خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری مطرح کرد:

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها/ ساعت کاری دولت در ماه رمضان/ اقدامات دولت در پرونده بابک زنجانی

سخنگوی دولت گفت: اجازه‌ راهپیمایی غیر قانونی نمی‌دهیم و اگر کسی بر خلاف اجازه دولت اقدامی انجام دهد٬ حتما قوه قضاییه برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها

سخنگوی دولت در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: این خبر از سوی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اطلاع رسانی شد و باید مسیری را طی کند و در صورتی که لازم به توضیحات بیشتر باشد٬ از خانم مولاوردی می خواهم که این هفته طی مصاحبه تکمیلی در این زمینه خبررسانی کند.

دولت اجازه راهپیمایی کسی برای موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نمی‌دهد

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فراخوان عده‌ای به نام «راهپیمایی خونین» در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه‌ها٬ آیا دولت اجازه این کار را می‌دهد٬ گفت: خیر٬ دولت چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و اگر آنها بر خلاف اجازه دولت اقدامی انجام دهند٬ این انتظار هست که قوه قضاییه با قانون‌شکنان برخورد جدی کند.

ساعت کاری کارکنان دولت در ماه رمضان

 سخنگوی دولت در مورد چگونگی ساعت کاری کارکنان دولت در ماه رمضان گفت: سال گذشته ما در این زمینه تغییر برنامه‌ای نداشتیم؛ البته این حق را برای کارکنان دولت قائل هستیم که اگر کسی می‌خواهد دیرتر بیاید و زودتر برود٬ از مرخصی ساعتی استفاده کند و به مدیران اجرایی نیز گفته‌ایم تا جایی که به کار مردم خللی وارد نشود٬ با این مسئله موافقت کند. سال قبل هم طرح تغییر ساعت کاری در ماه رمضان از سوی مجلس رای نیاورد.

مصوبه مجلس برای قانون احزاب

وی در مورد مصوبه مجلس برای قانون احزاب گفت: مجلس از پیش٬ طرحی را در این رابطه داشت و دولت نیز در خلال رسیدگی٬ نظرات کارشناسی خود را بیان کرد که بخشی از آنها پذیرفته و بخشی نیز مورد تصویب کمیسیون‌های مجلس قرار نگرفت. بنابراین این یک لایحه نبود٬ بلکه صرفا یک طرح بود.

قانون رفع موانع تولید با تاخیر یکساله به دولت واصل شد

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه رفع موانع تولید را به مجلس داده یا نه٬ گفت: سال قبل دولت دو لایحه را تقدیم مجلس کرد که یکی از آنها قانون تنظیم بود که تصویب شد و در بودجه 94 نیز از آن استفاده شد٬ اما این لایحه فرآیندی را طی کرد و بخشی از مصوبات مجلس با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد که اخیرا به صورت قانون ابلاغ شده است.

وی افزود: دولت در حال تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون است و ما پیشنهاد دادیم که تهیه اولین آیین نامه اجرایی این قانون روز چهارشنبه در دستور کار قرار گیرد٬ بنابراین قانون رفع موانع تولید با تاخیر یکساله به دولت واصل شد و ما در حال تهیه آیین نامه اجرایی  آن هستیم.

توضیح صحبت‌های رئیس جمهور در مورد تحریم‌ها

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که صحبت‌های رئیس جمهور در همایش محیط زیست چه ارتباطی به تحریم‌ها داشت٬ گفت: همانطور که می‌دانید این تحریم ها ظالمانه و غیر اخلاقی است و حتی ضد حقوق انسان‌هاست. ما باید قبول کنیم که به خاطر این تحریم‌ها٬ بخشی از منابع ما علیرغم فروش نفت وارد کشور نمی‌شود٬ البته آثار سوء تحریم‌ها متوجه همه قسمت‌ها خواهد شد و در این زمینه همه کشورهایی که در تحریم‌ها نقش دارند٬ مقصر هستند و روزی تاریخ همه آنها را محاکمه می‌کند. تاکید رئیس جمهور هم این بود که این کشورها که حتی ایران را از برخی منابع ما در حوزه آب و محیط زیست محروم کرده‌اند٬ نمی‌توانند خود را مدافع حقوق بشر نشان دهند.

برنامه دولت برای کاهش تورم و مقابله با افزایش نقدینگی

نوبخت در مورد افزایش نقدینگی کشور و اینکه آیا می‌توان در این شرایط تورم را کاهش داد٬ گفت: تورم از دو مسیر بوجود می‌آید؛ یکی عرضه و دیگری تقاضاست. در اقتصاد ما حجم نقدینگی و رشد نقدینگی دو بحث جداست ما توانسته‌ایم طی سال‌های قبل کنترل نسبی در رشد نقدینگی ایجاد کنیم. هم اکنون نیز رشد نقدینگی همانطور که تواتستیم تورم را به زیر 13 درصد کاهش دهیم و آن را کنترل کنیم.

دستاوردهای دولت در موضوعات اقتصادی

خبرنگاری با بیان اینکه ما در آستانه دومین سالگرد دولت یازدهم هستیم٬ گفت: دولت چه طرح قابل دفاعی٬ غیر از طرح تحول سلامت در این سال‌ها داشته٬ که نوبخت پاسخ داد: با وجود مضایق تحریمی و تقلیل منابع خود٬ ما موفق شدیم رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت تبدیل کنیم و نرخ تورم را که یک عامل بازدارنده در رشد اقتصادی بود٬ تقلیل دهیم. کاهش نرخ تورم از بالای 45 درصد به زیر 13 درصد اقدام کوچکی نیست.

وی  افزود: دولت به هیچ وجه از این آمار نیز راضی نیست٬ اما منتظر هستیم تا اقدامات مختصری انجام دهیم. دولت در شرایطی این کار را کرد که 120 میلیارد دلار درآمد سالانه دولت قبل به 24 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده بود به رغم همه این محدودیت‌ها ما این اقدامات را مثبت تلقی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در برنامه مناسب‌تری اقتصاد خود را به وضع مطلوبی برسانیم.

طرح تحول سلامت

نوبخت گفت: ما فکر می‌کنیم طرح تحول سلامت در راستای اجرای هدفمندی بود و ما توانستیم از این طریق یک گام اصلاحی برادریم. افزایش تولید در بخش‌های مختلف نیز جز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و همه مساعی دولت بر این بود که عوامل محدود کننده رفاه نسبی مردم برطرف شود.

اگر به تحریم‌ها بی‌توجهی کنیم٬ به مردم ظلم کرده‌ایم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: یکی از من پرسید چرا اینقدر به تحریم‌ها توجه دارید؟ من گفتم اگر به تحریم‌ها بی‌توجهی کنیم٬ به مردم ظلم کرده‌ایم. ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری به مردم داشته باشیم. در برخی موارد در شرایطی قرار می‌گیریم که انتخاب‌های ما بین خوب و خوب‌تر نیست.

به گزارش خبرنگار دولت ایلنا٬ محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود به سوالات اصحاب رسانه در مورد اتفاقات هفته جاری و مسائل مهم کشور پاسخ داد.

هنوز شکایت دولت از برهم زنندگان نظم سخنرانی رییس جمهور معلوم نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال این خبرنگار ایلنا در خصوص حواشی مراسم سالگرد ارتحال امام و اینکه آیا دولت به عنوان شاکی به این مسئله ورود پیدا کرده٬ گفت: در مورد اینکه از سوی دولت شکایتی شده باشد یا خیر٬ تاکنون اطلاع رسمی ندارم. در صورتی که این اتفاق بیفتد جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نگاه دولت نسبت به بازداشت بقایی

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت بقایی و اینکه آیا پیگیری‌ها و شکایتی از سوی دولت در این خصوص شده بود، گفت: تخلفات و اقدامات غیر قانونی که در دولت قبل اتفاق افتاد از طریق این دولت پیگیری شد. دولت با شروع به کار خود اسنادی در اختیار داشت و از همین طریق تخلفاتی را مشاهده کرد٬ اما در نهایت مرجعی که می‌تواند تایید کند. این اقدامات خلاف قانون تلقی می‌شود یا خیر، مرجع قضایی است.

وی افزود: با توجه به اینکه افراد مورد نظر برای دفاع از خودشان در جلسات ما حضور نداشتند٬ ما بدون رسانه‌ای کردن این موارد از طریق معاونت حقوقی در مرجع قضایی طرح دعوی کردیم و منتظریم دستگاه قضا نسبت به این پرونده‌ها که در دولت یازدهم به این مرجع ارسال شد٬ رسیدگی کند و نظر نهایی خود را اعلام نماید.

نوبخت تاکید کرد: البته قوه قضاییه نیز در حال بررسی و اقدام است همانطور که سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد٬ اتهامات آقای بقایی قابل بیان کردن نیست و نمی‌توان گفت که چرا چنین قراری برای او صادر شده است. قطعاً هر زمان قوه قضاییه تشخیص بدهد٬ دلایل لازم را اعلام می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت نسبت به تخلفات صورت گرفته بدون رسانه‌ای کردن این موارد آنها را از طریق مجاری خود دنبال کرد٬ گفت: در مورد مواردی که هم‌اکنون برای آقای بقایی مطرح است٬ انصاف این است که قوه قضاییه خودش موارد اتهامی را اطلاع‌رسانی کند. با این حال دولت در جایگاه قانونی خود برای ارجاع این اسناد به قوه قضاییه از قبل اقدام کرده است.

بازپرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت برای بازپرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی چه برنامه‌ای دارد٬ گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال‌های قبل مطالبات فراوانی از دولت داشته٬ در این شرایط با توجه به محدودیت منابع٬ ما توانستیم بخشی از بدهی‌های خود را بدهیم. اما اینها مبلغ قابل توجهی نبود. در برنامه ششم یکی از موضوعات مورد توجه دولت این است که طی یک برنامه وضعیت بدهی‌های خود را تامین کند؛ به ویژه در مورد پرداخت‌های بازنشستگی.

وی افزود: ما هر روز حقوق شاغلان را از خزانه می‌دهیم٬ یا مجبوریم به صندوق‌ها نیز پول بدهیم٬ البته اینها محصول تصمیم این دولت نیست٬ بلکه برایمان از گذشته باقی مانده است. به هر حال در برنامه ششم ما به حل مشکلات صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی توجه ویژه‌ای داریم.

مسکن محرومان و مسکن مهر

 سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین مسکن محرومان با مسکن مهر وجود دارد٬ گفت: در مسکن مهر وامی از بانک‌ها دریافت می‌ش دو در پی آن مسکن مهر احداث می‌شد٬ اما در طرح مسکن محرومان ما تسهیلات ارزان قیمت به اقشار هدف می‌دهیم٬ تا توانایی تولید مسکن خود را داشته باشند. قصد ما این است که در بافت‌های فرسوده و شهرها این کار را بکنیم. این تسهیلات در دو بخش خرید مسکن و احداث مسکن ارائه می‌شود. احداث مسکن به ایجاد شغل و خرید مسکن به ایجاد تحرک در بازار کمک می‌کند.

طرح دولت برای بنگاه‌های کوچک

وی در پاسخ به این سوال که طرح دولت برای بنگاه‌های کوچک چیست٬ گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به طرح‌ها٬ جزو وظایف و برنامه‌های دولت است درسال 94، 5 میلیارد دلار ارز جدید وارد صندوق توسعه ملی می‌شود. قانون 20 درصد این مبلغ را برای تسهیلات ریالی به صنعت و کشاورزی در نظر گرفته؛ یعنی چیزی حدود یک میلیارد دلار یا 2 هزار و 850 میلیارد تومان قرار است به این بنگاه‌ها تسهیلات بدهیم. این اقدام نیاز به پرداخت مابه‌التفاوت ندارد. ما می‌خواهیم از این طریق به  بنگاه‌های کوچک کمک کنیم٬ تا فعال شوند.

پرونده بابک زنجانی

وی در پاسخ به این سوال که چه اطلاعات جدیدی در مورد پرونده بابک زنجانی وجود داشته و آیا نماینده‌های دولت دیداری با او داشته‌اند٬ گفت: بخشی از دارایی‌های او در اختیار وزارت نفت قرار گرفت. من عدد دقیقی برای بازگشت این پول‌ها به خزانه در ذهن ندارم٬ اما وزیر نفت گزارش داد که بخشی از این دارایی ها به صورت تملیک در اختیار دولت قرار گرفت. ما نمایندگانی در دولت داریم که پیگیر این مسئله‌اند٬ اما نمی‌دانم تاکنون دیداری با بابک زنجانی داشته اند یا خیر.

توافق نهایی و سفرهای مقامات خارجی به ایران

 سخنگوی دولت در ادامه به سفرهای مقامات خارجی به ایران اشاره کرد و گفت: از سال گذشته که توافق موقت صورت گرفت٬ ما مرتبا در حال دریافت تقاضا برای همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران هستیم. امیدواریم با تامین حقوق ملت ایران٬ موانع برطرف شود. البته ما اقتصاد خود را با واقعیت‌های کشورمان اداره می‌کنیم. همه کشورها منتظرند توافق نهایی و قطعی انجام شود.

نگاه ایران به انتخابات ترکیه

وی در مورد نتیجه انتخابات ترکیه گفت: ما همواره می‌خواهیم ملت‌ها نظر خود را ارائه کنند. هر نظری که ملت‌ها داشته باشند٬ برای ما معتبر و قابل احترام است. ملت ترکیه در انتخابات خود آزادانه اقدام کرده‌اند و ما هر نتیجه‌ای که این انتخابات داشته باشد٬ به رای مردم ترکیه احترام می گذاریم.

توضیح دولت نسبت به کمیاب شدن داروهای خاص

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده داروهای خاص طی روزهای اخیر در کشور کمیاب شده و این داروها از هند و پاکستان وارد می‌شود٬ گفت: تاکنون وزیر بهداشت در مورد واردات داروهای خاص به دولت گزارشی نداده است. ما مسائل اعتباری این وزارتخانه را برای تامین نیازهای مردم مورد توجه قرار می‌دهیم. برای همین نزدیک به هزار میلیارد تومان به بیماران صعب العلاج کمک نقدی کردیم و تصمیم داریم امسال هم هزینه درمان مثل قبل در شهرها 6 درصد و در روستاها 3 درصد کاهش پیدا کند.

پیگیری شکایت ایران از دو مامور عربستان

وی در مورد شکایت ایران از دو مامور عربستان گفت: این شکایت قبلا انجام شده و در حال پیگیری است تاکنون نتیجه رسمی از این شکایت به وزارت خارجه منعکس نشده است.

یارانه نان حذف نخواهد شد

وی درپاسخ به این سوال که آیا قرار است یارانه نان حذف شود٬ گفت: خیر من این خبر را تایید نمی‌کنم. ما یارانه نان را مانند گذشته می‌دهیم و اجازه می‌دهیم برخی نانوایی‌ها آزادپز باشند. دولت به هیچ وجه تصمیم جدیدی در این خصوص اتخاذ نکرده و رئیس جمهور هم به هیچ وجه چنین تغییراتی را نپذیرفته است.

کد خبر : ۲۸۲۶۰۳