خبرگزاری کار ایران

تکرار // در شورای عالی استان‌ها مطرح شد؛

اعتراض نماینده یزد درباره قطع شدن آب استان / یزدی‌ها مقابله به مثل نمی‌كنند

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۶۵

عدم توزیع عادلانه آب توسط برخی مسئولان ذیربط باعث دست بردن مردم به بیل، کلنگ، تراکتور و بیل میکانیکی و تخریب شاهرگ حیاتی استان یزد شده است.

ایلنا: نماینده استان یزد در شورای عالی استان، گفت: مردم یزد حادثه ای را كه دو هفته گذشته توسط ساكنان روستای شرق اصفهان رخ داد و موجب شد كه آب انتقالی به این استان قطع شود را مقابله به مثل نمی‌كنند. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید زارعی در شصت و پنجمین جلسه شورای عالی استان که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، درباره اتفاق دو هفته اخیر در روستاهای شرق استان فارس که منجر به تخریب ایستگاه پمپاژ و امکانات و تجهیزات انتقال آب به استان یزد شد، اظهار کرد: این حادثه ۳۰ میلیارد تومان به بیت المال خسارت وارده کرده است البته قطع آب به استان یزد به سمع و نظر رهبری رسیده است. 

وی با بیان اینکه آب انتقالی به یزد ربطی به آب اولیه زاینده رود ندارد، تصریح کرد: ‌ استان یزد فقط از ۴ درصد آب وارد شده به زاینده رود بهره می‌برد و ۹۶ درصد باقیمانده به شرکت فولاد ماهان، ذوب آهن و آب شرب شهرهای نجف آباد، اصفهان، کاشان و روستاهای اطراف زاینده می‌رسد.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان همچنین خاطرنشان کرد: طرح انتقال به استان یزد نیز همانند سایر طرح‌های آب انتقالی مصوبه دولت بوده و بخشی از هزینه‌های میلیاردی آن توسط مردم استان یزد پرداخت شده است.

زارعی با اشاره به بی‌توجهی به مطالبات و خواسته‌های به حق کشاورزان شهر اصفهان در چند سال اخیر، گفت: این وضعیت منجر به نابسامانی برای خانوارهای این محدوده شده و موجب شده تا کشاورزان درآمد مناسبی نداشته باشند در حالی که درآمدهای ناشی از استفاده از آب توسط شرکت‌های فولادماهان و ذوب آهن اصفهان به خزانه و شهرداری اصفهان واریز می‌شود.

وی همچنین از مهاجرت تعدادی از کشاورزان اصفهان به استان فارس یا کهگیلویه و بویراحمد خبرداد و گفت: ‌اگر مسوولان استان در تصمیم گیری‌های خود و قراردادهای مربوط به برداشت آب از بالادست، ‌پایین دست و آب انتقالی به خارج از حوزه آبریز زاینده رود تدبیری می‌اندیشند و به اعتراضات چند ساله کشاورزان توجه می‌کردند، مردم استان یزد به هیچ وجه شاهد وقایع تلخ چند هفته گذشته و قطع شاهرگ حیاتی خود نمی‌شدند.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها خطاب به حاج رسولی‌های همتای اصفهانی خود در شورای عالی استان‌ها، گفت: مردمان یزد چه گناهی مرتکب شدند که باید چوب بی‌تدبیری مسوولان استان اصفهان را بخورند و در چند روز گذشته بیشتر وقت خود را صرف توزیع آب توسط تانکر آبرسانی بگذارند. از سویی اگر آب زاینده رود به دلیل کمبود بارش کم شده است باید همه با هم در کاهش سهمیه سهیم باشند نه اینکه با توجیه غیراصولی این حادثه تلخ منجر به قطع آب در استان یزد شود.

زارعی با اشاره به پاسخگویی مسوولان استان اصفهان در وقایع اخیر، گفت: این پاسخگویی آن‌ها موجب خشم کشاورزان شده است و مقدمات اعتراض دسته جمعی ساکنان مناطق ورزنه، اژیه، ‌شیان، خوارسگان، شده است. یزدی‌ها هرگز حاضر نیستند مایه حیات خود را در دامداری و گاوداری و گلخانه‌ها مصرف كنند.

وی با بیان اینکه عدم توزیع عادلانه آب توسط برخی مسوولان ذیربط باعث دست بردن مردم به بیل و کلنگ تراکتور و بیل میکانیکی و تخریب شاهرگ حیاتی استان یزد شده است، گفت: مطمئن باشید مردم یزد به هیچ وجه مقابل به مثل نخواهند کرد چون اعتقاد دارند یزد و اصفهان پاره تن نظام است و باید با اتحاد و یکپارچگی گام موثری در این زمینه برداشته شود.
اگر اینگونه نبود خوزستانی‌ها نباید نفت خود را در اختیار سایر استان‌ها قرار می‌دادند.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان ادامه داد: مردم یزد و کشاورزان می‌دانند که هرگونه اقدام برخلاف قانون و مصوبات هیات دولت و قطع نامه ۹ ماده هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در راستای اهداف شبکه‌های بیگانه و سایت‌های مجازی ضدانقلاب و منافقین است و نوعی عمل منافقانه و ضدامنیتی محسوب می‌شود که پیگرد قانونی دارد از مقامات انتظامی قضایی دو استان انتظار می‌رود مانع هرگونه آشوب و قانون شکنی شوند.

وی از رسانه‌های محلی نیز خواست در راستای حل مشکل که آنگونه اطلاع رسانی کنند که از هرگونه اظهارنظر تفرقه انگیز خودداری شود.

مهدی چمران رییس شورای عالی استان نیز درباره این تذکر از تمامی نمایندگان شورای عالی خواست تا برای حل مشکلات نگاه ملی داشته باشند و تصریح کرد: اگر اتفاقی برای استانی بیفتد با نگاه ملی باید به آن نگاه کرد و تلاش کنیم با همبستگی آن را حل کنیم تمامی استان کشورمان به یکدیگر محتاجند.

وی ادامه داد: از نماینده استان اصفهان نیز می‌خواهم تا هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری نشستی مشترک با استان یزد و سایر استان‌ها برای حل مشکل آب برگزار کنند و سعی کنیم این مشکل را که وزارت نیرو نتوانسته است حل کند ما به نوعی حل کنیم.

چمران درباره پروژه آوردن آب از خلیج فارس به کویر اشاره كرد و گفت: ‌نمی‌خواهیم دیگران را در این مشکل بکوبیم اما قطعا با همدلی می‌توان مشکل را حل کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز