خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:/مشروح/

یارانه‌ها سال آینده پرداخت می‌شود/ ارسال بودجه به مجلس بدون تبصره

سخنگوی دولت از ادامه پرداخت یارانه در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: ‌بودجه سال ۱۳۹۵ مثل هر بودجه دیگری شامل از دو بخش احکام و ارقام تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: خط مشی تنظیم بودجه توسط بخش‌نامه رئیس جمهور راهنمای عمل تهیه پیش‌نویس بودجه سال ۹۵ است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه احکام بودجه در سال ۹۵ کاملاً با بودجه‌های سال‌های پیش متفاوت است یادآور شد: در بخش‌نامه رئیس جمهور تصریح شده لایحه بودجه سال ۹۵ بدون تبصره به مجلس می‌آید زیرا در بودجه‌های سال‌های پیشین تبصره‌های تکراری وجود داشت که این تبصره‌های تکراری به صورت لایحه‌ای قبلاً با نام تنظیم مقررات مالی دولت به مجلس داده شده بود و مورد تصویب قرار گرفته بود و دیگر لازم نیست در لایحه بودجه ۹۵ بیاید.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری اظهار داشت: یارانه‌ها سال آینده پرداخت می‌شود.

درباره رفتن یا نرفتن آمانو به مجلس تصمیمی گرفته نشده است

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا هیات دولت اجازه حضور یوکیا آمانو به مجلس شورای اسلامی را داده است؟ تصریح کرد: نظر دولت مبنی براینکه آمانو به مجلس بیاید یا خیر مطرح نشده است. همچنین مجلس باید این خواسته را مطرح کند و در برنامه‌های آقای آمانو نیز باشد.

وی اضافه کرد: در این باره هم باید بگویم دولت به صورت رسمی مورد تصمیم قرار نداده است که اجازه دهد یا ندهد و همچنین اختیارات ما محدود است.

تصمیمی برای افزایش حامل‌های انرژی گرفته نشده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حامل‌های انرژی در سال آینده افزایش می‌یابد؟ خاطرنشان کرد: هیچ تصمیمی برای آنکه در سال ۹۵ حامل‌های انرژی را افزایش بدهیم یا نه گرفته نشده است. اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها لزوماً به معنای افزایش نیست و ما می‌توانیم حامل‌های انرژی را با قیمت‌های کنونی ادامه بدهیم اما نحوه توزیع را تغییر دهیم.

بودجه سال آینده ۲۱۳هزار میلیارد است

نوبخت درباره جزئیات بودجه سال ۱۳۹۵ گفت: بودجه سال آینده ۲۱۳هزار میلیارد است که نسبت به سال جاری رشد ۱۵ درصدی داشته و در بخش منابع حداکثر ۳۰ درصد وابسته به نفت و ۷۰ درصد غیرنفتی است و این بودجه به روش عملیاتی تهیه شده هرچند در سال‌های گذشته نیز گام‌هایی برای تهیه بودجه به صورت عملیاتی برداشته شده بود.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده در بخش اعتبارات هزینه‌ای با رشد ۱۰ درصدی همراه خواهد بود و به رقم ۱۶۶ هزار میلیارد خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای که به آن بخش عمرانی می‌گویند با رشد ۸ . ۲۷ درصد به رقم ۳۸ هزار میلیارد خواهد رسید اما ممکن است این رقم به ۴۱ هزار میلیارد برسد که در آن صورت رشد ۳۶ درصدی اتفاق خواهد افتاد.

پیش‌نویس لایحه برنامه ششم در هیات وزیران آماده شده است

نوبخت افزود: پیش‌نویس لایحه برنامه ششم توسعه نیز در هیات وزیران آماده شده و به زودی در دو لایحه به مجلس تقدیم خواهد شد و مجلس از اواخر شهریور و اوایل مهر این لایحه را بررسی می‌کند و در آذرماه هم بودجه سال آینده را به مجلس خواهیم داد و امیدواریم بعد از انتخابات مجلس لایحه دوم برنامه ششم توسعه بررسی شود.

سخنگوی دولت گفت: طبق آخرین گزارش خزانه کل که روز ۱۹ شهریور منتشر شد، ۷۲۰۰ میلیارد تومان بودجه اعتبارات عمرانی بوده و امیدواریم تا پایان شهریور این رقم به ۱۰ هزار میلیارد برسد.

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۱ .۴  درصدی برای سال آینده

نوبخت درباره بودجه سال آینده نیز گفت: پیش‌بینی ما رشد اقتصادی ۱ .۴  درصد و نرخ تورم ۱۰ تا ۱۱ درصد خواهد بود و کاهش تورم و رشد اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سوالی درباره شایعه افزایش قیمت ارز گفت: خواهش می‌کنم به این شایعات دامن نزنید و این ارقام را در رسانه‌ها مطرح نکنید. افزایش سفر به کشورهای خارجی و سفر حجاج به عتبات عالیات موجب افزایش قیمت ارز شده است و هفته آینده این افزایش قیمت جبران خواهد شد اما متاسفانه برخی با تحلیل ناآگاهانه فضای روانی نادرستی را برای این موضوع به وجود می‌آورند.

بانک مرکزی اصلاً به دنبال افزایش نرخ ارز نیست

سخنگوی دولت تاکید کرد: بانک مرکزی توانایی کنترل نرخ ارز را دارد و اصلاً به دنبال افزایش نرخ ارز نیست اما به دنبال یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم که این هم یک نقطه بینابین است و افزایش قیمت ارز موجب زیان دولت خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حجاج مکه گفت: برای شفای مجروحان دعا می‌کنیم و اگرچه این حادثه غیرعمدی بوده اما توقع این است که کشوری که می‌ه‌مان دعوت می‌کند، اقدامات تامینی را انجام دهد و دولت عربستان نیز باید نسبت به حجاج مسئولیت بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: در مورد پرونده فرودگاه، دستگاه قضایی عربستان در حال بررسی موضوع است و احتمال مجازات سنگینی برای متخلفان وجود خواهد داشت.

افراطیون کسانی هستند که فراقانونی عمل می‌کنند

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره رابطه بودجه سال آینده و اقتصاد مقاومتی گفت: افزایش رشد اقتصادی و صرفه‌جویی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است و به همین خاطر بودجه جاری تنها ۱۰ درصد افزایش دارد ولی بودجه عمرانی ۲۷ درصد افزایش دارد که ممکن است این رقم به ۳۶ درصد برسد.

سخنگوی دولت درباره تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: این ستاد در قوه مجریه تشکیل خواهد شد و رئیس جمهور به آقای جهانگیری مسئولیت اجرایی این ستاد را محول کرده است و در هفته گذشته و جاری برای کمک گرفتن از قوای دیگر مثل سپاه و بسیج با آقای جهانگیری برگزار شده است و از افراد و گروه‌های دیگر نیز در آینده دعوت خواهد شد.

نوبخت ضمن تاکید بر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده گفت: مثل سال جاری تلاش می‌کنیم که این قانون بهتر شود و تاثیر مثبتی روی زندگی مردم داشته باشد.

سخنگوی دولت درباره افراطیون گفت: جوانان انقلابی که منتقد دولت هستند را افراطی نمی‌دانیم اما کسانی که فراقانونی عمل می‌کنند افراطیونی هستند که امید مردم را ناامید می‌کنند.

مسائل اجتماعی در بودجه مغفول نمانده است

وی در پاسخ به سوالی درباره بی‌توجهی به مسائل اجتماعی در بودجه گفت: چون سوالات و انتظارات بیشتر اقتصادی است این برداشت شده است اما به هیچ عنوان مسائل اجتماعی مغفول نمانده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در اقتصاد داخلی گفت: در بودجه سال آینده ۲۲ میلیارد دلار درآمد نفتی پیش‌بینی شده است که این رقم در سال‌های گذشته حتی به رقم ۱۲۰ میلیارد دلار هم رسیده بود و این اطمینان وجود دارد که این درآمد را کسب کنیم. با این حال کاهش قیمت نفت زمینه‌ساز از دست رفتن سهم ایران از بازار نفت نخواهد شد.

درخواست‌ها برای دیدارهای احتمالی روحانی در سفر به نیویورک

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی درباره حق بیمه تاکسیران‌ها گفت: این مسئله را باید از سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنید و من هفته آینده درباره آن توضیح می‌دهم. او درباره تخلفات صورت گرفته در یک مزایده هم گفت: این مزایده توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شد و نهادهای نظارتی هم بر آن اشراف داشتند و قوه مجریه اجازه تخلف نخواهد داد.

سخنگوی دولت درباره دیدارهای احتمالی روحانی در سفر به نیویورک گفت: تقاضاهای زیادی در این زمینه به دولت رسیده است و با توجه به محدودیت زمان و تاثیر برای منافع ملی به برخی از این تقاضاها پاسخ مثبت خواهیم داد.

درگیری طایفه‌ای در خوزستان را از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کنیم

وی درباره درگیری طایفه‌ای در خوزستان هم گفت: از طریق مجاری قانونی این درگیری را پیگیری می‌کنیم و نیروی نظامی اجازه بی‌نظمی را نخواهد داد.

نوبخت با اعلام حمایت از گفت‌وگوهای یمنی- یمنی گفت: ما مداخله سیاسی در کشورهای دیگر را به صلاح نمی‌دانیم و مداخله نظامی را محکوم می‌کنیم و امیدواریم این مذاکرات به نفع ملت یمن رقم زده شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالاتی درباره اختلاف مواضع بین وی و نعمت‌زاده وزیر صنعت گفت: ممکن است برخی وزیران از موضع وزارتخانه خود مطالبی بیان کنند با این حال مطالبی که در جایگاه سخنگوی دولت از طرف بنده بیان می‌شود موضع رسمی دولت است.

 

کد خبر : ۳۰۵۱۹۹