خبرگزاری کار ایران

یونان درباره بدهی‌هایش همه‌پرسی برگزار می‌کند

نخست‌‌وزیر یونان اعلام کرد که درباره نتایج مذاکرات با طلبکاران بین‌المللی این کشور که در بروکسل انجام شد، همه‌پرسی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «الکسیس سپیراس» نخست‌وزیر یونان، امروز- شنبه- درخصوص بدهی‌های کشورش به وام‌دهندگان، گفت: «مردم باید فارغ از هرگونه تهدیدی تصمیم بگیرند و این همه‌پرسی در روز ۵ ژوئیه انجام خواهد شد.»

تروئیکای وام دهندگان بین المللی یونان شامل «بانک مرکزی اروپا»، «کمیسیون اروپا» و «صندوق بین‌المللی پول»، روز جمعه در ازای موافقت آتن با فهرستی از اصلاحات ریاضت‌طلبانه بر مبنای یک توافق جدید میان دو طرف، طرح پیشنهادی کمک مالیِ ۱۲ میلیارد یورویی (۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری) به یونان را به مدت۵ ماه تمدید کردند.

وام دهندگان از دولت سیپراس خواسته‌اند با اصلاحات کلیدی درباره مالیات بر ارزش افزوده و حقوق بازنشستگی موافقت کند.

یونان در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ میلادی، پس از بحران بدهی در سال ۲۰۰۹ و در ازای اجرای تدابیر ریاضت طلبانه، در قالب دو بسته کمک مالی، در مجموع به ارزش ۲۴۰ میلیارد یورو از وام دهندگان خود دریافت کرد.

بر اساس شروط توافق نامه کمک مالی، یونان باید در پایان ماه جاری (ژوئن ۲۰۱۵) یک میلیارد و ششصد میلیون یورو (یک میلیارد و هفتصد و نود میلیون دلار) به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کند.

این درحالی است که امکان ورشکستگی یونان و خروج آن از منطقه یورو در صورت عدم دستیابی به یک توافق تا پایان ماه ژوئن ، بیم و نگرانی‌هایی را بر انگیخته است.

 

کد خبر : ۲۸۶۴۳۱