خبرگزاری کار ایران

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه‌های عربی

اظهارات امروز مقام معظم رهبری درخصوص فاجعه تلخ منا و لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درخصوص این حادثه، بازتاب‌ گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

به گزارش ایلنا، حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح امروز در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) درخصوص حادثه منا سخن گفتند.

ایشان در اظهارات امروز خود با اشاره به حضور ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه، هشدار دادند: اندک بی‌احترامی به حجاج ایرانی و همچنین عمل نکردن دولت عربستان به وظایف خود در قبال بد‌ن‌های مطهر، موجب عکس‌العمل سخت و خشن ایران خواهد شد.

اظهارات اخیر ایشان در این جمع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت.

شبکه خبری المیادین در گزارش خود با تمرکز بر سخنان مقام معظم رهبری درباره حادثه تاسف‌بار و خونین منا و سوء‌عملکرد مقام‌های سعودی در رسیدگی به قربانیان این فاجعه، نوشت فرماندهی کل قوای ایران در سخنان امروز هشدار داد اگر ریاض به وظیفه خود در برگرداندن اجساد قربانیان عمل نکند و در آن کوتاهی کند، عکس‌العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود.

روزنامه السفیر نیز با پوشش سخنان رهبر انقلاب، نوشت آقای خامنه‌ای هشدار دادند که اگر عربستان اجساد قربانیان حج را برنگرداند یا به حجاج بی‌احترامی کند، با واکنش سخت ایران روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز با بازتاب بخشی از بیانات امروز مقام معظم رهبری، گزارش داد رهبر ایران، عربستان سعودی را در صورت تحویل ندادن اجساد حجاج ایرانی، به واکنشی سخت و خشن تهدید کرد.

روزنامه لبنانی «النهار» نیز در گزارشی در این‌رابطه نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز خود با اعلام اینکه «جاهلان عصر عید غدیر و عید قربان را برای ما به عزا تبدیل کرده‌اند»، عربستان سعودی را به واکنشی سخت و قاطع تهدید کرد.

روزنامه  فرامنطقه‌ای «القدس العربی» نیز با پوشش بخش‌هایی از اظهارات رهبر معظم انقلاب نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درخصوص فاجعه منا را خواستار شده و به عربستان هشدار داد که به مسئولیت‌های خود در قبال قربانیان این حادثه عمل کند.

 پایگاه تحللی «العهد» نیز در گزارشی نوشت:مقام رهبری ایران در سخنانش بر ضرورت اجرای تحقیق در فاجعه منا با مشارکت ایران و کشورهای اسلامی تأکید کرد.

المنار نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظایف خود عمل نمی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال اجساد مطهر، عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نیز نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند که اگر ایران واکنشی نشان دهد اوضاع مقام‌های سعودی سخت‌تر خواهد شد.

شبکه «ال‌بی‌سی» لبنان نیز به پوشش سخنان امام خامنه‌ای پرداخت و نوشت ایشان با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند.

کد خبر : ۳۰۹۳۸۶