خبرگزاری کار ایران

غلامحسین کرباسچی:

روزنامه همشهری فضای مرده مطبوعات را زنده کرد

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی از خاطرات خود در مورد تاسیس روزنامه همشهری سخن گفت.

به گزارش ایلنا، متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

در بهار ۱۳۷۰ بود که اندیشه راه‌اندازی و تاسیس روزنامه کرباسچی در ذهن غلامحسین کرباسچی و همکاران و دوستانش جدی‌تر شد. این روزنامه انقلاب روزنامه‌نگاری در ایران اوایل دهه ۱۳۷۰ بود که موجی پرفروش ار روزنامه‌های مدرن را پدیدار کرد.

غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با ساعت ۲۴ از آن روز‌ها گفته است که می‌خوانید:

مدیرمسوول اسبق روزنامه همشهری گفت: این روزنامه فضای جدیدی را در مطبوعات کشور به وجود آورد. فضای آن موقع مرده بود و روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، رسالت، سلام و جمهوری اسلامی منتشر می‌شدند که همه روزنامه‌های عصر بودند.

غلامحسین کرباسچی افزود: چون ابزاری برای صحبت کردن با مردم نداشتیم و اداره شهر هم جز با همکاری مردم و اطلاع‌رسانی به آن‌ها ممکن نیست دست به تاسیس روزنامه همشهری زدیم. در واقع همشهری ابزار ارتباط مدیریت شهری با شهروندان شد و از این رو اسم آن را «همشهری» گذاشتیم.

وی تصریح کرد: مدتی بعد دوستان گفتند مدیریت شهری یک نیاز سراسری است و همه شهرهای کشور دچار مشکل هستند. برای همین خواستند آن را در سراسر کشور توزیع کنیم. آن موقع بعضی مسوولان وزارت ارشاد خیلی اصرار کردند که وابستگی به شهرداری ممکن است خوب نباشد و مشکل درست کند. آن‌ها از من خواستند آن را به صورت شخصی راه‌اندازی کنیم.

شهردار اسبق تهران ادامه داد: اما واقعیت آن است که در آن شرایط به فکر ایجاد یک کار شخصی نبودم. به اتفاق دوستان می‌گفتیم هر چه هست باید مربوط به نظام و دستگاه‌های آن باشد. همشهری با این ایده ‌ها راه‌اندازی شد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: ایده‌های جدیدی در این روزنامه پیاده شد که از مهم‌ترین آن‌ها تغییر سبک نگارش، رنگی کردن صفحات، کوچک کردن قطع روزنامه، انتشار در صبح و تیراژ بالای آن بود.

وی خاطرنشان کرد: شمارگان ۴۸۰ هزار نسخه در روز عددی بسیار قابل توجه بود.

جالب آنکه تیراژ روزنامه به سرعت به این رقم رسید. آن موقع هم طوری نبود که بتوان در تیراژ خلاف واقعیت را گفت.

کرباسچی گفت: آن سال‌ها چاپ ما افست بود. یعنی همشهری چاپخانه از خود نداشت. افست هم آمار چاپش کاملا روشن بود و خودش هم آن را مستقیم برای وزارت ارشاد می‌فرستاد.

وی تصریح کرد: این روزنامه بسیار موفق بود. نه تنها در مسائل شهری و اهدافی که از قبل برای آن تعریف شده بود بلکه به خاطر مرجع شدن برای اطلاع‌رسانی اجتماعی در کشور. حتی بخش آگهی‌های آن نیز یک منبع بزرگ اطلاع‌رسانی به مردم بود و هست.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: آن موقع عده‌ای انتقاد می‌کردند که چرا روزنامه را رنگی منتشر می‌کنید یا چرا همشهری صبح روی دکه‌ها می‌آید؟ استدلال آن‌ها این بود که این باعث می‌شود کارمندان ادارات مشغول خواندن روزنامه شوند و از کار بمانند.

کرباسچی گفت: اما بعد از مدتی‌‌‌ همان روزنامه‌های منتقد یعنی کیهان و رسالت شیفت خود را از عصر به صبح انتقال دادند. به تدریج همه‌شان هم رنگی شدند. خیلی از کارهای دیگر روزنامه نیز سرمشق آن‌ها قرار گرفت. ولی نتوانستند جای همشهری را بگیرند و این روزنامه کاملا در جامعه جا افتاد. بطوری که اگر یک روز منتشر نمی‌شد کمبود آن کاملا حس می‌شد.

غلامحسین کرباسچی افزود: چون ابزاری برای صحبت کردن با مردم نداشتیم و اداره شهر هم جز با همکاری مردم و اطلاع‌رسانی به آن‌ها ممکن نیست دست به تاسیس روزنامه همشهری زدیم. در واقع همشهری ابزار ارتباط مدیریت شهری با شهروندان شد و از این رو اسم آن را «همشهری» گذاشتیم.

وی تصریح کرد: مدتی بعد دوستان گفتند مدیریت شهری یک نیاز سراسری است و همه شهرهای کشور دچار مشکل هستند. برای همین خواستند آن را در سراسر کشور توزیع کنیم. آن موقع بعضی مسوولان وزارت ارشاد خیلی اصرار کردند که وابستگی به شهرداری ممکن است خوب نباشد و مشکل درست کند. آن‌ها از من خواستند آن را به صورت شخصی راه‌اندازی کنیم.

شهردار اسبق تهران ادامه داد: اما واقعیت آن است که در آن شرایط به فکر ایجاد یک کار شخصی نبودم. به اتفاق دوستان می‌گفتیم هر چه هست باید مربوط به نظام و دستگاه‌های آن باشد. همشهری با این ایده ‌ها راه‌اندازی شد.

کد خبر : ۳۸۱۹۲۴