خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری؛

قطع بیمهٔ ۳۷۰۰ نفر از قالی‌بافان همدان

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۱۸۵

«گفته می‌شود این اتفاق پس از بیمه شدن ۲۲ هزار نفر به عنوان قالیباف در استان همدان طی ۵ سال گذشته صورت گرفته است.»

به تازگی بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان برای بازرسی و راستی آزمایی در خصوص شغل واقعی استفاده کنندگان از سهمیه بیمه کارگران قالی‌باف، اقدام به بازدید سرزده از منازل و واحدهای فعالیت آن‌ها کرده‌اند تا چنانچه بیمه‎شده‎ای بافنده واقعی نباشد، از لیست بیمه حذف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفته می‌شود این اتفاق پس از بیمه شدن ۲۲ هزار نفر به عنوان قالیباف در استان همدان طی ۵ سال گذشته صورت گرفته است.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار همدان عدم نظارت صحیح سازمان تامین اجتماعی را دلیل این امر می‌داند و می‌گوید: این وظیفهٔ سازمان تامین اجتماعی است که نظارت و کنترل بیشتری بر بیمه شدگان قالی بافی داشته باشد تا قالی بافان واقعی تاوان این عدم نظارت را پس ندهند.

احمد معبودی به ایلنا گفت: در حال حاضر اگر مکانیسم نظارت و کنترل در مسیر درست پیش نرود بسیاری از قالیبافان ممکن است از لیست بیمه حذف شوند.

وی تصریح کرد: بازرسی باید به گونه‌ای باشد که در حق بافندگان واقعی اجحاف نشود. گاهی ممکن است فردی نتواند دار قالی را در منزل محل سکونتش نصب کند و آن را به جای دیگری منتقل کند. در این صورت ممکن است اگر بازرسی به شکل دقیق آن صورت نگیرد به اشتباه از لیست بیمه حذف شود، همانطور که در مورد برخی از افراد هم این اتفاق افتاده است.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار همدان همچنین در تشریح دلایل این راستی آزمایی از سوی سارمان صنعت و معدن گفت: متاسفانه در طی ۵ سالی که از عمر این طرح می‌گذرد بسیاری افراد بی‌ربط خود را قالی باف معرفی کرده و به این وسیله از تعرفه پایین حق بیمه و برخورداری از تسهیلات و خدمات درمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند اما ما معتقدیم در شرایط فعلی باید مکانیسم بازرسی به گونه‌ای باشد که افراد واجد شرایط حذف نشوند.

قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار در سال ۱۳۸۸ در جهت اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی تصویب شد. سهم حق بیمه پرداختی توسط قالیبافان ۷ درصد و سهم دولت نیز ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار است. بر این اساس ملاک تحت پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت‌آموزی رسمی از سوی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال به کار تعیین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز