خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری پایان سال:

اطلاعاتی از پول‌ کثیف به دست ما نرسیده است/تحت تاثیر هیجانات انتخابات قرار نمی‌گیریم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به اندازه‌ای که رسانه‌ها انعکاس دادند از پول‌های کثیف اطلاع داریم. اما هر تصمیمی که اثربخش باشد٬ اگر به دست ما برسد در راستای آن اقدام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نجات‌الله ابراهیمیان در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۳ با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: با توجه به نوع ایرادات تصور نمی‌کنم رفع آن‌ها زمان زیادی بخواهد٬ برای همین امیدواریم کار بودجه سال ۹۴ تا قبل از سال جاری به اتمام برسد. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص ماجرای پرداخت پول از سوی یکی از مقامات دولت گذشته٬ گفت: تا کنون اطلاعاتی در این زمینه به دست ما نرسیده٬ ما هم به اندازه‌ای که رسانه‌ها از این خبر انعکاس دادند٬ اطلاع داریم هر تصمیمی که اثربخش باشد٬ اگر به دست ما برسد در راستای آن اقدام می‌کنیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ در خصوص موضوع پول‌های کثیف که وزیر کشور آن را مطرح کرده٬ گفت: برای اطلاع از کم و کیف این ادعا و مستندات آن باید به گوینده مراجعه کرد. برخی از آنچه که اعلام شده٬ دارای عناوین مجرمانه‌ای است که ورود به آن در صلاحیت ما نیست. 

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: ما ابزار لازم را برای احراز صحت و سقم این مساله نداریم٬ اما از همه اطلاعات واصله در بررسی صلاحیت‌ها بهره می‌بریم. بر اساس قانون نهادهای دیگری هستند که نسبت به اعلام جرایم مهم رسیدگی می‌کنند. 

ابراهیمیان گفت: اگر به این امر مهم از طریق قضایی رسیدگی شود٬ قطعا نتایج آن در موعد بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه ما قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات مجلس٬ گفت: این طرح هنوز در حال طی کردن مراحل قانونی خود است. این مراحل هنوز به اتمام نرسیده و مسلما این طرح نیز به دست ما نیز نرسیده٬ باید منتظر ماند و دید که این طرح احتمالی با چه جزییاتی به تصویب می‌رسد. البته ما سابقه اظهار نظر در مورد طرح این چنینی را داشته‌ایم که مغایر شناخته شد. اما در مورد اینکه آیا طرح‌های بعدی تغییری را لحاظ کرده‌اند یا خیر باید منتظر نتیجه ماند.

ابراهیمیان در مورد برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری و اینکه آیا این همزمانی موجب کاهش کیفیت برگزاری انتخابات نخواهد شد٬ گفت: چگونگی برگزاری انتخابات بر اساس نظر قانون‌ گذراست و ما تنها مجری برگزاری انتخابات هستیم. بنابراین در ارزیابی آ‌ن دخالتی نداریم٬ اما به عنوان نظر شخصی می‌گویم در بسیاری از نظام‌های حقوقی تدابیری اتخاذ شده که کل دستگاه نظارتی و اجرایی با فاصله کم درگیر هزینه‌های انتخابات نشوند. شاید هزینه و فایده این مساله٬ مقنن را به این نتیجه رسانده که حکم به تجمیع دو انتخابات بدهد. 

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که توصیه شما به نامزدهای انتخاباتی چیست٬ گفت: ثبت‌نام در انتخابات٬ حق هر فردی است که می‌خواهد داوطلب شود. شرایط داوطلبان نیز در قانون انتخابات بیان شده٬ بنابراین هر فردی در مرحله اول خودش داور صلاحیت‌های خود است و باید گذشته و سوابق خود را با موازین قانون انتخابات تطبیق دهد و اگر به نتیجه رسید که شروط لازم را ندارد٬ عقل اقتضا می‌کند کار بیهوده انجام ندهد. 

وی افزود: پس از آن٬ نوبت ماست بررسی کنیم آیا موانعی برای حضور این افراد در انتخابات وجود دارد یا خیر. پس باید مثل همه تصمیمات٬ هر یک از ما دست به محاسبه عقلایی بزنیم. این یک انتخاب فردی است که ما در آن دخالت نمی‌کنیم و دستوری صادر نخواهیم کرد. 

وی افزود: سلیقه‌هایی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند٬ در صورتی که به موقع و به درستی مرزبندی خود را با دشمنان اعلام کرده باشند٬ قانونا از امکان حضور در انتخابات برخوردارند. یعنی نه ما٬ بلکه قانون به آن‌ها اجازه حضور در انتخابات را می‌دهد. اما اگر فردی اقدام به فعالیتی کرده که مصداق عناوین مجرمانه است٬ یا رفتاری داشته که آشکارا حکایت از عدم التزام به قانون اساسی داشته٬ نباید توقع داشت به او اجازه دهیم وارد پروسه انتخابات شود بنابراین راه با همه موانع برای مشارکت نیروهای وفادار به نظام جمهوری اسلامی باز است. 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد اظهار نظر برخی از مسئولان درجه دو کشور پیرامون توصیه‌هایی به شورای نگهبان برای انتخابات گفت: اظهار نظر و مورد خطاب قرار دادن نهادهای رسمی از حقوق مردم است. مردم گاهی یک نهاد را به اتخاذ برخی مواضع دعوت می‌کند و این آزادی را هم دارد٬ ما نمی‌توانیم مردم را از این نظر محدود کنیم. برای شورای نگهبان عمل به قانون و اطاعت از فرمایش رهبری مهم است و ما تحت تاثیر جوسازی‌ها و هیجانات انتخابات قرار نخواهیم گرفت. 

وی یادآور شد: خواهش ما از کاندیدا‌ها این است که در مبارزات انتخاباتی و سیاسی٬ به طرح مواضع و راه‌های حل‌ و نگاه‌های ناظر به آینده اکتفا کنند٬ نه اینکه یکدیگر را از شورای نگهبان بترسانیم و ایجاد هراس کنیم. این پیش‌گویی‌ها در داوری بی‌طرفانه شورای نگهبان تاثیری نخواهد داشت. 

ادامه دارد...

کد خبر : ۲۶۰۱۷۶