خبرگزاری کار ایران

بررسی طرح آمایش سرزمین سیستان‌وبلوچستان با هدف توسعه استان

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۱۲۴

مجری طرح آمایش سرزمین گفت: سواحل مکران پیشانی توسعه‌محور شرق کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست بررسی طرح آمایش سرزمین سیستان و بلوچستان  پنجشنبه شب با حضور معاون بودجه و نماینده سازمان برنامه استان، مجری و ناظر این طرح در زاهدان برگزار شد.  

مجری طرح آمایش سرزمین در این نشست گفت: منطقه مکران می‌تواند به عنوان پیشانی توسعه‌محور شرق ایفای نقش کند.

امیرحمزه شهبازی افزود: مطالعات فاز اولیه طرح آمایش سرزمین از سال 80 در سیستان و بلوچستان آغاز شده که پس از مدتی سال84 متوقف شد. این طرح از سال 94 به صورت  جدی‌تری دنبال شده که به‌دلیل تغییر برخی اطلاعات مجبور به بازبینی و بازنویسی بسیاری از اسناد توسط کارشناسان شدیم.

وی با اشاره به اینکه 4 استان هرمزگان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در  منطقه 8 آمایش سرزمین قرار می‌گیرند، اذعان داشت: طرح آمایش به رضایت‌مندی شهروندان، نوع زیست و نوع تعامل با حاکمیت بستگی دارد. طرح آمایش سرزمین با هدف توسعه سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

شهبازی عنوان کرد: ما به‌اندازه کافی از ظرفیت‌های سواحل مکران بهره‌مند نشده‌ایم و همچنان درگیر افزایش ظرفیت سالانه بندر از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن در فاز اول آن هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: شبکه‌های ریلی و بزرگراهی، ایجاد شبکه گازرسانی و منابع ارزشمند انرژی‌های بادی و نو در سیستان و بلوچستان می‌تواند در توسعه بیش از پیش این استان تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

شهبازی تصریح کرد: بسیاری از مواردی که در گذشته به‌عنوان معضل در سیستان و بلوچستان از آن نام برده می‌شد با کمی توجه می‌تواند به ظرفیت تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه  منطقه میل‌نادر یکی از مناطق منحصر به فرد محسوب می‌شود، عنوان کرد: استفاده از بادهای 120 روزه و انرژی بادی منطقه سیستان یکی از این ظرفیت‌های بی‌نظیر است که رغبت بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در  این استان پهناور دوچندان کرده است. همچنین سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه معادن دارد که لازم است فعال شوند.

شهبازی با تاکید بر اینکه مدیران استانی باید مشاوران متخصص داشته و با تعامل با دیگر مدیران استانی، اطلاعات نهایی حوزه خود را برای شناساندن ظرفیت‌های استان ارائه کنند، عنوان کرد: مدیران استانی باید با کمک تعامل با مدیران کشوری جریان توسعه سیستان و بلوچستان را به توسعه پایدار برسانند.

کامبیز مشتاق گوهری رئیس باشگاه کارگزاران درباره دستور جلسه ضمن ارائه پیشینه طرح‌‌های آمایش از گذشته تاکنون با ارائه چند تعریف‌ آکادمیک از آمایش سرزمینی، ضمن تشبیه ساختار قدرت ایران و فرانسه گفت: طرح‌های آمایشی فرانسه بعد از جنگ جهانی آغاز و به‌دنبال آن تمرکززدایی در دستور کار این کشور قرار گرفت. از این رو سازوکاری به‌نام داتار متشکل از چند وزارت‌خانه زیربنایی شکل گرفت. 

ناظر طرح آمایش سرزمین استان در ادامه به مرور طرح‌های مهم آمایشی کشور پرداخته و گفت: نگاه توسعه‌ای به استان سیستان و بلوچستان در دهه 50 با تصویب اولین طرح آمایش سرزمین منطقه به نام "ستیران" ایجاد شد. اما بعدها متاسفانه به‌دلیل وقوع جنگ تحمیلی امکان ادامه آن میسر نشد. دولت هفتم با در دستور کار قرار دادن توازن منطقه‌ای و توسعه تحت عنوان طرح‌ آمایش سرزمین، نقش مناطق را پررنگ ساخت.

وی با تبیین 2 فاز شناخت وضع موجود و تحلیل و بررسی شرایط گفت: فاز یک این طرح در دهه 80 انجام شد که با تغییر نگاه دولت در سال 84 فاز دوم آن به کل متوقف شد. با این حال سال 94 و به همت دولت روحانی مجدد این طرح در دستور کار قرار گرفت که هم‌اکنون فاز دوم آن توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز