خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی در پاسخ به ایلنا:

تحقق برنامه‌های ریلی در برنامه ششم 35 هزار میلیارد سرمایه‌ می‌خواهد/ سرمایه 50 میلیارد تومانی برای تامین یک رام قطار

asdasd
کد خبر : ۵۱۶۸۷۸

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل و خدمات وابسته با بیان این که تحقق برنامه‌های دولت در بخش ریلی تا پایان برنامه ششم توسعه نیاز به 35 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد گفت: در حال حاضر سرمایه مورد نیاز برای تامین یک رام قطار 50 میلیارد تومان است که با توجه به نرخ‌های بلیت قطار توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید بابایی صبح امروز در نشست خبری با بیان این که براساس برنامه ششم توسعه در بخش حمل و نقل عمومی اولویت اول توسعه حمل و نقل ریلی است، اظهار داشت: خوشبختانه انجمن‌های حاضر در این صنعت تعامل خوبی با دولت برای تحقق ماموریت‌های تدوین و تصویب شده در برنامه ششم توسعه در بخش ریلی دارند.

وی با تاکید بر اینکه عامل توسعه حمل و نقل ریلی مشارکت دولت با بخش خصوصی است گفت: توسعه حمل و نقل ریلی منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، افزایش توان جابجایی بار و مسافر، کاهش آلودگی هوا و... می‌شود . بنابراین برای تحقق این مزیت‌ها باید موانع بر سر راه بخش خصوصی در این حوزه رفع شود.

وی با اشاره به بالا بودن عمر ناوگان ریلی کشور اظهار داشت: برای افزایش مزیت‌های حمل و نقل ریلی در بخش مسافر باید در بخش ناوگان سرمایه‌گذاری کنیم و انجام سرمایه‌گذاری‌ها مستلزم حمایت دولت از فعالان صنعت ریلی است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با بیان اینکه برنامه‌های راهبردی برای توسته حمل و نقل ریلی در انجمن تدوین و تصویب کرده‌ایم گفت: سیاست ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایتمندی مسافران، افزایش سهم صنعت ریلی در جابجایی بار و مسافر و ارتقاء مهارت‌های تخصصی و آموزشگاه بنگاه‌های خصوصی فعال در این حوزه از جمله سیاست‌های انجمن در برنامه راهبردی است.

بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره موانع بخش خصوصی برای از رده خارج کردن واگن‌های فرسوده مسافری اظهار داشت: در حال حاضر عمر ناوگان مسافری ریلی بالای 35 سال است و برای اینکه بتوانیم بهره‌وری این بخش را افزایش دهیم باید در نوسازی ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تامین یک رام قطار که شامل 10 الی 11 واگن است چیزی حدود 50 میلیارد تومان است که با توجه به نرخ بلیت‌های قطار توجیه اقتصادی ندارد. مگر اینکه دولت در تامین منابع مالی به بخش خصوصی کمک کند.

وی ادامه داد: ازسوی دیگر متاسفانه سیاست‌ها در بخش توسعه حمل و نقل، جاده‌پسند است و همین موضوع باعث شده برنامه‌های ریلی به تحقق نرسد.

وی همچنین ادامه داد: دولت هنوز یارانه سوخت (مابه‌التفاوت صرفه‌جویی سوخت در بخش ریلی) نپرداخته است هرچند ظرفیت‌های قانونی در این باره وجود دارد اما دولت هنوز اقدام به پرداخت یارانه بخش خصوصی فعال در حمل و نقل ریلی نکرده است.

بابایی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 24 هزار واگن باری و 2هزار واگن مسافری در شرکت‌های حمل و نقل ریلی بخش خصوصی فعال هستند گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه سهم راه‌آهن در جابجایی بار باید به 100میلیون تن و در بخش حمل و نقل مسافری باید به 40 میلیون مسافر برسد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: تحقق این برنامه‌ها به غیر از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر به 30 الی 35 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

بابایی همچنین با اشاره به برگزاری گردهمایی ایده‌های نوین در بخش حمل و نقل ریلی مسافری اظهار داشت: حمل و نقل مسافر ویترین صنعت ریلی است و در حوزه اجتماعی بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت یازدهم ظرفیت‌ها برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر ایجاد شده است و برای ارتقاء بخش مسافری اقدام به برگزاری گردهمایی ایده‌های نوین کرده‌ایم که 25 مهرماه این گردهمایی برگزار می‌شود و تا 11 شهریورماه علاقه‌مندان فرصت ارسال ایده‌های خود را دارند.

بابایی ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال ایده‌های خود به سایت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز