خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بورس:

خطر ریسک وابستگی در کمین کارگزاری‌ها/ با توده‌واری در سرمایه‌گذاری مواجهیم/ عرضه خدمات نوین مالی در فاینکس ۲۰۱۷

asdasd
کد خبر : ۴۷۶۲۳۴

معاون سازمان بورس با بیان اینکه خطر ریسک وابستگی به دلیل عدم ارائه خدمات عمومی، کارگزاری‌ها را تهدید می‌کند گفت: در برخی از صنایع با توده واری سرمایه‌گذاری مواجهیم که باعث رکود اقتصادی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی سعیدی در نشست خبری امروز با اشاره به سواد مالی مردم کشورمان از بازارهای سرمایه اظهار داشت: بخش‌های مالی خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد که باید که باید اطلاعات مردم در این بخش‌ها افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه عدم توسعه دانش مالی می‌تواند یکی از عوامل ایجاد بحران اقتصادی در دنیا شود، اظهار داشت: متاسفانه اطلاعات مالی مردم بالا نیست و نمی‌توانند از این خدمات مالی بازارهای سرمایه استفاده کنند.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه بازارهای مالی در حال تغییر و پیچیده شدن هستند گفت: فراگیری سواد مالی و آشنایی با خدمات مالی می‌تواند رفاه اقتصادی خانوار را افزایش دهند.

وی ادامه داد: بسته به میزان ریسک‌پذیری افراد و درک دقیق‌تر مفهوم ریسک‌پذیری، افراد می‌توانند وارد بازارهای مالی شوند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

سعیدی تاکید کرد: در همین راستا و همچنین برای عرضه محصولات و خدمات بازارهای نوین مالی دهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه با عنوان فاینکس 2017 از 26 تا 29 فروردین ماه در تهران برگزار می‌شود که 351 شرکت‌کننده در این نمایشگاه حضور دارند و بیشترین گروه شرکت‌کننده در این حوزه، ارائه‌ دهندگان خدمات مالی و مشاوران سرمایه‌گذاری هستند.

وی با بیان اینکه امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس است گفت: از آنجایی که اولین معامله در 15 فروردین 1346 منعقد شده است امسال می‌توانیم اولین معامله در بازار سهام شرکت را جشن بگیریم.

معاون سازمان بورس تاکید کرد: علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌های این بازار و تمام فرصت‌ها و تهدیدهایی که پشت سر گذاشت، بازار سرمایه و بورس هنوز هم بازار خوش‌نامی است.

سعیدی با اشاره به افزایش حضور استارتاپ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در دهمین دوره این نمایشگاه اظهار داشت: در حالی که در دوره گذشته 50 شرکت‌کننده از حوزه استارتاپ‌ها حضور داشت امسال این تعداد به 100 شرکت رسیده است.

برگزاری همزمان کارگاه بین‌المللی اسلامی با نمایشگاه بورس

معاون سازمان بورس با اشاره به تلاش برای بین المللی شدن نمایشگاه بورس اظهار داشت: به طور قطع یکی از اهداف ما بین‌المللی کردن این نمایشگاه و حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مدیران بورسی از سایر کشورها است که امسال هم چندین شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: همزمان با فاینکس 2017 کارگاه بین‌المللی اسلامی با حضور متخصصین مالی برگزار می‌شود که در این کارگاه از 30 کشور خارجی دعوت کرده‌ایم.

سعیدی ادامه داد: البته برخی از غرفه‌داران هم مهمان خارجی دعوت کردند که حضور این افراد می‌تواند تبلیغی برای حضور شرکت‌های خارجی در دوره‌های بعدی باشد.

ارائه خدمات کارگزاری‌ها عمومی باشد

معاون سازمان بورس با توصیه به کارگزاری‌ها مبنی بر اینکه به تمام عموم مردم خدمات ارائه کنند، گفت: این ثابت شده است که کارگزارانی موفق هستند که به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهند و اگر یک شرکت کارگزاری به چند مشتری بسنده کند به طور قطع دچار ریسک وابستگی می‌شود و همواره این موضوع بقای این کارگزاری را تهدید می‌کند.

سعیدی با تاکید بر اینکه نفوذ در موفقیت کارگزاری‌ها بسیار مهم است گفت: بازارهای مالی و کارگزاری‌ها در دنیا بر اساس اینکه تا چه حد به عموم مردم خدمات ارائه می دهند رتبه‌بندی می‌شود و خوشبختانه ایران در این شاخص هم‌پای کشورهای پیشرفته قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر 92 درصد مردم کشورمان از خدمات بانکی و مالی استفاده می کنند که این درصد در کشورهای همسایه که اتفاقا در برخی از شاخص‌ها جلوتر از ایران هستند کمتر است و به چیزی حدود 40 درصد می‌رسد.

سعیدی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که فضای سرمایه‌گذاری را در مراکز استان‌ها هم ایجاد کنیم گفت: معتقدم این دست از نمایشگاه‌ها باید در سایر استان‌ها هم برگزار شوند و از آنجایی که سواد مالی در سایر شهرستان‌ها معمولاً کمتر از تهران است این موضوع یک ضرورت است.

وی ادامه داد: بازاریابی کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در نمایشگاه ها برای بازدیدکنندگان بسیار مهم است و از نهادهای مالی تقاضا داریم که برای تعامل با مردم و ارائه آموزش‌ها و خدمات  آشنایی با بازارهای مالی به مردم در نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند.

غیر حرفه‌ای‌ها سهام نخرند

معاون سازمان بورس با هشدار به مردم که از سواد علمی کمتری در حوزه بازارهای مالی برخوردار هستند تاکید کرد: به مردم توصیه می‌کنم از آنجایی که به صورت حرفه‌ای با این حوزه آشنا نیستند از سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم در بازارهای مالی خودداری کنند و سهام نخرند.

وی افزود: بهتر این است که مردم و غیر حرفه‌ای‌ها ورود به بازار سرمایه را از سرمایه‌گذاری غیر مستقیم شروع کنند و از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و حضور در سبدگردانی ها وارد بازار شوند تا در شرایط نوسان بازار سرمایه دچار خسران نشوند.

سرمایه‌گذاری بورسی‌ها در صنایع هایتیک و استارتاپ‌ها

سعیدی با اشاره به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف اظهار داشت: وظیفه بازار مالی در حوزه تامین مالی تخفیف بهینه است و یک مدیر اقتصادی موفق کسی است که بتواند در بدترین شرایط اقتصادی صنایع سودده را شناسایی کند.

وی افزود: شرکت‌هایی که اخیراً وارد بازارهای سرمایه شده‌اند از جمله شرکت‌های آی.تی، استارتاپ‌ها و صنایع هایتک ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری دارند و برنامه ما این است که سرمایه‌ها را به سمت این بازارها سوق دهیم.

وی ادامه داد: معتقدم که یک بخش رکود سرمایه‌گذاری به مدهای سرمایه‌گذاری برمی‌گرددو متاسفانه در برخی از صنایع به توده‌واری در بخش سرمایه‌گذاری رسیده‌ایم و به همین دلیل با مازاد تولید مواجه هستیم.

سعیدی ادامه داد: به طور مثال در مقطعی بازار سیمان سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شد که امروز این ظرفیت تکمیل شده و ما به مازاد تولید رسیده‌ایم. همین اتفاق در صنعت ساختمان هم رخ داد.

معاون سازمان بورس گفت: بنا بر این در بازار سرمایه صنایعی تامین مالی می‌شوند که ظرفیت سوددهی دارند مانند صنایع هایتیک و استارتاپ‌ها.

سازمان بورس ابهامات سهام عدالت را برای مردم رفع می‌کند

 معاون سازمان بورس با اشاره به ورود مقوله سهام عدالت به بازار سرمایه اظهار داشت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که با مطرح شدن سهام عدالت خیل عظیمی از افراد مواجه خواهیم شد که اطلاعاتی از سرمایه‌گذاری در حوزه بازار سرمایه را ندارند و باید آگاهی این افراد را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه غرفه سازمان بورس و اوراق بهادار در دهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه پاسخگوی افراد و متقاضیان درباره سهام عدالت بود گفت: یک میز سهام عدالت در غرفه تشکیل خواهد شد که پاسخ مردمی درباره سهام عدالت را می‌دهد.

سعیدی با بیان اینکه سازمان بورس از طریق شرکت‌های تعاونی شهرستانی مشکلات و دغدغه‌های مردم درباره سهام عدالت را رفع خواهد کرد اظهار داشت: شناسایی مشمولین سهام عدالت از طریق شرکت‌های تعاونی شهرستانی انجام شده و توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را هم از این طریق انجام داده‌ایم و از طریق همین شرکت‌ها به شکل مویرگی می‌توانیم برنامه‌های خود را به اجرا برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز