خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

شورای پنجم مردم را پای کار بیاورد

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۹۹۲

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در تهران هم اکنون 10 برابر پسماند شهری زباله تولید می‌شود، گفت: قوانین نادرست و آسان‌گیرانه به تولید نخاله در شهرها دامن زده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در همایش ملی نمایندگان منتخب شوراهای شهر مراکز استانی با محوریت محیط زیست و توسعه پایدار هدف اصلی این برنامه را تعمیق راهبردی نگاه‌ها و سیاست‌ها در حوزه محیط زیست و شوراها دانست و گفت: هر حرکتی در شوراها باید مبتنی بر دانایی بوده و خرد جمعی باید در صدر همه اقدامات شوراهای شهر قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: این مقطع زمانی فرصت خوبی برای شوراهاست چرا که برنامه ششم توسعه تدوین شده و در زمینه فعالیت شوراها خط مشی مشخصی را تدوین کرده است. در این برنامه اسناد فرابخشی در بسیاری از زمینه‌ها وجود دارد و برای بسیاری از بخش‌ها راهگشاست.

ابتکار با اشاره به اینکه محیط زیست برای شخص رئیس جمهور دارای اهمیت فراوان است، ادامه داد: اگر شوراها از دانش روز موجود در عرصه محیط زیست استفاده نکنند ممکن است نتوانند مسائل شهری را به هدف مورد نظر یعنی افزایش کیفیت زندگی انسان برسانند.

او با اشاره به تجربیات بین المللی در زمینه همگرایی میان محیط زیست و مدیریت شهری ادامه داد: در این زمینه‌ها توافق‌نامه‌ها و کنوانسیون‌های مهمی تنظیم شده است که همه تجربیات ارزشمندی در اختیار شوراهای شهر در راستای رسیدن به اهداف زیست محیطی قرار می‌دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه سخنانش به برخی از مهم‌ترین نقاطی که اعضای شورای شهر باید در زمینه مسائل محیط زیستی رعایت کنند اشاره کرد.

او با تاکید بر اینکه آلودگی هوا مهمترین مساله برای کلان‌شهرهای امروز است ادامه داد: در دولت یازدهم توانستیم حداقل در چهار کلانشهر تغییراتی جدی و قابل لمس در کیفیت هوای شهر ایجاد کنیم با این حال هر گونه تغییری نیازمند برنامه‌ریزی و تقسیم کار دقیق میان دولت و مدیریت شهری است. نمونه این همکاری میان شهرداری و دولت در بحث یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها شاهد بودیم. امروز با یکپارچه سازی معاینه فنی و قوانین سخت‌گیرانه خودروها به خصوص در کلانشهرها بدون داشتن معاینه فنی نمی‌توانند تردد کنند.

ابتکار با اشاره به فعالیت خود در شورای سوم تاکید کرد: همه شوراها برای آنکه بتوانند کیفیت هوا را ارتقا دهند باید با همکاری دانشگاه‌ها برنامه‌ای جامع برای کاهش آلودگی هوا داشته باشند. از سوی دیگر شوراها باید به محیط‌های طبیعی درون و اطراف شهرها توجه کنند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروزه نگرش‌ها به مدیریت پسماند تغییر کرده و جایی برای تفکر دور انداختن زباله‌ها وجود ندارد، افزود: درحال حاضر فاجعه پسماند در دنیا تبدیل به یک بحران جهانی شده است و شهرها در بحث جامع مدیریت پسماند نقش اساسی دارند. در تهران هم اکنون 10 برابر پسماند شهری زباله تولید می‌شود و قوانین نادرست و آسان‌گیرانه به تولید نخاله در شهرها دامن زده است چرا که در زمینه تخریب و نوسازی هیچ گونه قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد این در حالی است که در همه جای دنیا درآمدزایی از پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها منسوخ شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی صوتی آلودگی امواج و آلودگی نوری امروز در کلانشهرهای ایران سلامت مردم را به خطر انداخته است ادامه داد: در قانون هوای پاک زمینه خوبی برای کار شوراها دیده شده است با این حال دولت‌ به تنهایی از پس طرح‌هایی همچون طرح فاضلاب طرح کاهش آلودگی هوا و ... برنخواهد آمد و نیاز به همکاری جدی میان مدیریت شهری و دولت در راستای کاهش آلودگی‌های صوتی و نوری و آلودگی سواحل وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در انتهای سخنانش با اشاره به اهمیت روزافزون میان سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست اذعان کرد: هنر شوراها این است که مردم را پای کار بیاورند و با نظارت دقیق به اجرای طرح‌های تفصیلی و جامع در شهرها و تاکید بر وجود پیوست‌های زیست محیطی در طرح‌های شهری گام نوینی در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم در شهرها بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز