده٬ ایجاد شغل است. این کار با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن در کشور به راحتی محقق خواهد شد.

وی گفت: تحریم آنقدر شیره جان دولت را گرفته که نمی توانداقدامات زیادی انجام دهد دولت حقوق کارمندان خود را نیز به سختی می دهد و از لحاظ بودجه و امکانات مالی وضعیت بدی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر برجام تمام شود و تحریم‌ها برداشته شود٬ شاید دولت بتواند عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کند. دانشگاه آزاد متصل به مردم است و ماندگاری همیشگی دارد. تا مردم بخواهند٬ فعالیت می‌کند و اگر مردم نخواهند٬ مصرف دیگری پیدا می‌کند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با تاکید براینکه کار بزرگ این دانشگاه در آینده ایجاد شغل است٬ گفت: ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان بخصوص خانم‌ها مهم است دولت همین مشاغل را نمی‌تواند حفظ کند.

وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که متکی به سیاست تصویب‌شده کشور است٬ می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد٬ چراکه توسعه باید دانش‌محور باشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: مدیران دانشگاه متعهد هستند که این کار را بکنند. شما نیرو دارید طرح تحقیقاتی و مشاور دارید. باید انبوه طرح‌ها که در بایگانی است را بیرون بیاورید و آنهایی را که امکان تجاری‌سازی دارد را  اجرا کنید.

وی گفت: شهریه ها در بانک گذاشته می‌شود تا وام ارزان قیمت پرداخت شود. از این‌رو دائما می‌توانیم وام ارزان‌قیمت در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مرکز دانش‌بنیانی که در اصفهان فعالیت می‌کنند٬ گفت: این نمونه الگوی بسیار خوبی است و می‌تواند از تجربیات آنها استفاده کنید٬ چرا که اقدامات زیادی از سوی آنها انجام شده است.

وی افزود: اگر هر شهری شرکت دانش‌بنیان داشته باشد٬ تعدادی از تحصیل‌کردگان در آن جمع می‌شوند و به کشور خدمت می‌کنند در آلمان بعد از جنگ با شرکت‌های دانش‌بنیان رشد ایجاد شد در خانواده دانشگاه آزاد نیروی کافی وجود دارد. نسبت به این مسئله جدی باشید سرعت لازم جدیت زیاد، برای این کار لازم است

هاشمی رفسنجانی تاکیدکرد: از کُندی کار دلم می سوزد اگر آیین نامه دست و پاگیر دارید آن را حذف کنید اگر نیاز به قانون دارید بگویید آن را در هیات امنا تصویب کنیم پیشنهاد بدهید. شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده آقای روحانی است و ایشان به ما کمک می کند.

وی افزود: کسی جرات نمی کند در فضای پر از اتهام و فساد کار انجام دهد٬ اما وقت ارزش دهد کار را سرعت بدهید اگر 4 تا فساد هم پیش بیاید بهتر از این است که خودمان بدون فساد با هزینه بسیار زیاد کار کنیم. آنهایی که به ضرر کار می‌کنند٬ شغلشان را عوض کنید. البته همه نیروهای شما صالح و سالم هستند.

آیت‌الله هاشمی گفت: یکی از ایراداتی که دانشگاه آزاد دارد٬ کم بودن سرعت عمل است. آقای میرزاده جز پرسرعت‌ترین افراد در میدان های مختلف بوده٬ اما در دانشگاه آزاد اینگونه نیست. البته ممکن است مشکلاتی وجو د داشته باشد٬ با این وجود خدا به شما توفیق دهد تا کارها انجام شود.

کد خبر : ۳۰۸۵۶۵