خبرگزاری کار ایران

فاجعه پلاسکو- روز نهم؛

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۶۰۵

آواربرداری از ساختمان پلاسکو بعد از ۹ روز کار طاقت‌فرسا بالاخره به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نهمین روز حادثه پلاسکو با پایان آواربرداری همراه بود و نیروهای امداد و نجات پس از ۹ روز کار طاقت‌فرسا و جست‌وجو برای یافتن پیکرهای گرفتار زیر آوار کار را به پایان رساندند تا خیابان جمهوری به روزهای عادی نزدیک شود.

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌هاروز گذشته سردار قادر کریمی(جانشین فرمانده پلیس تهران بزرگ) درباره آخرین اطلاعات مربوط به اعلام مفقودی شهروندان در ساختمان پلاسکو به خبرنگار ما گفته بود: تعداد خانواده‌هایی که برای مفقودی‌ بستگان‌شان به ما مراجعه کرده‌اند؛ ۱۰ خانواده بوده است.

جلال ملکی(سخنگوی ستاد بحران ساختمان پلاسکو) اطمینان داده با اینکه 15 آتش‌نشان شهید از زیر آوار خارج شدند اما برای پیدا کردن سایر شهروندان مدفون شده زیر آوار به جستجو ادامه خواهیم داد و کار را متوقف نخواهیم کرد.

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌هاهمچنین محمد شهریاری(سرپرست دادسرای جنایی تهران) شب گذشته در محل حادثه حاضر شد و گفت: روش تشخیص هویت پیکرهای منتقل شده به پزشکی قانونی به روش آزمایش DNA انجام می‌شود. درحال حاضر نیز DNA خانواده‌ها اخذ شده و همکاران ما به صورت شبانه‌روزی مشغول انجام آزمایش‌های لازم هستند.

او گفت: هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه تعداد از قطعات مرتبط با پیکرهای مطهر به پزشکی قانونی منتقل شده است. با توجه به حجم آوار و میزان حرارت ممکن است قطعات دیگری نیز پیدا شود که می‌توانند از قطعات الحاقی مربوط به این اجساد باشد لذا تمامی این قطعات مورد آزمایش DNA قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که کدام قطعه مربوط به کدام پیکر است.

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

هویت سه نفر از شهروندانی که زیر آوار بودند نیز شناسایی شده و این پیکرها با نام‌های جواد حسین قلی‌زاده، حیدر پهلوانی و محمود محسنی جهود بجاری به خانواده‌هایشان تحویل شده است.

۰۹:۴۰/ آواربردارى پلاسکو تا ظهر امروز به پایان مى‌رسد

سخنگوى آتش‌نشانى در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: شب گذشته با یافتن شانزدهمین آتش‌نشان، تمام شهدای حادثه پلاسکو تحویل پزشک قانونى شدند.

ملکى ادامه داد: بنابر اعلام نیروى انتظامی ١٠ نفر از شهروندان در این حادثه مفقود شدند که ٤ نفر از آنها طی روزهاى گذشته از زیر آوار خارج شدند و ما دنبال ٦ نفر باقی‌مانده هستیم هرچند با توجه به اینکه این افراد لباس شخصی به تن داشتند و پلاسکو هم مرکز فروش البسه بود کار یافتن این اجساد سخت است اما ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا حداقل نشانه‌هایی از آنها پیدا کنیم . احتمالا تا روز جمعه کار آواربردارى به پایان مى‌رسد البته شرایط جوی کار را سخت کرده اما ما کار خود را انجام خواهیم داد.

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

۱۰:۲۰/ تعیین هویت ۴ آتش‌نشان دیگر حادثه پلاسکو

مسعود قادی پاشا(مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران) افزود: انجام آزمایشات تخصص پزشکی قانونی و آزمایشات DNA روی اجساد ارجاعی  ازحادثه پلاسکو، به صورت شبانه‌روزی همچنان ادامه دارد. براساس اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی، با تعیین هویت ۴ آتش‌نشان دیگر، جمع پیکرهای شناسایی شده به ۱۰ نفر رسید؛ پیکرهای جدید شناسایی شده به شرح زیر است:

۷. علی مستوفی

۸. حسین حسین زاده

۹. محمد اقایی قادرلو

۱۰. حسین سلطانی.

اسامی ۶ نفر از جان‌باختگان حادثه پلاسکو که‌ قبلا تعیین هویت شده بودند به  شرح است:

آتش‌نشانان: بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی تبار.

سایر افراد: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی‌زاده، محمود محسنی.

۱۰:۲۶/ درخواست تغییر نام چهارراه استانبول به چهارراه شهدای آتش‌نشان

در روزهای گذشته پیامی توسط فعالان کارگری در فضای مجازی منتشر شده است. در این پیام که خطاب آن به اعضای شورای‌شهر تهران است، خواسته شده به‌مناسبت تقدیر از آتش‌نشانان شهید در فاجعه پلاسکو، نام چهارراه استانبول به چهارراه شهدای آتش‌نشان تغییر کند. متن این پیام از این قرار است: به احترام دلاورمردان شهدای آتش‌نشان، ما خواهان تغییر نام چهارراه استانبول به چهارراه شهدای آتش‌نشان هستیم.

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

۱۰:۴۰/ تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به ۲۳۵ نفر رسید

مجتبی خالدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد آخرین تعداد مصدومان حادثه پلاسکو گفت: تاکنون ۲۳۵ نفر در این حادثه به اورژانس مراجعه کرده‌اند که ۱۸۰ نفر از این تعداد به صورت سرپایی درمان شده‌اند. ۵۵ نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده اند که ۵۳ نفرشان مرخص شده‌اند.

سخنگوی اورژانس کشور درباره ۲ نفر مصدوم بستری شده، توضیح داد: این دو نفر آتش‌نشان هستند، یکی از این افراد به نام «محمود قصاب» دچار تنگی‌نفس است که در CCU بیمارستان حضرت‌رسول(ص) بستری است و فرد دیگر با نام «محمدرضا فلاحتی» از ناحیه پا دچار مصدومیت شده که در بیمارستان سینا بستری است.

۱۳:۰۷/ مراقب سودجویان باشید

سازمان آتش‌نشانی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اخاذی عده‌ای سودجو برای دریافت کمک‌های مردمی در پی آتش‌سوزی حادثه پلاسکو هشدار داد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «به اطلاع می‌رساند برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات پاک شهروندان و به نام سازمان آتش‌نشانی اقدام به اخاذی از طریق اعلام شماره حساب در فضای مجازی برای دریافت کمک‌های شهروندان درخصوص حادثه پلاسکو کرده‌اند.این سازمان هیچگونه درخواستی در این مورد نداشته و تنها مراجع رسمی اطلاع‌رسانی سازمان آتش‌نشانی سایت سازمان به آدرس www.۱۲۵.ir و کانال تلگرام TFD۱۲۵ است. از مردم درخواست می‌کنیم در صورت برخورد با این‌گونه موارد، مراتب را به پلیس فتا اعلام کنند.»

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

۱۳:۱۰/ آواربرداری پلاسکو دو ساعت دیگر به پایان می‌رسد

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تشریح کرد: عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو دقایق پایانی خود را طی می‌کند و دیگر چیز زیادی از آوار باقی نمانده است. هم‌اکنون مشغول پاکسازی محل گودی از آوار هستیم و تا دو ساعت آینده آواربرداری به اتمام می‌رسد. او با بیان اینکه از صبح امروز هیچ پیکری پیدا نشده و از زیر آوار بیرون آورده نشده، گفت: تا این لحظه هیچ اطلاعاتی از شهروندان زیر آوار مانده به دست نیامده است.

پایان یک فاجعه‌ی ۹ روزه/ بررسی حادثه در قالب قتل شبه‌عمد/ تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

۱۳:۴۲/ بازبینی مجدد نخاله‌ها

مجتبی یزدانی درباره آخرین وضعیت آواربرداری ساختمان پلاسکو گفت: عملیات آواربرداری امروز ساعت ۱۷ به پایان می‌رسد و تا آن زمان نیروهای امدادی؛ همراه ما خواهند بود. نخاله‌ها و آهن‌آلاتی که از آوارهای ساختمان پلاسکو به محوطه دیگری متقل شده‌، با همراهی دادستانی و نیروی انتظامی دوباره بازبینی می‌شود تا اگر اشیای قیمتی در این نخاله‌ها وجود داشته باشد، آنها را جدا کنیم. معاون خدمات شهری شهرداری تهران اظهار کرد: از ساعت ۱۷ به بعد آماده‌سازی خیابان جمهوری را خواهیم داشت و پس از تسطیح و پاکسازی نهایی دیوارکشی‌ها در این قسمت آغاز می‌شود.

 ۱۵:۵۰/ بررسی موضوع فوت‌شدگان حادثه پلاسکو در قالب قتل شبه عمد

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران، از رسیدگی به ابعاد حقوقی و کیفری پرونده پلاسکو خبر داد و گفت: موضوع فوت‌شدگان در حادثه پلاسکو در قالب قتل شبه عمد بررسی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد شهریاری افزود: در حال حاضر در مرحله عبور از بحران، ارائه خدمات قضائی به ساکنان، مالکان و متصرفان  در دستور کار است و بعد از این عبور از این مرحله، پرونده قضایی در این باره تشکیل می‌شود طوری‌که ابعاد کیفری تحت بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. ابعاد حقوقی به طور قطع در این حادثه باید با تقدیم دادخواست مورد رسیدگی قرار گیرد.

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران درباره مهمترین ابعاد کیفری در پرونده پلاسکو اظهار کرد: موضوع فوت‌شدگان در حادثه پلاسکو در قالب قتل شبه‌عمد بررسی می‌شود و موضوع قصورهای احتمالی و سرقت‌های احتمالی که گزارش می‌شود، نیز در دستور رسیدگی قرار می‌گیرد. پرونده آسیب‌ها و ضرب و جرح مصدومان نیز در این بخش رسیدگی می‌شود.بحث تعیین تکلیف اموال نیز توسط دادسرای جنایی پیگیری می‌شود اما ممکن است شخصی در ادامه مراجعه کرده و اعلام کند اموالش بیمه بوده و قصد ارائه دادخواست علیه مالک یا اشخاص دیگر را دارد که دادخواست این موارد باید به دادگاه حقوقی ارائه شود.

 16:48/ پایان عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز جمعه ۸ بهمن‌ماه ساعت ۵ بعد از ظهر عملیات آواربرداری ساختمان فروریخته پلاسکو پس از ۹ روز به پایان رسید. صبح روز پنجشنبه(۲۹ دی‌ماه) در پی آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران، این بنا در حین انجام عملیات نجات و اطفا حریق فرو ریخت و تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان در زیر آوار ماندند. پس از بررسی‌ها مشخص شد در این حادثه ۲۶ نفر زیر آوار هستند که  ۱۵ نفر از آنها را  آتش‌نشانان تشکیل می‌دهند، یک آتش‌نشان نیز در این حادثه به علت سوختگی شدید در بیمارستان به شهادت رسید تا جمع شهدای آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکو به ۱۶ نفر برسد. در طول عملیات آواربرداری نیروهای امدادی موفق نشدند هیچ‌یک از این ۲۵ نفر را از زیر آوار خارج کنند اما پیکر هر ۱۵ آتش‌نشان زیر آوار مانده در نهایت کشف و به پزشکی قانونی تحویل داده‌ شد.همچنین پیکر ۴ شهروند عادی نیز در این عملیات از زیر آوار بیرون آورده شد. این حادثه همچنین ۲۳۵ مصدوم داشت که ۲ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند. اکنون پس از گذشت ۹ روز از این حادثه تمام آوارهای ساختمان پلاسکو از محل حادثه تخلیه و به نقطه دیگری برای بررسی مجدد به منظور کشف اشیا ارزشمند به جا مانده در نخاله‌ها، انتقال یافته‌است.

۱۷:۱۰/جابه‌جایی ۲۰ هزار تن آهن‌آلات و نخاله در آواربرداری پلاسکو

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از جا‌به‌جایی ۲۰ هزار تن آهن‌آلات و نخاله در آواربرداری ساختمان فروریخته پلاسکو خبر داد. به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی یزدانی با اعلام پایان عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو گفت: در این عملیات ۱۷۰۰ کامیون ۲۰ هزار تن آهن‌آلات و نخاله را به مکانی در ۵ کیلومتری محل حادثه منتقل کردند. در ضلع جنوبی و شمالی مشغول آماده‌سازی و دیوارکشی هستیم تا فردا خیابان جمهوری در وضعیت عادی قرار بگیرد.

22:40/انجام آزمایش‌های خاص روی اسکلت پلاسکو/تشییع جنازه‌ها بعد از تشخیص هویت‌ها

فرمانده عملیات آواربرداری پلاسکو گفت: آزمایش‌های خاصی روی اسکلت پلاسکو انجام می‌شود تا علت دقیق فاجعه پلاسکو مشخص شود. به گزارش ایلنا، مازیار حسینی که با بخش خبری ساعت ۲۱ سیما گفت‌وگو می‌کرد درباره پایان عملیات آواربرداری در پلاسکو اظهارکرد: با نظارت و دستور شهردار تهران انباری نزدیکی محل حادثه در نظر گرفته شد تا نخاله و آوار پلاسکو به آنجا منتقل و مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: ۱۷۵۰ سورتی بار توسط کامیون‌های پر از نخاله و آوار به قطعه زمینی در نزدیکی پلاسکو منتقل شده که با انتقال نخاله و آوار بررسی‌ها آغاز شده است. باید آزمایشات خاصی روی فولاد و اسکلت‌ها انجام شود تا علت حادثه مشخص شود. همچنین از نخاله‌ها محافظت می‌شود و کار با آنها تمام نشده چراکه باید همچنان مورد بررسی‌ قرار بگیرند. حسینی درباره زمان تشییع جنازه جان‌باختگان حادثه هم متذکر شد: با توجه با اینکه تشخیص هویت از طریق دی‌ان‌ای زمان‌بر است، کارشناسان تلاش خود را انجام می‌دهند زودتر این کار انجام شود ولی تا زمانی که تشخیص هویت انجام نشود تشییع جنازه نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز