خبرگزاری کار ایران

رقابت برای تغییر در مشهد

رییس ستاد روحانی مقابل رییس ستاد احمدی‌نژاد

با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس دهم هر روز چهره‌های علاقه‌مند به نامزدی در انتخابات از پس پرده بیرون می‌آیند و فعالیت‌های تبلیغاتی خود را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ چهار نماینده نزدیک به جبهه پایداری از شهر مشهد٬ در عمر چهارساله یک‌دوره مجلس کافی است تا مردم این شهر که در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین رای خود را به روحانی داده بودند٬ در انتخابات مجلس دهم نیز در پی تغییر دیدگاه‌های نمایندگان خود باشند. نکته جالب  اینجا بود که مردم مشهد حتی به همشهریان خود -محمدباقر قالیباف و جلیلی- کمتر از حسن روحانی دادند. شاید همین نکته٬ نشان خوبی باشد برای این تحلیل که احتمالا مشهد در انتخابات مجلس دهم٬ رکورددار تغییر نمایندگان خود باشد؛ روندی که مردم مشهد را بیش از دیگر مردم ایران٬ آماده تغییر در ترکیب نمایندگان خود در مجلس دهم کرده است.

با نزدیک شدن به زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس دهم هر روز چهره‌های علاقه‌مند به نامزدی در انتخابات مجلس دهم از پس پرده بیرون می‌آیند و فعالیت‌های تبلیغاتی خود را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهند.

به گزارش ایلنا٬ در استان خراسان نیز که اکثریت نمایندگان آن از طیف نزدیک به جبهه پایداری هستند، فعالیت‌های انتخاباتی برای تغییر در ترکیب نمایندگان این استان آغاز شده است.

اصولگرایان مشهدی آماده برای انتخابات مجلس

علی اصغر عنابستانی از چهره‌های شناخته شده جریان اصولگرا در مشهد است که برای نامزدی در مجلس اسب خود را زین کرده است. به گفته فعالان سیاسی وی بیشتر چهره تئوریسین و پشت پرده اصولگرایان مشهد بوده و از اعضای موثر ستاد احمدی‌نژاد در مشهد به شمار می‌رود و بعید نیست برای تقویت یاران احمدی‌نژاد در مشهد این بار شخصا وارد عرصه انتخابات شود.  

عنابستانی از جمله چهره‌های مورد اعتماد باند چهارمحالی‌های دولت احمدی‌نژاد بود و بر اساس شنیده‌ها وی با توصیه سیدصولت مرتضوی، شهردار فعلی مشهد، مدتی نیز در استانداری این استان به فعالیت مشغول شد و اگر جریان بهار لیست مستقلی برای انتخابات مشهد ارائه کند٬ بعید نیست عنابستانی سرلیست آن باشد.

جواد آرین‌منش یکی از اصولگرایانی است که در مجلس نهم نتوانست نمایندگی خود را در مجلس برای سومین بار تمدید کند برای دور بعدی با دست پر وارد عرصه انتخابات شود.

عفت شریعتی نیز راه جواد آرین‌منش را پیموده است و امیدوار است با فشار فعالان زن اصولگرا، به عنوان یک زن در لیست اصولگرایان مشهد قرار بگیرد. هرچند به نظر می‌رسد این دوره نیز اختلافات به‌جا مانده از دور سابق انتخابات در مجلس مانع ائتلاف سراسری اصولگرایان شود.

نامزدهای اصلاح‌طلب و معتدل

علی عسکری، مسئول ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری روحانی در استان خراسان رضوی که مدتی به عنوان معاون پارلمانی دانشگاه آزاد فعالیت کرد در دوراهی تهران و مشهد برای ورود به انتخابات آینده قرار دارد. علی‌عسکری در انتخابات مجلس نهم از حوزه تهران نامزد شد و در لیست صدای ملت قرار گرفت اما از راهیابی به مجلس بازماند.

غلامرضا انصاری قائم مقام حزب اتحاد ملت یکی دیگر از گزینه‌هایی است که نامش در برخی محافل شنیده می‌شود. بر اساس قانون جدید شوراها اعضای شورای شهر برای نامزدی از هر شهری باید از عضو شورای شهر استعفا دهند و به این ترتیب انصاری امکان نامزدی در انتخابات مجلس را نخواهند داشت٬ اما هنوز زمزمه‌هایی مبنی بر تفسیر دیگر این قانون وجود دارد که امکان نامزدی اعضای شورای شهر را از شهرهای استان‌های دیگر میسر می‌کند.

شهناز رمارم نیز یکی دیگر از فعالان ستاد حسن روحانی است که اخباری از نامزدی او در انتخابات به گوش می‌رسد. رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب خراسان رضوی نقش اساسی در ستادهای روحانی داشت و به این ترتیب ارتباط خوبی با فعالان سیاسی و دبیران کل احزاب در مشهد دارد.

حسن رسولی که بیشتر به عنوان رئیس بنیاد باران شناخته می‌شود و کارنامه‌‌ای مناسب در میان استانداران دولت اصلاحات دارد٬ یکی از گزینه‌های نامزدی از مشهد به شمار می‌رود. حسن رسولی از جمله اصلاح‌طلبانی است که رابطه خوبی با خاتمی و عارف دارد و در انتخابات مجلس هشتم نقش محوری در به وحدت رسیدن اصلاح‌طلبان داشته است.

امیر شهلا چهره جوان حزب ندا نیز تلاش خود را برای حضور در انتخابات مجلس دهم کلید زده است. استان خراسان از جمله استان‌های کشور است که حزب ندا توانسته رابطه خوبی با جریان اصلی اصلاحات پیدا کند و همین مسئله شانس امیر شهلا را برای موفقیت در انتخابات از شانس هم حزبی‌های او در استان‌های دیگر بیشتر کرده است.

چهره‌های مستقل در راه بهارستان

مجید خدایی مربی مشهور کشتی یک بار در انتخابات مجلس هشتم برای نامزدی در انتخابات از حوزه انتخابیه مشهد شانس خود را امتحان کرده بود. پیش از وی امیررضا خادم از حوزه انتخابیه تهران به مجلس رفته بود. ورزشکاران البته در انتخابات شورای شهر با اقبال بیشتری مواجه شدند و در شهرهایی مثل تهران و بندرعباس و اهواز و اصفهان و .... چهره‌های ورزشی وارد شورای شهر شدند.

محمد گلستانی‌فر فرماندار سابق مشهد نیز زمان استعفا گفته بود قصد حضور در انتخابات مجلس دارد اما وی نه آنقدر موفق بوده که در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد و نه آنقدر دلواپس بوده که اصولگرایان جدید حاضر باشند یک جای خالی خود را به او اختصاص دهند. از سویی دیگر گلستانی‌فر به صورت مستقل نیز فعالیت چشمگیری نداشته است و بعید است نامزدی او در انتخابات خبر مهمی در انتخابات امسال باشد.

کد خبر : ۳۰۸۴۹۰