خبرگزاری کار ایران

آیت اله مصباح یزدی:

رئیس جمهور اگر از طریق ولی فقیه نصب نشود طاغوت است

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۰۲

وظیفه ما این است که حکم کسی را که می دانیم احکامش درست است و اعلم است اجرا کنیم. راهی بهتر از این وجود ندارد وقتی دسترسی به امام معصوم نداریم باید از شبه معصوم اطاعت کنیم البته مثل علی پیدا نمی شود اما شبیه او پیدا می شود.

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی رئیس موسسه امام خمینی و عضو شورای فقاهت جبهه پایداری اظهار داشت: مشروعیت کل نظام به ولایت فقیه است و رییس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود، اطاعت از او حرام است.
آیت‌الله مصباح یزدی ظهر امروز پنجشنبه با حضور در دانشگاه تهران در خصوص جایگاه ولایت و دولت در نظام اسلامی اظهار داشت: رابطه دولت و ولایت در اینجا از دیدگاه مبانی اسلامی و فقهی مورد نظر است؛ در مقدمه می‌گویم با اینکه 35 سال از انقلاب می‌گذرد، در همه دنیا این انقلاب به عنوان نظامی مبتنی بر ولایت فقیه شناخته می‌شود. اما هنوز هم مباحثی از ولایت فقیه وجود دارد که برای خودی‌ها نیز روشن نشده است.
آیت‌الله مصباح با بیان اینکه "یکی از سوالاتی که همچنان در ذهن جوانان وجود دارد این است که مساله ولایت فقیه چیست؟ چرا که آنها امام را ندیده اند و از سیره ایشان بهره نبرده اند." اظهار داشت: " ما در تمام دنیا حکومت هایی داریم که به نحوی مبتنی بر دموکراسی است و بقیه حکومت هایی که به عنوان حکومت سلطنتی اداره می شوند بیشتر جنبه تشریفاتی دارند غیر از چند کشور معدود عموم کشورها به صورت جمهوری اداره می شوند. در ایران هم انتخابات انجام می شود و در ابتدای انقلاب ما مقام نخست وزیری و ریاست جمهوری را در کنار هم داشتیم و به خاطر مشکلاتی که به وجود آمد نخست وزیری از ارکان نظام حذف شد. هر انسانی در این جامعه زندگی کند حق دارد نظرش را بدهد که چه کسی شخص اول مقام اجرایی باشد. دموکراسی معنایش همین است."

وی اضافه کرد: "پست ریاست جمهوری هر چند سال یک بار عوض می شود و دوامی ندارد و سیاست گذاری هایش ممکن است تغییر کند و در کشور ما مقامی که همیشه بوده مقام معظم رهبری است. بعضی ها می گویند که مقام معظم رهبری یک مقام تشریفاتی است که سنبل و نمادی برای وحدت جامعه است سوال من این است که آیا رهبری به مشابه سلطان برای جامعه ماست؟ بعضی ها اینگونه فکر می کنند و از این تفکر دفاع هم می کنند و می گویند این برای وحدت جامعه مناسب است."
آیت الله مصباح یزدی در ادامه بحث خود با طرح این موضوع که بعضی ها هستند که معتقدند اصولا اسلام نظر خاصی در رابطه با حکومت ندارد و می گویند که اسلام احکام فردی و اجتماعی دارد که باید اجرا شود و مسئولانی باید مشخص شوند که متصدی انجام آن احکام است.گفت: دولتی که بعد از تشکیل جمهوری در ایران سر کار آمد گرایش های سوسیالیستی داشت و تیمی که این دولت را همراهی می کرد نیز پیرو سوسیالیسم و چپ گرا بودند حتی بعضی روحانیون هم چنین گرایش هایی داشتند اما طولی نکشید که نظرشان عوض شد و 180 درجه تغییر کرد. آنها اقتصاد لیبرال و سرمایه داری آزاد را ترویج می کردند که مردم بدون هیچ محدودیتی خودشان در اجرای این نظریه مشارکت می کنند."
وی گفت: "آنچنان که می بایست مبانی فکری نظام برای همه جا نیفتاده است طبیعتا اگر کسی چنین نظری بدهد نظر شخصی تلقی می شود. نظری که من ابراز می کنم این است که اسلام نظام حکومتی دارد دوم اینکه این نظام حکومتی است که اساسش با شریعت تدوین شده است. حکم قانونی الهی که از طرف خدا به پیامبر نازل شده و از سوی ایشان برای ائمه اطهار تبیین شده است. سوم اینکه این نظام حکومتی نظامی دگم و بسته نیست و یکسری اصولی را تعریف کرده است از آنجایی که خدا بندگانش را می شناسد می داند این اصول به صورت کامل اجرا نخواهد شد و یک مدل دومی برای اداره جامعه در نظر گرفته است."
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: حکومت باید یک هرم باشد که در راسش فرد معصوم قرار می گیرد خداوند بر ما منت گذاشته و چند نفر را آفریده است که آنقدر پاکند که نه در فهم شان اشتباه می کنند و نه در عمل دچار هوای نفس می شوند یعنی معصومند. اهل تسنن فقط برای پیامبر این عصمت را قائل بودند اما ما شیعیان به چهارده معصوم اعتقاد داریم. مدل اصلی حکومت این است که یک معصوم در راس هرم حکومت قرار گیرد. عزیزترین و برجسته ترین آنها که به اعتقاد ما اشرف مخلوقات بر روی زمین است حضرت محمد (ص) بود. این شخص معصوم که در راس هرم قدرت قرار می گیرد قانون گذار نیست و قانون را از خدا دریافت کرده و به مردم ابلاغ می کند. خداوند این فهم را به پیامبر می دهد که احکام را برای مردم تبیین کند. مردم دو منبع را برای تفهیم احکام خدا در اختیار دارند یکی کلام خدا، قران و دیگری حضرت محمد (ص). سوال این است که آیا با بیان قانون مشکل جامعه حل می شود؟ همه مردم احکام حلال و حرام را می فهمند و اگر فرض را بر این بگذاریم که همه، همه چیز را می دانند نمی توانیم مطمئن باشیم که احکام اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه آیا پیامبر و امامان معصوم می توانند در کل مملکت اسلامی مجری احکام باشند حتی در زمان خود پیامبر با کوچک بودن جامعه اسلامی چنین امکانی وجود نداشت پس در این جا مجبور می شویم از عصمت به شبه عصمت تنزل کنیم و کسی شبیه به معصوم برای اجرای احکام وجود داشته باشد یعنی از نظر تقوا و مبارزه با هوای نفسانی کسانی حضور داشته باشد.گفت: اصل قانون از خداست، تدوینش از معصوم و اجرایش در درجه اول از خود معصوم و درجه دوم تحویل آن به فرد شبه معصوم. بعضی قوانین دموکراتیک قابل تطبیق با حکومت اسلامی است. در حکومت دینی قانون را خدا صادر می کند. این نظام هیچ گاه به طور کامل اجرا نشد. هنوز بدن پیامبر بر روی زمین بود که مردم سراغ مدل دیگری رفتند. به بیان دیگر هسته دموکراسی از زمان رحلت حضرت محمد(ص) به گونه ای ایجاد شد و مردم خواستار نوعی دیگر از حکومت شدند. خداوند خودش مدل دوم حکومت را برای مردم پیش بینی کرده بود و عملا در مدل دوم جایی که مردم دسترسی به معصوم ندارند می توانند از کسی تبعیت کنند که ماذون از فرد معصوم باشد. این مدل دم حکومت است.
وی ادامه داد: اینجا مساله ای که مطرح می شود این است که وقتی افراد از خود مقام معصوم تبعیت نمی کنند از نماینده او نیز تبعیت نمی کنند در این جا مردم دو دسته می شوند یا از امام معصوم و نماینده اش تبعیت می کنند یا که این جا تقیه برای حفظ جامعه اسلامی به کار گرفته شد و در زمانی که زندان ها و تبعیدها در زمان بنی امیه برقرار بود امامان معصوم می باید به هر طریقی برای حفظ جامعه اسلامی تلاش می کردند و در مساله مطرح شد یکی اجرای احکام فردی و دیگری اجرای احکام اجتماعی و حکومتی که با حکومت های آن روز در تضاد بودند.
این عضو شورای فقاهت جبهه پایداری با تاکید بر اینکه " وظیفه ما این است که کسی را که می دانیم احکامش درست است و اعلم است حکمش را اجرا کنیم راهی بهتر از این وجود ندارد وقتی دسترسی به امام معصوم نداریم باید از شبه معصوم اطاعت کنیم البته مثل علی پیدا نمی شود اما شبیه او پیدا می شود" گفت: " در زمان ما حجت بر ما تمام شده و دو نفر شبیه به علی به ما عطا شده است و ما باید از آنها اطاعت کنیم در زمان قبل از انقلاب به علت این که مراجع تقلید به راحتی اجازه راهنمایی مردم را نداشتند از طریق پیروانشان در میان کارمندان دولت و فرهنگیان راهنمایی هایشان را به مردم ابلاغ می کردند. خدا به ما منت گذاشته و به برکت خون های شهدا شرایطی ایجاد شده است که اگر دسترسی به معصوم نداریم مدل دوم حکومت میسر شده است و وقتی فرد شبه معصومی وجود دارد کس دیگری اجازه ندارد در عرض او متصدی حکومت شود و هر کس دیگر ادعای حکومت کند ادعایی قاصبانه است."
آیت الله مصباح یزدی در پایان گفت: دموکراسی لیبرال می گوید مردم رای بدهند مردم چه کاره هستند که احکام را اجرا کنند و بخواهند جان کسی را بگیرند یا دست کسی را قطع کنند آیا مردم خودشان چنین اجازه ای دارند که بخواهند آن را به دیگری واگذار کنند تنها شکلی که می تواند به نظام حکومتی وجه ای شرعی بدهد این است که حکومت از طریق امام معصوم به دیگران تفویض شود.
وی افزود: امام گفته بود من با علمی که از طرف خدا دارم رئیس جمهور را به مقامش نصب می کنم رئیس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولی فقیه نصب نشود طاغوت است و اطاعت از او حرام. کسی می تواند اقدام به اجرای احکام کیفری کند که مستلزم تاثیر در اموال و نفوس مردم باشد فقط خدا است که چنین حقی را دارد و ولی فقیه از طرف امام معصوم چنین اجازه ای را دریافت می کند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز