خبرگزاری کار ایران

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

هزینه مذاکرات٬ نتیجه سیاست‌های زیان‌بار دوران قبل بود

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: اگر ما در مذاکرات امتیازی داده‌ایم و هزینه‌ای پرداخت کرد‌ه‌ایم، به دلیل قطعنامه‌هایی بود که در دوران ایشان صادر شد.

محمدعلی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات سعید جلیلی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در هفته‌ گذشته گفت: در رابطه با اظهارات اخیر آقای جلیلی‏، توقع بیش از این از ایشان ندارم. نوع رفتار آقای جلیلی در شش سالی که مسئولیت پرونده هسته‌ای را برعهده داشتند، در واقع بیانگر نوع نگرش و اندیشه‌ها ایشان است.

وی با ضروری دانستن احیای سنت پاسخگویی اظهار داشت: متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم سنت پاسخگویی به محاق رفت و بسیاری از دولتمردان آن دوران نسبت به عملکرد خود پاسخگو نبودند. آقای جلیلی هم در زمان مسئولیت پاسخگو نبود و هیچگاه نسبت به نوع رفتار و عملکردشان که منجر به صدور قطعنامه‌های ظالمانه شد - که ما در دو سال گذشته درصدد رفع و لغو آنها بوده‌ایم – جواب ندادند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها تصریح کرد: مذاکره یک بده‌-بستان است. اگر ما در مذاکرات امتیازی داده‌ایم و هزینه‌ای پرداخت کرد‌ه‌ایم، این به دلیل قطعنامه‌هایی بود که در دوران ایشان صادر شد. اگر ما در مذاکرات می‌رفتیم و این قطعنامه‌ها و این اجماع علیه ایران نبود، مسلما این امتیازها را نمی‌دادیم و امتیازهای بیشتری نیز گرفته می‌شد.

سبحانی با بیان اینکه آقای جلیلی باید نسبت به سوءتدبیر گذشته در دولت آقای احمدی‌نژاد که منجر به وارد شدن هزینه‌هایی به کشور شد، پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: نه ایشان و نه تیم کاری و حامیانشان هیچ‌گاه نسبت به عملکردشان جواب ندادند. آنها در ایام مذاکرات روش‌های صحیحی را دنبال نکردند و هر‌گاه که از سوی ایشان مذاکره‌ای می‌شد، کار دشوار‌تر و پیچیده‌تر می‌شد.

وی با بیان اینکه پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است، ابراز داشت: در زمانی که برجام با دشمنان بسیاری روبه‌روست، کشور باید در این باره یکپارچه و همراه با وحدت نسبت به آن برخورد کند. شرایط کشور نیازمند وحدت‏ و برخورد دلسوزانه است.

مدیرکل ارشد وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات ادامه داد: صحبت‌های آقای جلیلی را در کمیسیون برجام مورد مطالعه قرار دادم. متاسفانه صحبت‌های ایشان ناشی از دلسوزی و منطق دیپلماتیک نبود.

سبحانی با بیان اینکه هیچ کس مخالف نقد نیست، عنوان کرد: لازم است تا همه گروه و همه افراد نظراتشان را بی‌واهمه بیان کنند و فرصت پاسخگویی به نظرات نیز باشد و مردم نیز در جریان همه امور قرار بگیرند ولی برخی در قالب نقد توهین و تخریب می‌کنند که این درست نیست.

وی با بیان اینکه برخورد منتقدان نسبت به توافق هسته‌ای جناحی نیست بلکه قبیله‌ای است، یادآور شد: بسیاری از افراد و سران جناح محافظه‌کار به شکل گسترده موافق و مدافع برجام هستند و فقط یک اقلیت براساس منطق قبیله‌ای و به‌خاطر منافع قبیله‌ای از توافق انتقاد می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه مردم در ۲۴ خرداد ۹۲ نه بزرگی به روش‌ها و منش‌های هشت سال قبل دادند، تاکید کرد: از زمان روی کار آمدن آقای روحانی و به دلیل رویکردهای مثبت ایشان و شخص آقای ظریف شاهد هستیم بجای پیچیده‌تر شدن کار، روند مذاکرات به سمت گره‌گشایی حرکت می‌کند و کار به جایی می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با گرفتن حداکثر امتیازهای ممکن و رعایت خطوط قرمز و حقوق هسته‌ای توانستند با گروه ۱+۵ به توافق برسند.

سبحانی افزود: خوشبختانه روند تعامل ما با جهان بهتر از گذشته است و باید منتظر پایان یافتن پروسه تحریم‌ها باشیم تا کشور در زمینه‌های مختلف بتواند گام رو به جلو بردارد.

وی یادآور شد: اگر آقای جلیلی فکر می‌کنند که سیاست‌های آقای روحانی شکست خورده و برای همین وارد گود شده‌اند، باید به ایشان متذکر شوم که آثار سیاست‌های زیان‌بار دوران آقای احمدی‌نژاد باقی است و آثار تحریم‌ها که ماحصل مذاکراتشان با ۱+۵ بود، پایدار است و مسیری که آقایان روحانی و ظریف در مسئله هسته‌ای می‌روند در راستای حذف این بحران‌ها و دور کردن سایه نابسامانی و جنگ از کشور است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به مخالفت‌های بسیار با توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا گفت: صحبت‌های جمهوریخواهان آنقدر واضح و روشن است که مذاکراتی عالمانه و متوازن صورت گرفته و نتیجه متوازنی نیز به دست آمده است. جمهوریخواهان در مخالفت‌هایشان می‌گویند ایران همه امتیازها بدون دادن امتیازی گرفته و به هرچه می‌خواسته‏، دست یافته است.

سبحانی در پایان اظهار داشت: یادمان نرود که انتخابات اسفند در پیش است و افرادی هستند که بدون در نظر گرفتن منافع ملی‏، منافع قبیله‌ای را مدنظر قرار داده‌اند.

کد خبر : ۳۰۴۴۲۴