خبرگزاری کار ایران

دبیر اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای

می‌توان تا ۸۰ درصد تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای را کاهش داد

دبیر اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای با اشاره به لزوم استقرار سیستم تروما در ایران گفت: نتایج تحقیقی که در دانشگاه تبریز انجام شده نشان می‌دهد ۸۰ درصد از حوادث قابل پیشگیری هستند و در نتیجه می‌توان تا ۸۰ درصداز تعداد حادثه دیده گان و قربانیان حوادث را کاهش داد.

پروفسور شاهرخ یوسف‌زاده چابک، ادامه داد: با اجرای سیستم تروما و متعاقب آن کاهش تعداد قربانیان و حادثه‌دیدگان، سال‌های عمر بسیاری حفظ می‌شود واین سرمایه عظیمی است که می‌تواند به کار و تولید اضافه شود.

او ادامه داد: استقرار سیستم تروما نیازمند یک زیرساخت ارتباطی بسیار قوی و دقیق است؛ سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده است که طیف گسترده‌ای از مراقبت برای بیماران تروما را در بر می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای گیلانکه در همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای سخن می‌گفت ادامه داد: استقرار سیستم تروما در آمریکا ۲۴ سال طول کشید و در سال ۱۹۹۰ به طور سراسری اجرایی شد، این روند در استرالیا ۶ سال طول کشید وخوشبختانه ما می‌توانیم با استفاده از تجربه دیگران زود‌تر به نتیجه برسیم.

مشاور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت: طرح جامع سیستم تروما راهی به سوی توسعه پایدار است این سیستم یک پروژه نیست بلکه یک پروسه است که با تشکیل یک نظام قانونمند و یکپارچه ارتباطی و اجرایی، عملیاتی می‌شود.

پروفسور یوسف‌زاده چابک گفت؛ تروما یک بیماری است و می‌توان از آن پیشگیری کرد با این تفاوت که در تروما علاوه بر فرد جامعه نیز باید واکسینه شود.

رییس مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای گیلان با اشاره به اینکه آمار درست و به روزی از تعداد تصادف‌ها و قربانیان و حادثه دیده گان وجود ندارد و آمار‌ها مربوط به گذشته و‌گاه متفاوت است، ادامه داد:. پیشگیری از آسیب، مراقبت‌های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و بازتوانی را از ارکان سیستم تروما عنوان کرد و افزود؛ کاهش بار اقتصادی در بخش سلامت، دستیابی به اهداف توسعه پایداری، پیشگیری از تحمیل هزینه‌های سربار خانواده، عدالت در سلامت، افزایش رشد اقتصادی و.. از جمله فواید ی است که با استقرار سیستم تروما متوجه دولت می‌شود.

اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای، روز گذشته در زیبا کنار واقع درمنطقه آزاد انزلی برگزار شد.

سازمان ملل متحد، سومین یکشنبه نوامبر هر سال را روزجهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای، نامگذاری کرده است.

کد خبر : ۳۲۲۸۱۹