خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی در مجلس:

ایرانی‌ها تمایلی برای فعالیت در برخی مشاغل افاغنه را ندارند/ اتباع بیگانه را ساماندهی می‌کنیم

وزیر کشور به سوال نمایندگان در مورد علت حضور صد‌ها هزار اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی روز سه‌شنبه (امروز) در پاسخ به سوال مشترک دونماینده (حسین آذین و محمدمهدی زاهدی) در مورد حضور تعداد بالای اتباع بیگانه غیرمجاز گفت: این مسئلهٔ در کشور ما مسئله‌ای جدید نیست و بحثی تاریخی است، البته سال ۷۱ با پیروزی مجاهدین افغان، یک میلیون از مهمانان افغانی به سرزمین خودشان برگشتند.

وزیر کشور افزود: طبق آخرین آمار دو و نیم میلیون افغان در کشور وجود دارد که یک میلیون از این مهاجران در طرح آمایش بوده و دارای کارت شناسایی هستند و طبق قوانین جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود ۴۵۰ هزار نفر دیگر گذرنامه دارند که یک میلیون از افاغنه غیر مجاز در کشور حضور دارند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته تقریبا ۵ میلیون مهاجر افغان غیر مجاز به سمت افغانستان فرستاده شدند، به بیان دیگر یعنی ما سالی ۵۰۰ هزار نفر مهاجر افغانستانی غیرمجاز را به کشورشان بازگرداندیم که البته این رقم در سال ۹۳ از ۵۰۰ هزار نفر به چیزی حدود ۶۰۰ هزار نفر رسید.

وزیرکشور در ادامه گفت: به دلایلی چون عدم شرایط مناسب زندگی و تسلط کافی دولت افغانستان و پاکستان به مرزهای خود تاکنون به خوبی بازگشت اتباع افغانی به کشورشان انجام نشده، چون ما آنها را از مرز‌هایمان خارج می‌کنیم، اما به دلیل نبود کنترل از سوی دولت افغانستان و پاکستان آنها مجدد به کشورمان برمی‌گردند.

رحمانی فضلی افزود: به دلیل عدم کنترل کشورهای افغانستان و پاکستان در مرز‌هایشان مجددا آنها به کشورشان وارد می‌شوند، که این موضوع را در جلسه‌ای با دولت افغانستان به صورت مفصل مورد بررسی قرار دادیم. این موضوع در سازمان ملل هم بحث شد.

وی گفت: میزان تردد از مرزهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تردد به حداقل رسیده و تاکنون نیروی انتظامی با تقبل هزینه‌های بسیار این اتباع غیرمجاز را از سطح کشور جمع آوری و از مرز‌ها خارج می‌کند.

وی افزود: در جلسه شورایعالی امنیت ملی و کمیسیون مربوط به ساماندهی اتباع در هفته گذشته، آیین‌نامه و دستورالعمل جدیدی با هدف ساماندهی اتباع تصویب شد که این کار نیز با عنایت به توانمندی و ظرفیت‌های قانونی انجام شود.

وزیر کشور ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ مرکز نگهداری تحت عنوان اردوگاه، در کشور وجود دارد و ۱۹ استان نیز درگیر هستند. بقیه استان‌ها نیز به تناسب به این موضوع ورود پیدا کردند.

رحمانی فضلی گفت: آن طور که در سطح جامعه حس ناامنی شدیدی از حضور این اتباع غیر مجاز وجود دارد، نیست حجم تخلفات، جرم و ناامنی‌های آنها که ممکن است همچون سایر افراد به آن دچار شوند آنچنان که در تبلیغات آمده، نیست. ضمن آنکه نیروی انتظامی، بسیج و سپاه و قوه قضاییه نیز کنترل‌های دائمی را دارد.

رحمانی فضلی افزود: مقرر شد در سال جاری استان‌های یزد و کرمان و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در موضوع تردد در اولویت قرار گیرد. نیروی انتظامی، سپاه، وزارت اطلاعات و وزارت کشور و قوه قضاییه اولویت خود را در این استان‌ها برای مبارزه با اشرار و مواد مخدر و سرقت قرار خواهند داد و این برنامه‌ در سال ۹۳ نیز ادامه خواهد یافت.

وزیر کشور ضمن ارائه آماری از حضور اتباع افاغنه در ایران، تصریح کرد: ‌ حدود۳۵۰ هزار دانش آموز افغانی در مدارس کشور هستند. ۱۱ هزار دانشجو و ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل از دانشگاه داریم. آن‌ها بخشی از بازار اشتغال را در دست دارند. البته این بازار‌ها به گونه‌ای نیست که مورد تمایل ایرانی‌ها باشد. باز هم در همین حوزه نیز بازار برای حضور ایرانی‌ها باز است. البته در برخی از شهرستان‌ها کار کردن این اتباع ممنوع است که برخی از نماینده‌ها نیز درخواست رفع ممنوعیت را ارائه کردند.

وزیر کشور با بیان اینکه سوال مطرح شده از سوی آذین و زاهدی نمایندگان استان کرمان به مشکلات این استان از حضور اتباع غیر مجاز برمی‌گردد، گفت: استان کرمان در مسیر انتهایی استان سیستان و بلوچستان به مرزهای شرقی است؛ با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان منطقه ممنوعه به شمار می‌آید؛ بخشی از افاغنه در کرمان می‌روند. در همین رابطه دو جلسه شورای تامین در استان کرمان برگزار شد و طرح ساماندهی اتباع در این شورا تصویب شد.

 وی گفت: از مجموع ۲۳ شهرستان کرمان ۱۶ شهرستان غربی و شرقی دچار مسائل و مشکلاتی است که ما اولویت خود را بر حل آن گذاشته‌ایم. البته نمایندگان کرمان تقاضا دارند ۷ منطقه دیگر نیز به عنوان منطقه ممنوعه قرار گیرد، که ما این موضوع را در کمیته ساماندهی بررسی می‌کنیم.

کد خبر : ۲۷۶۷۳۹