خبرگزاری کار ایران

پاسخ شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان به ادعای یک پژوهشگر تاریخ

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۲۴۶

شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران به ادعای مطرح‌شده در مورد عدم دسترسی به منابع موجود در این کلیسا پیرامون تاریخ و فرهنگ ارامنه در جلفای اصفهان و ایران جوابیه‌ای منتشر و ادعای عدم دسترسی و گرفتن هدیه کتاب از یک پژوهشگر را نادرست دانست.

به گزارش ایلنا، در پی درج خبری از شکوه السادات اعرابی از پژوهشگران اصفهان در نشست نقد و بررسی کتاب وی با عنوان «ارامنه جلفای نو در عصر صفوی» و اظهار او مبنی بر عدم دسترسی به نسخ کامل و جلوگیری کلیسای وانک از دسترسی به منابع مورد نیاز او  و همچنین هدیه دادن کتابهایش به کلیسای وانک در خبرگزاری ایلنا، شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران طی جوابیه‌ای که به دفتر ایلنا ارسال شد، به این اظهارنظر پاسخ داد. متن این جوابیه به شرح زیراست.

با سلام، احتراماً به اطلاع می‌رساند، در شانزدهم دی‌ماه سال 95، خبری با عنوان" نشست نقد و بررسی کتاب ارامنه جلفای نو در عهد صفوی" منتشر شد که در متن خبر به گفته نویسنده کتاب خانم شکوه السادات اعرابی، با نقد عملکرد مسئولان کلیسای وانک، این‌گونه آمده بود: "مسئولان این کلیسا، تنها مقداری از نسخ را در اختیار نویسنده قرار داده‌اند و در پایان هم تعداد زیادی از کتابها را به‌عنوان هدیه دریافت کرده اند."

ازآنجاکه این شورا از نخست و در یک بازه زمانی 13 ساله در جریان نحوه همکاری با نویسنده بوده است، ضمن اظهار تأسف و تعجب فراوان از این برخورد، برای  روشنی بخشی افکار عمومی، پاره‌ای از توضیحات را ارائه می کند.

1-در تاریخ 82/11/2 نویسنده  در نامه‌ای به شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان با اشاره به انجام رساله دکتری وی در سال 78 با عنوان نقش ارامنه جلفای نو در عصر صفوی، بر اهمیت برگزاری مراسم چهارصدمین سال تأسیس جلفای اصفهان و ضرورت پژوهشی همه‌سویه و مبتنی بر منابع گوناگون، ازجمله، اسناد و فرامین موجود در کلیسای وانک تأکید و پیشنهاد همکاری این شورا با سازمان اسناد ملی ایران برای تبدیل رساله مذکور به کتاب را مطرح کرده است که شورا نیز با طیب خاطر به این امر همت گماشت و در حد امکان منابع لازم را در اختیار ایشان گذاشت. البته این مطلب در نشست مذکور و به استناد متن خبر، به‌نوعی دیگر توسط نویسنده منعکس‌شده است که: "آنها تنها مقداری از نسخ را در اختیارم قرار دادند " شایان‌ذکر است که عکس یا کپی تمامی فرامین پادشاهان صفوی موجود در آرشیو کلیسای وانک به تعداد 102 نسخه، همگی در اختیار نویسنده قرار داده شده است که ایشان در صفحات 374-263 کتابشان تحت عنوان "ضمائم: فرامین پادشاهان صفوی در کلیسای وانک " آنها را منتشر کرده‌اند.

2-نیز به تاریخ 1384/5/24 سرکار خانم اعرابی، در نامه‌ای دیگر خطاب به این شورا، با تشکر از همکاری در چاپ کتاب (که خود بیانگر مساعدت نیکوی مسئولان کلیسای وانک با پژوهشگر است که موجبات اشتیاق و علاقه‌مندی وی بر ادامه راه را فراهم کرده است)، پیشنهادی مبنی بر ادامه تحقیق در این حوزه در قالب جلد دوم کتاب را مرقوم کرده است.

3-در خصوص ادعای مطروحه در متن خبر که از اهدای تعداد زیادی از کتاب‌ها به کلیسای وانک، حکایت دارد، نامه ایی از نویسنده به تاریخ957/4/27 موجود است که خطاب به آقای مرادیان (رئیس امور اداری کلیسای وانک)، با اشاره به قیمت فروش 50 جلد از کتاب و هزینه حمل آن به اصفهان، جمعاً به مبلغ 930 هزار تومان، چنین می‌خوانیم: "این مبلغ به شماره‌حساب شخصی نویسنده واریز گردد ".

و نیز بار دیگر در 95/10/12 خانم اعرابی خطاب به رئیس امور اداری کلیسای وانک، قیمت 87 جلد کتاب برای فروش به این کلیسا را 1 میلیون و 740 هزار تومان عنوان و با ارائه شماره کارت‌بانکی شخصی خود، خواستار واریز آن به این حساب‌شده است که در هر دو مورد، بر اساس رسیدهای بانکی موجود، مبالغ درخواستی در تاریخ‌های 95/5/6 و 95/11/9 به‌حساب ایشان واریزشده است.

پس ادعای اهدای کتاب به این کلیسا از سوی ایشان غیرواقع و نادرست است. به نظر می‌رسد، چنین سخنانی نه در شان ایشان به‌عنوان پژوهشگر و نه در شان چنین نشست‌هایی مبتنی بر فرهیختگی و فرهنگ محور است.

همچنین انتظار آن بود که از سوی خبرگزاری ایلنا، در چنین مواردی، ادعای مطرح‌شده با طرف مقابل در گفتمانی مبتنی بر مدرک و صحت، بررسی و سپس به طبع برسد تا هرگونه شبهه و شکی را بر آن مسدود کند.

در پایان مجدداً یادآور می‌شود که شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان در راستای بسترسازی برای انجام هرگونه پژوهش پیرامون تاریخ و فرهنگ ارامنه در جلفای اصفهان و ایران، دست پژوهشگران را به گرمی می‌فشارد و تنها انتظار دارد که راستی و امانت‌داری در تحقیق حفظ شود.

با احترام

رئیس شورا: واروژ میناسیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز