خبرگزاری کار ایران

سرپرست کاوش محوطه چیاسبز به ایلنا خبر داد:

تالار دوره ساسانیان از زیر خاک بیرون آمد

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۶۷۳

سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی محوطه چیاسبز از کشف تالاری باستانی مربوط به دوره ساسانیان در این‌ منطقه خبر داد.

عطا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد کاوش‌های انجام شده در محوطه چیاسبز استان لرستان گفت: علاوه بر هشت اسکلت کشف شده در روزهای گذشته یک اسکلت دیگر نیز در روز پنجشنبه کشف شد تا تعداد اسکلت‌های کشف شده به 9 عدد برسد و مهمتر از آن در کاوش‌های دیروز و پریروز یک سازه ستون‌دار کشف کردیم.

وی ادامه داد: پیش از این یک فضا با یک ستون و پایه ستون کشف شده بود، اما یک فضای دیگر نیز با 2 ستون با ارتفاع بیشتر از 2 متر و یک اتاقک انبار مانند با دو خمره دفن شده در عمق یک متری در کف آن کشف شد که محل ذخیره آذوقه بوده‌اند و یکی از خمره‌ها نیز پلمپ گچی دارد و این آثار متعلق به دوره ساسانی هستند.

این باستان‌شناس افزود: فضایی که با دو ستون کشف شده، احتمالا یک تالار بوده که کاربری  مسکونی، اداری یا مذهبی آن هنوز مشخص نیست، اما نکته قابل توجه این است که آثاری همچون سفالینه‌هایی متعلق به دوره هخامنشیان و اشکانیان در این قسمت کشف کرده‌ایم.

حسن‌پور با بیان اینکه به نظر می‌آید؛ این بنا متعلق به دوره ساسانی است، افزود: در حال آزمایش استخوان‌ها و ذغال‌های به دست آمده هستیم تا بفهمیم؛ آیا این بنا متعلق به دوره ساسانی است یا اینکه در دوره‌های دیگر ساخته شده و در دوره ساسانی کاربری دوباره پیدا کرده است.  

وی در مورد ویژگی اسکلت‌های به دست آمده اظهار کرد: طول آخرین اسکلت به دست آمده بیش از 2 متر است، استخوان بندی اسکلت‌ها نیز منحصر به فرد بوده و بررسی ها نشان می‌دهد که هیچ دندان خرابی نیز در دهان آنه وجود نداشته است.

این باستان‌شناس گفت: از تمام قسمت‌های استخوان این اسکلت نمونه‌برداری شده تا آزمایشات لازم بر روی آن صورت بگیرد، با آزمایش خاک درون معده او می‌توانیم؛ رژیم غذایی و حتی آخرین وعده غذایی که خورده را نیز مشخص کنیم.

حسن‌پور در مورد ویژگی نادر تدفین هایی که در این منطقه وجود دارد، توضیح داد: در این محوطه در کنار گورستان‌ بزرگسالان یک گورستان کودکان وجود دارد و از آنجا که از دوره ساسانیان اطلاعات بسیار اندک است و هرچه اطلاعات وجود دارد؛ مربوط به بناهای فاخر پادشاهی، حکومتی و مذهبی است در مورد عامه مردم اطلاعات بسیار اندک است و با دوره تاریکی از این نظر روبرو هستیم، بنابراین کشفیات این محوطه می‌تواند؛ اطلاعات جالبی در مورد زندگی عامه مردم در دوران ساسانی به ما بدهد.

وی تاکید کرد: از آنجا که سفالینه‌های به دست آمده در گورها متعلق به دوره ساسانی است و نحوه تدفین، چیدمان گور و سازه گورها نیز شبیه به دوره ساسانی است و در لایه‌های زیرین آثار هخامنشی و اشکانی وجود دارد، احتمال می‌دهیم که اسکلت‌ها مربوط به دوره ساسانی باشد، اما نتیجه قطعی پس از آزمایش کربن 14 مشخص می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز