خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

مصرف روغن بی‌کیفیت وارداتی؛ عامل اصلی بیماری قلب و عروق/ مافیای واردات مانع تولید است

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 90 درصد نیاز کشور به روغن با واردات تامین می‌شود، به اندازه‌ای که ظرفیت کارخانه‌ها را افزایش داده‌ایم در تهیه مواد اولیه در داخل کشور کاری انجام نداده‌ایم.

علیرضا مهاجر-مشاور وزیر جهاد کشاورزی- درگفت‌وگو با‌ خبرنگار اقتصادی ایلنا در رابطه‌ با وضعیت تولید دانه های روغنی‌ و ‌نیاز بیش از 90 درصدی کارخانه‌های روغن کشی به واردات مواد اولیه بیان داشت: ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی 5 میلیون تن است و ظرفیت کارخانه‌های روغن‌نباتی 3 میلیون و 600 هزار تن است نیاز کشور به این ظرفیت در روغن خام و کارخانه‌های روغن یک میلیون و 500 هزار تن است یعنی دو میلیون و 100 هزار تن ظرفیت اضافه در این کارخانه ها وجود دارد و کارخانه‌ها با ظرفیت خالی مواجه هستند.

او افزود: نزدیک به 94 درصد؛ یعنی کل نیاز کشور را از خارج وارد می‌کنیم؛ یعنی به اندازه‌ای که ظرفیت‌ کارخانه‌ها را گسترش دادیم در تهیه مواد اولیه در داخل کشور کاری انجام ندادیم. با توجه به ظرفیت کارخانه ها توان صادرات نیز داریم؛ اما با توجه به نیاز وارداتی این امر میسر نمی شود، مثلا عراق خواهان روغن تولیدی ما است ما روغن کنجد و سویا را از آرژانتین و برزیل یا روغن پالم را از اندونزی وارد می‌کنیم تا چرخ کارخانه‌ها بچرخد، کشوری مثل عراق روغن را از همین کشورها تهیه می‌کند و همین امر باعث می‌شود بازار صادراتی را از دست بدهیم.

مهاجر با بیان اینکه زمانی می‌توانیم صادر کننده خوب باشیم که مواد اولیه را در کشور تامین کنیم، تاکید کرد: وارد کنندگان روغن خام صاحبان صنایع روغن نباتی هستند در نتیجه به دنبال تولید در داخل کشور نیستند چون واردات از طریق ارز دولتی است اما تولید در داخل بر مبنای ارز آزاد است با توجه به اینکه این کالاها جزو کالاهای اساسی است اگر به جایی برسیم که واردات دارو نداشته باشیم باید روغن به کشور وارد کنیم وقتی کالایی اساسی می‌شود باید خودمان قیمت گذاری کنیم و افرادی هستند که قیمت را با نفوذ تعیین می‌کنند برای همین به فکر اینکه در کشور تولید داشته باشیم نیستند و حتی اجازه تولید را هم نمی‌دهند.

وی افزود: خوشبختانه طرح 10 ساله‌ای برای کاشت دانه‌های روغنی تقدیم شده است تا مواد اولیه صنایع روغن کشی و روغن نباتی در داخل کشور تامین شود اولین حسن این کار این است که این مساله  تولید گندم را پایدار می‌کند چرا که برای پایداری تولید گندم باید کشت متناوب محصول دیگری را نیز داشته باشیم که یک سال گندم بکاریم و سال بعد محصولی دیگر و بهترین محصول دانه‌های روغنی است؛ از طرفی با این کار می‌توانیم تامین کنجاله دام و طیور را از طریق تولید داخلی میسر کنیم. این محصول از آرژانتین و برزیل وارد کشور می‌شود و اگر روزی واردات آن مختل شود نه مرغ تولید می‌شود و نه تخم مرغ؛ اما کاشت دانه‌های روغنی کنجاله دام و طیور را تامین می‌کند.

او در ادامه گفت: سالانه بیش از 4 میلیارد دلار واردات روغن داریم و با تولید دانه‌های روغنی می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم که در نتیجه اشتغال ایجاد می‌شود بحث مهم دیگری که مطرح است بهداشت روغن است.

مهاجر تصریح کرد: روغنی که وارد کشور می‌شود روغن خام است که زمان معینی برای فاسد شدن دارد اکثر روغن‌ها وقتی وارد کشور می‌شود کیفیت خود را از دست می‌دهد بالاترین درصد مرگ و میر در داخل کشور گرفتگی قلب و عروق است. قسمت مهم این مشکلات به استفاده از این روغن‌ها باز می‌گردد با تولید در داخل کشور می‌توانیم سلامت را در جامعه افزایش دهیم و سکته‌های قلبی زیر 30 سال را کاهش دهیم برای همه این عوامل محکوم به تولید داخل هستیم.

کد خبر : ۴۲۹۵۴۲