خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری مطرح کرد؛

دستگیری هیات مدیره میزان/ بازداشت ۵ فعال حوادث سال ۸۸/ پرونده فروش فرودگاه قشم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: 5 نفر از کسانی که در حوادث سال 88 فعال بودند و به کشور بازگشته بودند٬ بازداشت شده‌اند و محکوم به حبس شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسنی اژه‌ای در هشتاد و یکمین نشست خبری خود ضمن تبریک عید فطر به سوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه پاسخ گفت.

دادگاه جیسون رضاییان ادامه دارد

امروز به پرونده جیسون رضاییان رسیدگی شد و دادگاه این پرونده برگزار شد و جلسه بعد نیز این دادگاه ادامه دارد و وقتی حکم این پرونده صادر شود٬ جزئیات آن را به شما و مردم خواهم رساند.

دستگیری 4 وکیل متخلف و 7 دلال جاعل و 4 کارمند دستگاه قضایی

وی افزود: در فاصله جلسه گذشته تا امروز٬ به دنبال اینکه تاکید داشتیم اولویت ما مبارزه با فساد است٬ در این مقطع زمانی 4 نفر از وکلای متخلف دستگیر شده‌اند که آنها یا رشوه داده بودند یا تخلف دیگری داشتند. علاوه بر این 4 نفر از کارمندان دستگاه قضایی نیز دستگیر شدند و حدود 7 نفر از دلالانی که با جعلِ عنوان سر مردم کلاه گذاشتند نیز بازداشت شدند٬ که بخشی از این افراد با وکلا و کارمندان متخلف در ارتباط بودند.

اصلاح وضعیت موسسات مالی اعتباری

سخنگوی  قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ساماندهی موسسات اعتباری در دستور کار دولت و قوه قضاییه و بانک مرکزی قرار دارد٬ گفت: مجددا به همه این موسسات گفته شده باید تحت نظارت بانک مرکزی اقدام کنند و چنانچه در مدت زمان قائل شده این اقدام را صورت ندهند٬ بعدا با مشکلاتی مواجه خواهند شد٬ لذا در خواست ما این است که در این رابطه این موسسات سریع‌تر اقدام کنند.

دستگیری اعضای هیات مدیره موسسه میزان

اژه‌ای گفت: یکی از این شرکت‌ها٬ شرکت توسعه میزان بود که قرار بود در بانک صادرات ادغام شود٬ اما اعضای هیات مدیره این موسسه قبول نکردند. علاوه بر این اقداماتی را که قرار بود انجام دهند را نیز دنبال نکردند٬ برای همین تعدادی از اعضای این هیات مدیره دستگیر شدند و هم اکنون در بازداشت هستند.

انتخاب مدیر تسویه برای موسسه میزان

معاون اول  قوه قضاییه با بیان اینکه برای شرکت توسعه میزان٬ مدیر تسویه انتخاب شده٬ گفت: آنها در حال اقدامات قانونی هستند تا پول مردم را بدهند و آنها متضرر نشوند. علاوه بر این بانک مرکزی نیز علیه این مجموعه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور اعلام جرم کرده و سپرده‌گذاران نیز به اتهام خیانت در امانت از آنان شکایت کردند. برای همین برخی از اعضای هیات مدیره شرکت توسعه میزان در بازداشت هستند.

بازداشت 5 نفر از فعالان حوادث سال 88 که به کشور بازگشته‌اند

اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه در این بازه زمانی 5 نفر از کسانی که در حوادث سال 88 فعال بودند و به کشور بازگشته بودند٬ بازداشت شده‌اند٬ گفت: البته در این مدت پرونده آنها به دادگاه رفت و این 5 نفر در دادگاه بدوی محکوم شدند٬ بنابراین حکم آنها قابل اعتراض است. در همین رابطه دو یا سه نفر نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند و افرادی نیز تحت تعقیب هستند که برخی از آنها خارج از کشورند و باید دید وقتی قانون به آنها ابلاغ شود به کشور باز می گردند یا خیر٬ که اگر بازنگردند به شکل غیابی محاکمه خواهند شد.

صدور حکم حبس برای فعالان سال 88

وی در پاسخ به این سوال که میزان محکومیت افراد نامبرده چقدر است٬ گفت: اجمالا این افراد محکوم به حبس شده‌اند٬ اما تا نهایی‌شدن حکم نمی‌توانم میزان حبس و جزئیات آن را بگویم در همین خصوص برای یکی از افراد فراری نیز کیفر خواست صادر شده است.

شناسایی و بازداشت توهین کنندگان در فضای مجازی

معاون اول  قوه قضاییه با اشاره به فعالیت در فضای مجازی گفت: برخی در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و توهین به مقدسات یا نهادها می‌کنند. تعدادی از این افراد شناسایی و توسط پلیس فتا بازداشت شده‌اند. کسانی که تصور می کنند در فضای مجازی قابل شناسایی نیستند٬ اشتباه می‌کنند. ما به آنها هشدار می‌دهیم که فکر می‌کند اگر از طریق فضای مجازی وارد شوند می‌توانند به اقدامات مجرمانه‌شان ادامه دهند آنها دیر یا زود شناسایی می‌شوند و اگر تاکنون برخی از آنها بازداشت نشده‌اند به معنی عدم شناسایی آنها نیست.

شناسایی دو باند مواد مخدر در اصفهان

اژه ای با اشاره به جرائم مربوط به مواد مخدر گفت: در این مدت دستگیری‌های جدیدی را داشتیم و با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی عمده دستگیری ها به سمت باندهای عمده رفته است؛ در همین رابطه با تلاش اداره اطلاعات اصفهان دو باند قوی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

کشف 190 کیلو تریاک و 140 کیلوهروئین

وی افزود: از یکی از این باندها 190 کیلو تریاک و 140 کیلوهروئین کشف شده است باند دیگری نیز در یزد ضربه خورد که 900 کیلو تریاک و بیش از 100 کیلو حشیش از آن کشف شد.

وی گفت: این افراد از کسانی هستند که در حمل مواد در این میزان بالا اقدام کرده‌اند. بنابراین به خانواده‌ها یادآور می‌شویم مراقب جوانان و بستگان خود باشند٬ چراکه به هیچ وجه در مورد آنان اغماض نخواهد شد٬ برای همین تلاش کنند تا در دام باندهای مواد مخدر نیفتند و اگر به مواردی برخوردند آن را سریعا به نیروی انتظامی یا اطلاعاتی یادادسراها اطلاع دهند.

بخشنامه اخیر تصویب قوه قضاییه منجر به افزایش جرم در کشور نشده است

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به بخشنامه اخیر تصویب قوه قضاییه در خصوص اینکه کسانی که بازداشت‌شان ضرورت ندارد٬ گفت: این بخشنامه به هیچ وجه منجر به افزایش جرم در کشور نشده و توصیه اکید ما این است که به هیچ عنوان ضرورت ندارد اگر قرار است کسی را با کفیل آزاد کنند یا تا زمان یافتن وثیقه چند روزی بازداشت شود٬ این اقدام صورت گیرد و فرد بی‌مورد در زندان بماند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بازداشت بودن چنین افرادی منجر به تنها ماندن خانواده و افراد تحت تکفل آن فرد می‌شود  این بخشنامه حتی می‌تواند به کاهش جرایم نیز بینجامد.

توضیحات مسئله طلاق توافقی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص طلاق توافقی نیز یادآور شد: آنچنان که مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید نمودند٬ قوه قضاییه تمام تلاش خود را برای سامان بخشیدن به این مساله به کار بست.

وی با اشاره به وظیفه رسانه‌ها در خصوص فرهنگ‌سازی و بیان مضرات طلاق گفت: حتی اگر کسانی قانونا و شرعا بخواهند طلاق بگیرند٬ قوه قضاییه  سعی خواهد کرد تمهیداتی برای جلوگیری از برخی طلاق‌های غیرواقعی بیندیشد و در صورتی که جایی از قانون کمبود احساس شود اقدامات لازم در این خصوص نیز انجام خواهد شد.

اژه‌ای افزود: قوه قضاییه مجموعه اقداماتی را در راستای تعلیم دادن مشاوران و کارشناسان انجام داده است.

کیفرخواست سنگین متهم میلیاردر نفتی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده متهم میلیاردر نفتی گفت: تا به حال از هیچ نماینده‌ای نشنیده‌ام که ایشان در بازداشت نیستند و انصافا از زمان بازداشت ایشان تا کنون اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده که شاهد آن نیز کیفرخواست سنگینی است که بر اساس بازجویی‌ها و تحقیقات گسترده توسط قوه قضاییه تهیه شده است.

متهم پرونده نفتی در بازداشت است

وی افزود: متاسفانه متهم هیچ گونه همکاری صادقانه‌ای با دستگاه قضایی انجام نداده و بر این اساس ما مجبور شدیم  راسا تحقیقات گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور انجام دهیم.

وی ضمن تکذیب اینکه نمایندگان مجلس معترض شده‌اند که متهم در بازداشت نیست٬ افزود: در این راستا هر نماینده‌ای درخواستی بنا بر قانون داشته باشد بی‌شک این درخواست اجرایی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در توضیح در خصوص وجود نام محمود احمدی‌نژاد یا دیگر مقامات دولتی در پرونده حمید بقایی گفت:  تا زمانی که به مراحل نهایی و نیمه نهایی پرونده نرسیم امکان اظهار نظر در خصوص این پرونده وجود ندارد.

اژه‌ای با اشاره به رسانه‌ای شدن نام متهم تصریح کرد: با وجود آنکه اسم ایشان در رسانه‌ها به طبع رسیده هیچ نکته‌ای درباره محتوای پرونده آن بیان نگردیده و بنده نیز هیچ گونه اطلاعی از جزییات این پرونده ندارم ضمن آنکه در غیر این صورت نیز بنابر قانون امکان اظهار نظر وجود نداشت.

توضیحات پرونده فروش فرودگاه قشم

اژه ای در مورد پرونده فروش فرودگاه قشم گفت: حجم تخلفات این پرونده را نمی‌دانم٬ این موضوع بستگی به پایان پرونده و جزئیاتی که مطرح می‌شود٬ دارد. این پرونده در حال رسیدگی است و در این رابطه دو یا سه نفر بازداشت شده‌اند. پرونده هنوز در مرحله دادسراست و به مرحله دادگاه و صدور قرار نهایی نرسیده است.

وضعیت مرخصی زندانیان

وی در خصوص کسانی که محکوم به حبسی شوند و با قرار وثیقه آزاد شده٬ یا به مرخصی می‌روند٬ اما جرائم دیگری را مرتکب می‌شوند٬ گفت: افرادی از سازمان زندان‌ها نمایندگان سیستم اطلاعاتی و دادیار تهران در واقع شورایی هستند که تشخیص می‌دهند٬ مجرم می‌تواند در حال تحمل حبس به مرخصی برود یا خیر.

معاون اول  قوه قضاییه ادامه داد: گاهی ممکن است بستگان متهم فوت کنند یا حتی ازدواج فرزندشان در پیش باشد در این رابطه این شورا تشخیص می‌دهد که ا گر متهم به مرخصی برود خطری خواهد داشت یا خیر و طبق آن اجازه مرخصی را صادر می کنند احیانا ممکن است این شورا اشتباه کند یا اینکه فرد طی گذراندن دوران مرخصی خود وسوسه شود و دست به اقداماتی بزند.

وی گفت: در همین رابطه  فردی که مدت‌ها در زندان بود با تشخیص مسئولان ذیربط به مرخصی رفت٬ اما گویا سر موعد برنگشته بود حکم دستگیری این فرد صادر شد و وقتی به حکم قاضی ماموران برای دستگیری او رفتند حدود 100 کیلو تریاک ازوی کشف می‌شود٬ البته او توجیه کرده که این مواد متعلق به او نبوده اما به هر حال باید پاسخگو باشد.

نیروی انتظامی از عملکرد دستگاه قضا ناراضی نیست

اژه‌ای تاکید کرد: نشنیدم تاکنون نیروی انتظامی در این خصوص از عملکرد دستگاه قضا ناراضی باشد٬ البته پلیس تاکید دارد وقتی ما معتادان را می‌بریم٬ آنها به زودی آزاد می‌شوند٬ اما طبق قانون سال 89 یک معتاد را صرف اعتیاد نمی‌توان به زندان برد وظیفه دولت این است که او را درمان کند. ممکن است نیروی انتظامی معتادان را تحویل مراکزی بدهد٬ اما نباید از این مراکز به عنوان زندان تعبیر کرد. ممکن است معتادان از این مکان فرار کنند یا به هر دلیلی از آن خارج شوند.

وی گفت: علاوه بر این در قانون برای کسی که 5 گرم تریاک حمل کند جزای شلاق و نقدی در نظر گرفته شده و پس از این مجازات آزاد می‌شود٬ بنابراین حمل زیر 5 گرم تریاک مجازات حبس ندارد٬ اما در مورد هروئین این‌طور نیست٬ حتی با 2 گرم هروئین نیز ممکن است فردی به زندان برود. البته ممکن است بگویند این قانون بازدارنده نیست٬ اما به هر حال قانون است.

توضیحات دستگیری دبیر کانون صنفی معلمان

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که به دستگیری دبیر کانون صنفی معلمان اشاره می‌کرد و عنوان می‌کرد که ده روز است که با خانواده‌اش ملاقات نداشته و اتهاماتش مشخص نیست٬ گفت: اکثر اطلاعاتی که اعلام کردید اشتباه است، شما عنوان می‌‌کنید که نمی‌شود کسی را بازداشت موقت کرد٬ در حالی که چنین نیست الان بنای قوه قضاییه بر این است که کسانی که اصلا ضرورت ندارد٬ بازداشت نشوند و هر چه زودتر برای افرادی که در بازداشت موقت هستند٬ قرار صادر شود.

وی افزود: اینکه گفته شود اطلاعی از اتهامات فرد مورد نظر وجود ندارد٬ نیز درست نیست قرار نیست٬ شما از این اتهامات اطلاع داشته باشید. اتهامات قطعا به فرد متهم و وکیل او تفهیم می‌شود٬ اما ممکن است متهم نخواهد اتهامات خود را به خانواده‌اش بگوید خیلی وقت‌ها متهمان از اعلام اتهام خود به خانواده‌شان خودداری می‌کنند و اصرار دارند که این کار انجام نشود در این مورد حتما خود متهم می‌داند که اتهامش چیست.

اژه‌ای با اشاره به بحث ملاقات با متهم گفت: همه این موارد در قانون پیش‌بینی شده است. ممکن است در مراحل اولیه به تشیخص بازپرس اجاره ملاقات داده نشود٬ چرا که ممکن است بحث تبانی مطرح باشد. حتی گاهی به تشخیص بازپرس ممکن است تا چند روز متهم اجازه تماس با بیرون را نداشته باشد٬ اما اغلب اینطور نیست.

برخورد با توهین کنندگان در آستانه انتخابات به قصد تخریب و تشویش اذهان عمومی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضاییه قصد برخورد با کسانی که در آستانه انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی با نسبت‌های مختلف دست به افشاگری می‌زنند ندارد٬ گفت: افشاگری دو نوع است؛ گاهی فردی اطلاعاتی دارد و آن را به مسئول ذیربط خود اطلاع می‌ده. این خیلی هم خوب است٬ اما گاهی فرد یا افرادی بدون اعلام به مرجع اصلی در رسانه‌ و یا فضای مجازی این مسائل را مطرح می‌کنند که گاهی حتی این اطلاعات واقعیت ندارد و یا همه مطلب نیست قطعا این اقدام یک تخلف است و اگر طرف آن شخص حقیقی باشد با شکایت شاکی خصوصی تعقیب می‌شود٬ اما اگر تلقی تشویق اذهان عمومی از این اقدام صورت گیرد مدعی‌العموم می‌توان وارد شود.

تدابیر حفظ زیرساخت‌ها در قوه قضاییه

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا برای حفظ زیرساخت‌ها مانند پدافند غیرعامل در قوه قضاییه تدبیری اندیشیده شده٬ گفت: پدافند غیرعامل مسئول و سازمان خود را دارد و در همه دستگاه‌ها نیز متولی خاصی برای این کار در نظر گرفته شده٬ برای قوه قضاییه نیز همینطور.

وی گفت: ما چند روز قبل در این رابطه جلسه داشتیم و طرح جامعی مطرح شد که البته اشکالاتی داشت؛ قرار شد کارشناسان کار کنند و ایرادها رفع شود؛ برای همین از همه خواسته شده نقطه نظرات خود را برای رفع نواقص اعلام کنند. این موضوع زیر نظر معاون اول قوه قضاییه پیگیری می‌شود و امیدواریم هرچه زودتر سند جامع تصویب شود.

سخنگوی   قوه قضاییه گفت: طی چندین سال گذشته  قوه قضاییه در همکاری با دولت در راستای تصریح امکان سرمایه گذاری برای کسانی که در چارچوب قوانین بین المللی علاقمند به فعالیت اقتصادی و هرگونه سرمایه‌گذاری در کشور باشند٬ تلاش کرده و از این پس نیز با همین رویکرد فعالیت خواهد کرد.

شکایتی در مورد بورسیه‌ها به قوه قضاییه نرسیده است

اژه‌ای در توضیحاتی درباره پرونده بورسیه‌ها گفت: اگر کسی در این خصوص شکایت و تظلم‌خواهی کند٬ قوه قضاییه موظف به رسیدگی است٬ اما تاجایی که بنده مطلعم تاکنون هیچ شکایتی تسلیم قوه نشده است.

وی با اشاره به نامه‌ای که در این خصوص دریافت شده٬ یادآور شد: با توجه به اینکه شاکیان خصوصی می‌بایست موضوع را از طریق دادگستری دنبال کنند٬ بنده نیز این نامه را به دادستان تهران ارجاع دادم.

وی افزود: ما در  قوه قضاییه به دنبال چاره اندیشی در خصوص شاکیان احتمالی این پرونده هستیم که ان‌شاءلله طی هفته‌های آتی رسیدگی می‌شود.

شکایت اشخاص از دولت آمریکا

محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده اشخاصی که به هر نحو از دولت آمریکا شکایت داشته باشند٬ گفت:  قوه قضاییه این موضوع را پیگیری کرده و تا بدین جا نیز دادگاه صالحه رقم 50 میلیارد حکم صادر کرده که متاسفانه در این لحظه دقیقا نمی‌دانم٬ که این مبلغ به دلار بوده یا به تومان.

توضیحات تعیین وکیل توسط قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین وکیل توسط قوه قضاییه در چارچوب ماده 48 قانون آیین دادرسی گفت: اولا این ماده مربوط به تمامی موارد اتهامی نیست و در ثانی میان متهمان امنیتی و سازمان یافته با جرائم عادی در همه جای جهان تفاوت‌هایی است٬ چراکه در اینجا بحث حقوق یک فرد مطرح نیست٬ بلکه حقوق یک فرد و یک جامعه در میان است. بر این اساس اگر مثلا کسی که با جلیقه انفجاری بازداشت شده٬ موفق به تماس حتی با یک وکیل یا هر فرد دیگری شود٬ ممکن است عواقب بدی به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که مسائل بنا بر همان قانون پیشین پیگیری کنیم٬ اما با توجه به اصرار نمایندگان مجلس بر اجرای قانون جدید ما نیز این قانون را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: ما ملزم به اجرای قوانینم و اگر قانونی در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان آن را تایید کرد٬ همه باید در برابر آن مطیع باشیم.

سخنگوی  دستگاه قضا با اشاره به اجرایی قانون آیین نامه دادرسی کیفری اعلام کرد: این قانون از یکم تیرماه در حال اجراست  و ما نیز تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که جزئیات آن را در ظرف زمانی تعیین شده در قانون که از سه ماه تا شش ماه تعیین شده٬ اجرایی کنیم.

جلوگیری از زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای غیرقانونی در شمال تهران

محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش خوب دولت برای جلوگیری از زمین‌خواری و به‌ویژه ساخت‌وسازهای غیرقانونی در شمال تهران یادآور شد: ما بارها گفته‌ایم محیط زیست،‌ شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های مربوطه پیش از ساخت‌وساز از انجام تخلفات جلوگیری کنند.

وی افزود: با این حال قوه قضاییه مصمم است در صورت بروز تخلف با آن برخورد کند.

اژه ای ادامه داد: بنا بر آماری که اخیرا در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته٬ چندین کیلومتر از دیوارهای غیر مجاز تخریب و بیش از هزار مورد رفع تصرف تنها از ابتدای سال 94 تاکنون توسط قوه صورت گرفته است.

جرایم عفت عمومی و توضیحات امر به معروف

محسنی اژه ای در پایان با اشاره به افرادی که رعایت عفت عمومی را نمی‌کنند٬ گفت: قانون امر به معروف و نهی از منکر ابلاغ شده و با این حال افرادی که رعایت عفت را نمی‌کنند٬ شرایط متفاوتی دارند.

وی تصریح کرد: در برخی از موارد ما تنها با بی‌حجابی روبرو می‌شویم و در مواردی با کسانی که علاوه بر بی‌حجابی مرتکب جرائم دیگری نیز شده‌اند. به هر تفسیر بنابر قانون هر گونه اقدام خلاف عفت عمومی جرم محسوب می‌شود.

کد خبر : ۲۹۰۲۲۷