خبرگزاری کار ایران

پزشکیان در گفت‌وگو با ایلنا:

وظیفه کمیسیون ویژه جمع‌بندی است، نه رای‌ دادن/ در جزییات ورود نمی‌کنیم

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس گفت: رای نهایی در مورد برجام در جلسه علنی مجلس داده می‌شود٬ نه کمیسیون ویژه برجام لذا کمیسیون ویژه در جزئیات برجام ورود نخواهد کرد.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، اعلام کرد:  این کمیسیون وظیفه جمع‌بندی در مورد این موضوع را دارد و رای نهایی در جلسه علنی مجلس با عنایت به دیدگاه رهبر معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اخذ می شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که بیانیه فراکسیون روحانیت مجلس در دفاع از گفتار مقام معظم رهبری بود و لزوم مبارزه با استکبار بوده، اظهار داشت: این بیانیه هیچ‌گونه ضدیتی با تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام ندارد. چنانچه تا زمانی که اجازه انجام مذاکرات از سوی رهبری صادر نمی‌شد، اساساً مذاکره‌ای صورت نمی‌گرفت. از دیگرسو مذاکره‌کنندگان بارها مورد تایید رهبری قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به ترکیب کمیسیون ویژه بررسی برجام، عنوان کرد: در لیست‌هایی که پیش از رای‌گیری تهیه‌ شده‌ بود، تلاش شد از تمام سلایق سیاسی و تخصص‌های مختلف داخل مجلس، نمایندگانی حضور داشته‌باشند. تشکیل کمیسیون ویژه البته ایده‌آل نیست٬ ولی نسبت به آنکه بخواهیم برجام را در یک کمیسیون خاص بررسی کنیم، گاهی به جلوست. چراکه در این کمیسیون برخلاف کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجه که تنها از یک زاویه به برجام نگریسته می‌شود، از زوایای مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی برجام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی تخصص بیشتری برای بررسی برجام نداشتند،‌ خاطرنشان کرد: تعریف تخصص کاملاً روشن است. سوال اینجاست که چندنفر از ما نمایندگان در مذاکراتی به این پیچیدگی حضور داشته و دستاوردی به این روشنی داشته‌اند؟ 

پزشکیان با اشاره به صحبت‌های مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل درباره توان بالای تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، یادآور شد: آن‌چنانکه دکتر ولایتی نیز تاکید کردند، مسئله اینجاست که تمام بضاعت کارشناسی ما در بحث هسته‌ای و همچنین بحث مذاکرات سیاسی همین است و سوالی که مطرح می‌شود٬ این است که آیا در کشور کسی که از دکتر صالحی در دانش هسته‌ای بالاتر و از دکتر ظریف و همکارنش در بحث سیاست خارجی و مذاکرات لایق‌تر باشد، داریم یا خیر؟!

عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کمیسیون ویژه در جزئیات برجام ورود نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: بررسی برجام در سطح کلان انجام می‌گیرد و با درنظر گرفتن دیدگاه رهبر معظم انقلاب و نظر شورای عالی امنیت ملی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود.

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس تاکید کرد: رای نهایی در مورد متن برجام در جلسه علنی مجلس داده می‌شود٬ نه کمیسیون ویژه برجام؛ این کمیسیون همانند کمیسیون های دیگر این موضوع را جمع بندی می‌کند و به صحن مجلس ارائه می‌کند.

کد خبر : ۲۹۸۵۹۶