خبرگزاری کار ایران

دیده‌بان حقوق بشر:

عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است

دیده‌بان حقوق بشر با اعلام این‌که عربستان سعودی در برخی حملات هوایی علیه یمن مرتکب جنایت جنگی شده است، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست کمیته تحقیق برای بررسی این موضوع تشکیل دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، امروز -سه‌شنبه- اعلام کرد که عربستان سعودی در حمله هوایی هفته گذشته به شهر «مخاء» در حاشیه دریای سرخ، احتمالا مرتکب جنایت جنگی شده است.

طبق اعلام این سازمان، ۶۵ غیرنظامی از جمله حداقل ۱۰ کودک در حمله هوایی جنگنده‌های عربستان سعودی به شهر بندری مخاء کشته شدند.

«اوله سولوانگ» پژوهشگر ارشد دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد: «این حمله که هیچ هدف نظامی نداشت، یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.»

به این ترتیب، دیده‌بان حقوق بشر با درخواست از سازمان ملل برای تحقیق درباره اتهام‌های مطرح شده علیه طرف‌های درگیری در یمن، افزود: «کوتاهی عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو ائتلاف در بررسی حملات هوایی به یمن که غیرمشروع به نظر می‌رسد، تایید می‌کند که ایجاد کمیسیون تحقیقی از طرف شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ضروری است.»

سازمان ملل اعلام کرده است که از زمان آغاز حملات هوایی عربستان به یمن در ۲۶ ماه مارس گذشته تا کنون بیش از  سه هزار و ۶۴۰نفر کشته شده‌اند که نیمی از آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

کد خبر : ۲۹۳۴۷۷