خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ایلنا:

حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا درحال افزایش است/ تاکید بر اجرای همه ابعاد برجام در حوزه اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۶۳۷

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تاکید کرد: حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا هم در حوزه صادرات و هم در واردات مستمرا درحال افزایش است و من افق پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا را مثبت و رو به جلو می‌دانم.

محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص روابط و همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا گفت: خوشبختانه در دو سال گذشته همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا ابعاد وسیعی پیدا کرده است؛ هم در رابطه با سرمایه‌گذاری و هم همکاری‌های فنی و علمی. 

محدودیت‌های ناشی از تحریم از بین رفته‌اند

وی با بیان اینکه برخی‌ از کالاهای صادراتی ایران مانند فولاد تا اروپا صادر می‌شود، اظهار داشت: محدودیت‌هایی که قبلا براساس تحریم‌های ناعادلانه به ما تحمیل شده بود، هم‌اکنون از بین رفته‌اند و این مسئله موجب توسعه مناسبات و افزایش همکاری‌ها شده است. 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: البته در برخی از حوزه‌ها مانند همکاری‌های بانکی همچنان زمینه برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و این مسئله موجب می‌شود تا کاری بیشتری در این رابطه انجام شود. 

افق پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا مثبت و رو به جلو است

نهاوندیان با اشاره به توسعه مناسبات ایران و اروپا در حوزه کشاورزی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی هیات‌های ویژه‌ای هم از سوی اتحادیه اروپا و هم کشورهای اروپایی به تهران آمده‌ و با همتایان خود دیدارهایی انجام داده‌اند. 

وی با بیان اینکه حجم تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا هم در حوزه صادرات و هم در واردات مستمرا درحال افزایش است، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدی که اتحادیه اروپا در حفظ برجام دارد – که یکی از لازمه‌های آن هم افزایش همکاری‌های اقتصادی است – من افق پیشرو همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا را مثبت و رو به جلو می‌دانم. 

تاکید ایران اجرای همه ابعاد برجام در حوزه اقتصادی است

این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که چه رایزنی‌های میان ایران و اروپا در سومین دور گفت‌وگوهای عالی‌رتبه درخصوص مسائل بانکی شده است؟ ابراز داشت: آنچه ایران به دنبال آن است، این است که همه ابعاد برجام در حوزه اقتصادی به‌‌‌‌‌طور کامل تحقق پیدا کند و به همین خاطر، بر مسئله همکاری‌های بانکی تاکید داریم. 

شاهد همکاری‌های متعددی میان ایران و اروپا هستیم

نهاوندیان با بیان اینکه موضع ایران آن است که اروپایی‌ها در حوزه بانکی گام‌های کافی برنداشته‌اند، عنوان کرد: البته این به معنای آن نیست که در حوزه‌های دیگر همچون حمل و نقل، انرژی، ترانزیت، بیمه و سرمایه‌گذاری و... گام‌هایی برداشته نشده است بلکه ما شاهد تحقق و انجام همکاری‌های متعددی در این حوزه‌ها میان ایران و اروپا هستیم. 

زمانی در قعر روابط ایران و اتحادیه اروپا بودیم

وی افزود: ما باید به دینامیزم این حرکت توجه کنیم. ما زمانی در قعر روابط ایران و اتحادیه اروپا قرار داشتیم اما اکنون شاهد حرکت به رو افزایشی خواهیم بود. 

۲۳ میلیارد و ششصد میلیون دلار حجم فاینانس‌های امضا شده ایران 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا ایران در زمینه فاینانس کشور جدیدی به توافق رسیده است؟ یادآور شد: قراردادهای جدیدی میان ایران با کره جنوبی، چین و کشورهای اروپایی امضا شده است که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اولویت‌دار در دسترس هستند که این میزان حدود ۲۳ میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است. 

انجام مذاکرات برای امضای قراردادهای فاینانس جدیدی

نهاوندیان با اشاره به رایزنی‌های دیگر ایران در این باره بیان کرد: مذاکرات بیشتری در این باره با کشورهای مختلف در حال انجام است و ان‌شاالله طی ماه‌های آینده شاهد تحقق و امضای قرارداد در این زمینه‌ها باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز