خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی شورای شهر پایتخت بیان شد:

هشدار وزیر آموزش و پرورش نسبت به افزایش تعداد معلمان زن

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۱۰۷

«امسال اعتبارات آموزش و پرورش نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان است که حدود ۹۸/۵ درصد این اعتبارات مربوط به حقوق کارکنان آموزش و پرورش است از همین رو، رقم قابل توجهی برای سایر فعالیتهای ما باقی نمی‌ماند.»

وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: عدم توازن در جنسیت معلمان آموزش و پرورش مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی اصغر فانی امروز سه شنبه در هفتادو نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: آموزش و پرورش در ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور ۱۲ و نیم میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون معلم و پرسنل دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۴۹درصد دانش آموزان دختر و ۵۱ درصد دانش آموزان پسر هستند افزود: حدود یک میلیون دانش آموز یا به عبارتی تقریبا ۸/۵ درصد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی به ۵۵۰ هزار کلاس درس در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: نزدیک ۵۳ درصد پرسنل آموزش و پرورش را خانم‌ها تشکیل می‌دهند این درحالی است که ۵۱ درصد دانش آموزان پسر هستند.

وی ادامه داد: در همین شهر تهران بیش از ۸۰ درصد معلمان خانم هستند از همین رو عدم توازن در جنسیت پرسنل مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۶۶درصد پرسنل آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند افزود: در کل کشور به ازای هر ۱۹ دانش آموز یک معلم و به ازای هر ۱۲ دانش آموز یک پرسنل داریم.

فانی خاطر نشان کرد: طی ۳ سال آینده حدود ده درصد کارکنان آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و در ۱۰ سال آینده نیمی از پرسنل ما بازنشسته خواهند شد که این برنامه ریزی سنگینی را در حوزه نیروی انسانی طلب می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اعتبارات وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: درصد سهم اعتبارات جاری آموزش و پرورش از اعتبارات دولت در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده است.

فانی افزود: در سال ۸۸،۲۳ درصد اعتبارات دولت در اختیار آموزش و پرورش بود در حالی که در سال ۹۳ این رقم به ۱۳ درصد رسید.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، درصد اعتبارات دولت در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۱درصد رشد داشته است در حالی که اعتبارات آموزش و پرورش ۲۶ درصد با رشد روبرو شده است که این نشان می‌دهد عنایت دولت یازدهم نسبت به آموزش و پرورش بیشتر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از اعتبارات آموزش و پرورش بیش از ۹۸/۵ درصد اعتبارات پرسنلی است افزود: امسال اعتبارات آموزش و پرورش نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان است که حدود ۹۸/۵ درصد این اعتبارات مربوط به حقوق کارکنان آموزش و پرورش است از همین رو، رقم قابل توجهی برای سایر فعالیتهای ما باقی نمی‌ماند.
وی افزود: در بهترین وضعیت ۳۰۰ میلیارد تومان برای ما می‌ماند تا برای دانش آموزان و کیفیت بخشی در آموزش و پرورش هزینه کنیم.

فانی با اشاره به اینکه معلم در آموزش و پرورش نقش اصلی را به عهده دارد افزود: امروز معلمان ما به دلیل مشکلات معیشتی که دارنداز انگیزه لازم برخوردار نیستند و زمانی که معلم انگیزه لازم را نداشته باشد نمی‌تواند نقش اصلی خود را در فرآیند تعلیم و تربیت ایفا کند.

وی با تاکید براینکه آموزش و پرورش به صرف تکیه بر بودجه‌های دولتی امکان ادراه شدن را ندارد افزود: همه دولتهای بعد از انقلاب به آموزش و پرورش توجه داشتند اما عملا آموزش و پرورش آنطور که باید می‌شده نشده است و لذا یکی از سیاستهای جدی ما توصیه مشارکت در آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هر چه مردم و ارگان‌ها ونهادهای مختلف به آموزش و پرورش کمک کنند امکان اداره بهتر به این نهاد فراهم می‌شود.
فانی افزود: اگر چه امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بودجه‌ای آموزش و پرورش بهتر شده است اما با کسری اعتبار مواجه هستیم.
وی با تاکید براینکه همه تلاش آموزش و پرورش در استفاده بهینه از منابع موجود و همچنین استفاده از امکانات خارج از آموزش و پرورش است افزود: شاید حضور امروز من در این جلسه به دنبال همین سیاست باشد. سیاستی که برای حل مشکلات قدیمی راهگشا باشد.

[بخش دوم]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز