خبرگزاری کار ایران

«شاخه زیتون» باعث کشته شدن ده‌ها نفر شده است/ خیز جنگجویان غربی برای مبارزه علیه ترکیه در عفرین

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۸۳۵

یک روزنامه انگلیسی نوشت یک گروهک از جنگجویان غربی برای پیوستن به شبه‌نظامیان کُرد سوری در جنگ علیه ترکیه، عازم عفرین در شمال سوریه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسکای‌نیوز، ترکیه، روز گذشته از عزم خود برای ادامه عملیات نظامی‌اش در عفرین در شمال سوریه خبر داد و اعلام کرد که «اهداف مدنظر خود» را محقق کرده است. در همین حال، کُردهای سوریه با اعلام بسیج عمومی، خواستار پیوستن جوانان به جبهه نبرد، برای مقابله با این تهاجم ترکیه شده‌اند.

خبرها حاکی از تداوم درگیری‌ها در جبهه عفرین است و شمار قربانیان روزانه در حال افزایش است؛ بدون این‌که امیدی برای پایان قریب‌الوقوع این بحران دیده شود.

به نظر می‌رسد اهداف ترکیه از این عملیات که نام آن را «شاخه زیتون» گذاشته است، بلندمدت باشد. آنکارا تهاجم نظامی‌اش را به بازگشت تمامی آوارگان سوری به کشورشان منوط کرده و گفته است که اهالی منطقه «از آن به خاطر این (عملیات) تشکر خواهند کرد.»

اما وقایع میدانی، چنین قدردانی از ترکیه را ناممکن کرده است. گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرده است که از آغاز عملیات نظامی آنکارا در شمال سوریه، ده‌ها غیرنظامی کشته شده‌اند.

«رامی عبدالرحمن» مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین از کشته‌ شدن دو سرباز ترکیه و ده‌ها شبه‌نظامی سوری- کُردها و عناصر «ارتش آزاد سوریه»- در جریان این تهاجم تُرک‌ها خبر داده است.

با ادامه‌یافتن عملیات نظامی، گروهک‌های معارض سوری که تحت حمایت آنکارا هستند، از پیشروی و سیطره خود بر چندین روستا در حومه عفرین خبر داده‌اند.

از سوی دیگر، «نیروهای دموکراتیک سوریه» تأکید کرده‌اند که نیروهای ترکیه و گروهک‌های مورد حمایت این کشور غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. شبه‌نظامیان کُرد، این تهاجم ترکیه را «وحشیانه» توصیف کرده‌اند.

ترکیه به‌دنبال توافقی محرمانه با مسکو و همراهی رمزآلود آمریکا، مصمم به ادامه عملیات خود در عفرین است. مقام‌های آنکارا می‌گویند که تلاش بر این است که از درگیری با نیروهای روسیه یا سوریه و یا آمریکا در سوریه جلوگیری شود.

از سوی دیگر، سازمان ملل متحد اعلام کرده است که عملیات نظامی ترکیه در سوریه تاکنون به آواره شدن پنج هزار نفر منجر شده است.

در این میان، روزنامه «تایمز» انگلیس، امروز- چهارشنبه- اعلام کرد که گروهی از جنگجویان غربی برای حمایت از شبه‌نظامیان کُرد در مقابل تهاجم ترکیه، به منطقه عفرین عازم شده‌اند.

به نوشته تایمز، «هوانگ لی» جنگجوی بریتانیایی که چینی‌تبار و دانش‌آموخته دانشگاه «منچستر» است، یک گروه ۶ نفره را در عفرین علیه ترکیه فرماندهی می‌کند.

تایمز افزود، پیش‌بینی می‌شود این گروه که روز سه‌شنبه عازم عفرین شده است، از طریق مناطق تحت کنترل دولت سوریه وارد این ناحیه شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز