خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور:

خراسان رضوی رتبه نخست ابریشم‌کشی را به خود اختصاص داده است

asdasd
کد خبر : ۳۷۶۰۷۷

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: استان خراسان رضوی رتبه نخست ابریشم کشی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا، علی اصغر داداش پور در نشست خبری که ظهر امروز در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: باید از پیله های وارداتی هم به فکر تولید محصولات صنعت مبلمان، کیف و کفش باشیم تا از این طریق ارزش افزوده ایجاد شود. زنجیزه ارزش افزوده باید در همان استان زنجیره تولید ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز توسعه که زیر مجموعه معاونت تولیدات دامی وزارت از سال 93 تاسیس شده، وظیفه نظارتی، حاکمیتی و توسعه ای دارد لذا برنامه های این مرکز در راستای حمایت از نوغانداران و تولید در قالب زنجیره است.

داداش پور عنوان کرد: نوغانداری تا محصول نهایی که در دسترس مردم قرار می گیرد و نیاز را تامین می کند باید رصد شود لذا تلاش داریم صنایع تبدیلی و تکمیلی یا همان صنایع ابریشم کشی دوباره رونق گیرند و احیا شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش خدمات به ویژه خدمات بازرگانی باید ابریشمی  و کارگاه هایی که تولیدات متنوع ابریشم دارند ایجاد شود، خاطرنشان کرد: محصولات نوین ابریشمی علاوه بر رفع نیازهای جدید با بدن تناسب دارد.

داداش پور با اشاره به اینکه محصولات در سایت نوغان نمایش داده شده است، یادآور شد: تولید پیله ابریشم نیاز واقعی کشور است از این رو به سمت ایجاد کارگاه های تولید پیله با استفاده از تکنولوژی جدید حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: باید تدبیری در خصوص نوسازی و بازسازی کارگاه ها تولیدی اندیشیده شود. در سال گذشته 400 دستگاه سنتی فعال از 1200 دستگاه در سطح استان خراسان رضوی داشتیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآور شد: تولید کرم ابریشم  در ۲۷ استان کشور در سال جاری وجود دارد که ۱۱ استان نسبت به سال گذشته افزوده شده است.

داداش پور خاطرنشان کرد: نوغان داری به عنوان یک شغل جانبی و موقت و در یک دوره ۴۵ روزه به سرمایه بالا احتیاج ندارد و این شغل را نمی توان حرفه ثابت در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی رتبه نخست ابریشم کشی را از آن خود کرده است. افزود: استان خراسان رضوی بعد از استان ایلام دومین استان در تولید کرم ابریشم است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه یکی از سیاست های مرکز توسعه نوغان احیا توتستان ها به منظور تغذیه کردم ابریشم است تا در این صنعت به خودکفایی برسیم، خاطرنشان کرد: در همین راستا پروژه توزیع ۱ میلیون اصله نهال توت با مشارکت بخش خصوصی  از بهمن ماه سال جاری به صورت رایگان بین کشاورزان آغاز کردیم که با توجه به شرایط اقلیمی  امکان کاشت توتستان در کل کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به توزیع تخم نوغان هر جعبه به قیمت ۷۵۰۰ تومان اقدام کردیم که نکته قابل توجه آن است که در ۱۵ سال اخیر افزایش قیمت نداشتیم، همچنین ۳۵۰ تن پیله پر ابریشم توسط بخش خصوصی با متوسط قیمت ۲۳ هزار تومان و قیمت تضمینی ارائه شده است که یک مزیت اقصادی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در حوزه نوغان فعالیت می کنند، حال براساس ۲۸ هزار تخمی که امسال توزیع خواهد شد ببش از ۹۰۰ تن پیله پر ابریشم به ارزش ۲۰ میلیارد تومان به دست می آید.

داداش پور یادآور شد: ۱۸۳ تن پیله، ۳۵۸ تن ابریشم در سال ۹۴ وارد کشور شده است که صنایع ابریشم کشی فعال و در راستای تولید داخلی استفاده شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه احیای نوغانداری همراهی رسانه ها است، اظهار کرد:  پایتخت ابریشم کشی تربت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز