خبرگزاری کار ایران

رجایی در گفت‌‌وگو با ایلنا:

مجلس خبرگان رویکرد خود را تغییر دهد/ خبرگان به مفهوم عام٬ سیاسی‌ترین انتخابات است

مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت گفت: برخی این باور را ترویج می‌کنند که رقابت انتخاباتی در مجلس خبرگان شایسته نیست اما صداوسیما باید فضا را طوری آماده‌کند که نامزدها امکان ارانه نظرات خود را داشته‌ باشند.

غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به ابعاد مثبت و منفی برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که مردم انگیزه بالایی برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌ویژه در تهران و شهرهای بزرگ دارند، باید دقت کنیم انتخابات خبرگان تحت‌الشاع انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار نگیرد.

وی افزود: مسئله مهمی که در خصوص مجلس خبرگان و انتخابات مربوط به آن باید مورد توجه قرار بگیرد این است که متاسفانه مجلس خبرگان نتوانسته بدان میزان که اهمیت دارد و تاثیرگذار است، جایگاه خود را به‌ویژه در میان مردم روشن نماید. متاسفانه مردم آن‌چنان که شایسته است از محتوا و کارکرد آنچه در مجلس خبرگان می‌گذرد باخبر نمی‌شوند. مجلس خبرگان معمولاً جلساتی را به‌صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار می‌کند و لازم است دبیرخانه و روابط‌ عمومی مجلس خبرگان حتماً در عملکرد خود تجدیدنظر کرده و عموم مردم را بیش از این در جریان تصمیم‌های این مجلس قرار دهد. البته متوجه هستم برخی از مسائلی که در خبرگان مطرح می‌شود،‌ محرمانه‌اند اما می‌توان لااقل چکیده تصمیم‌ها و صورت‌جلسات را در اختیار افکار عمومی قرار داد.

رجایی ادامه داد: نکته دیگر نیز به عملکرد صداوسیما در پوشش تصمیمات و جلسات خبرگان بازمی‌گردد. متاسفانه عده‌ای این باور را ترویج می‌کنند که رقابت انتخاباتی در مجلس خبرگان شایسته نیست اما رسانه ملی باید فضا را طوری آماده‌ کند که نامزدها امکان ارانه نظرات خود را داشته‌ باشند. متاسفانه امروز مردم بدون اینکه از افکار نامزدها باخبر باشند، به عکس آنها و شعاری که زیر آن عکس نوشته‌ شده رای می‌دهند.

مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تبیین مرز باریک سیاسی یا غیرسیاسی بودن انتخابات خبرگان، تصریح کرد: اگر سیاسی بودن را به معنای تحزب در نظر داشته‌ باشیم، آنچنان که رهبری نباید سیاسی و جناحی عمل کند، مجلس خبرگان  رهبری نیز نباید سیاسی و جناحی عمل کند.

رجایی با بیان این‌که میان انتخاب سیاسی و انتخاب حزبی تفاوت وجود دارد، افزود: البته اینکه احزاب نماینده‌ها و نامزدهای خود را انتخاب کنند، ایرادی ندارد اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مجلس خبرگان اساساً جای تحزب و حاکمیت جریان‌های سیاسی و سلیقه‌ای نیست. اما اگر مراد از سیاسی بودن معنای عام آن باشد، خبرگان و دلیل تشکیل آن، سیاسی‌ترین مسئله است.

مشاور آیت‌الله‌ هاشمی‌ با اشاره به کم‌توجهی اصلاح‌طلبان به انتخابات خبرگان افزود: این‌گونه که پیداست اصلاح‌طلبان در این‌خصوص دست به انتخاب میان اهم و مهم زده‌اند و باتوجه به این‌که تعداد نامزدهایی که امکان رقابت در خبرگان را داشته‌باشند، چندان زیاد نیست و از آن‌جا که شانس بزرگی را در مجلس شورای اسلامی پیش‌رو دارند، به نظر می‌رسد توان خود را بر روی انتخابات مجلس گذاشته‌اند. البته این مسئله به این معنا نیست که اصلاح‌طلبان بر روی نیروهای که دارند، کار نکنند.

رجائی همچنین با اشاره به امکان حضور اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، یادآور شد: احمدی‌نژاد به‌عنوان کسی که 8 سال به‌عنوان رئیس دولت در سطح اول سیاسی کشور حضور داشته و نگاهی معطوف به قدرت دارد، طبیعتاً برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش‌هایی خواهد کرد که باتوجه به عملکرد ضعیف دولت نهم و دهم، توفیقی برای این جریان متصور نیستم و درصد نمایندگان هوادار به احمدی‌نژاد را در دور بعد بسیار اندک می‌بینم.

وی با تاکید بر جوسازی‌های رسانه‌ای که ازسوی جریان نزدیک به احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس انجام‌ می‌گیرد، افزود: تیر خلاصی که پس از توفیق مذاکرات هسته‌ای به شخصیت سیاسی احمدی‌نژاد خورد و همچنین عدم وجاهت اطرافیان احمدی‌نژاد و خود او نزد روحانیت،  مانع از ادامه حضور قدرتمند این جریان در عرصه سیاسی کشور خواهد بود. باتوجه به اینکه احمدی‌نژاد بارها با بیان غیرصادقانه و غیرکارشناسانه تاکید داشت که تحریم‌ها بی‌تاثیر است، بسیاری از بزرگان نظام و همچین رهبری در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر بارها تاکید داشتند که تحریم‌ها باید به‌صورت یکجا برداشته‌شود که این مسئله به روشنی نشان از اهمیت و عمق تاثیرگذاری تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان  دارد.

رجایی در پایان با بیان‌این‌که بی‌شک مجلس شورای اسلامی آتی، به‌طور کامل در اختیار اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهدبود، یادآورشد: تا آن‌جا که من باخبرم، اساساً مجلس خبرگان حداقل درحال حاضر، عرصه رقابت برای اصلاح‌طلبان نیست و تعداد نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس خبرگان به آن میزانی که قابل رقابت با جریان حاکم باشد، نیست اماقاعدتاً همین تعداد اندک هم اولاً‌ درکنار نمایندگان و نامزدهای مجلس شورای اسلامی مطرح خواهند شد و در ثانی می‌توانند در برخی مسائل تاثیرگذار باشند.

کد خبر : ۲۹۴۶۴۴