خبرگزاری کار ایران

فاجعه پلاسکو-روز پنجم؛

آغاز آواربرداری از جنوب ساختمان پلاسکو/ افزایش تعداد مصدومان به ۲۰۱ نفر

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۰۶۷

در نخستین دقایق بامداد پنجمین روز فاجعه پلاسکو 4 پیکر از زیر آوارها خارج شد تا مجموع جان‌باختگان به 7 نفر برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرپرست اورژانس کشور گفت: دو پیکر جدید از قسمت موتورخانه پلاسکو بیرون آورده شده است.

کولیوند متذکر شد: تاکنون سه پیکر از زیر آوارها کشف شده که پیکر دو نفر از آنها متعلق به نیروهای آتش‌نشانی است. با احتساب آتش‌نشانی که روز دو در اثر شدت آتش‌سوزی به شهادت رسید؛ شمار شهدای آتش‌نشان این حادثه به سه شهید رسیده است.

 ۰۰:۳۰/ خروج چهارمین پیکر از زیر آوارها

در حالی‌که دقایقی از تایید خبر خروج یک پیکر جدید از زیر آوارهای پلاسکو نمی‌گذرد، کولیوند سرپرست اورژانس کشور از کشف دومین پیکر از افراد غیر آتش‌نشان خبر داد.

سرپرست اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد که پیکر اول از موتورخانه ساختمان پلاسکو خارج شده و نیروهای امدادی در حال خارج کردن دومین پیکر از زیر آوارها هستند. بر اساس این گزارش احتمال کشف و خروج اجساد بیش‌تر از زیر آوارها تا ساعت‌های آینده نیز وجود دارد.

 ۰۱:۰۴/ کشف پیکر سومین شهروند

سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت آواربرداری گفت: نیروهای امدادی در یکی از تونل‌هایی که توسط فرماندهان آتش‌نشانی مشخص شده بود اقدام به عملیات جستجو کردند که در نهایت به نتیجه رسید و پیکر سه شهروند که زیر آوار مدفون شده بودند با تلاش بسیار خارج شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: وضعیت‌ آوار به‌گونه‌ای بود که کمی بی‌احتیاطی می‌توانست باعث ریزش مجدد شود اما با تلاش نیروهای امدادی پیکر این سه نفر از زیر آوار خارج شد. به گفته او این افراد بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داده‌اند. ملکی در پاسخ به این پرسش که آیا پیکر تمامی این افراد در موتورخانه کشف شده، اظهار کرد: طبق گفته همکارانم پیکر این افراد در مکانی غیر از موتورخانه کشف شده است.

 ۰۱:۳۵/ وعده رییس‌جمهور برای تشکیل کمیته‌ بررسی فاجعه

به گزارش ایلنا، محسن حاجی‌میرزایی دبیر هیات دولت  با اشاره به جلسه شب‌گذشته هیات وزیران نوشت: دولت تعدادی از اعضای خود و مسوولان بنیاد مستضعفان، اتاق اصناف و شهرداری را مامور کرد به سرعت این اقدامات را راهبری کنند. وقوع بسیاری از حوادث تلخ اگر بار دیگر تکرار نشود و جامعه را نسبت به بروز حوادث مشابه واکسینه و ایمن کند با همه تلخی‌ها فرصتی تلقی می‌شود که به همراه خود آموزه‌های نابی را به ارمغان می‌آورد. همواره تلخی‌ها حامل تجارب تاثیرگذارتری هستند و امید است این حادثه تلخ در یک بررسی جامع و بی‌طرفانه جامعه را از تکرار این تلخی‌ها در زمان‌های دیگر برهاند. امروز رییس‌جمهور وعده تشکیل کمیته‌ای برای تهیه چنین گزارشی را داد. این اقدام را باید به فال نیک گرفت.

۰۱:۳۸/ کشف چهارمین پیکر در طبقه منفی یک پلاسکو

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از کشف چهارمین پیکر در نخستین ساعات پنجمین روز عملیات امداد و نجات در محل حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد. جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا درباره آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات در محل حادثه ریزش و آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو گفت: در نخستین ساعات پنجمین روز عملیات، چهارمین پیکر که  متعلق به یکی از شهروندان است از زیر آوار خارج شد.

۰۲:۱۰/ تحویل پیکرها به پزشکی قانونی برای تشخیص هویت

فراهانی معاون اورژانس تهران از تحویل پیکرهای خارج شده از زیر آوار به پزشکی قانونی برای تشخیص هویت خبر داد.  وی همچنین آمار مجروحان کلی حادثه را تاکنون ۱۹۵ نفر اعلام کرد که ۱۵۰ نفر خدمات درمانی را در محل دریافت کردند و ۴۵ نفر هم به بیمارستان ها برای درمان تخصصی اعزام شدند.

۸:۴۷/ ماموران راه تازه‌ای از "ضلع جنوبی به غربی" برای ادامه آواربرداری پیدا کرده‌اند

به گزارش خبرنگار مستقر در محل ساختمان پلاسکو؛ ساعات ابتدایی روز پنجم از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو درحالی آغاز شد که مسئولان آتش‌نشانی از پیدا شدن چهار پیکر از شهروندان گرفتار شده در زیر آوار خبر دادند. این درحالی‌ست که روز گذشته سخنگوی آتش‌نشانی و همچنین سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو از خالی بودن موتورخانه خبر داده بود.

براساس مشاهدات خبرنگار ما؛ در ساعات اولیه پنجمین روز از حادثه پلاسکو با تلاش آنش‌نشانان ماموران موفق شدند ضمن تخیله کامل ضلع شرقی ساختمان پلاسکو؛ راه جدیدی از ضلع جنوبی به ضلع غربی برای ادامه آواربرداری بازکنند.

 ماموران آتش‌نشانی در شب گذشته توانستند مقداری زیادی از فلزات باقی‌مانده از آوار ساختمان پلاسکو را جدا کرده و آماده پایین آوردن کنند. به‌نظر می‌رسد در پنجمین روز از عملیات آواربرداری؛ تخیله آوار سرعت بیشتری گرفته است و هم‌اکنون دو بیل مکانیکی؛ یک لودر و یک بیل آهن‌بر مشغول به کارند و کامیون‌ها نیز به خارج کردن آوار از منطقه ادامه می‌دهند. پیش از این مسئولان آتش‌نشانی؛ تعداد آتش‌نشانان مفقود شده در زیر آور را ۱۵ نفر و شهروندان گرفتار شده را ۷ نفر اعلام کرده بودند.

همچنین ستاد بحران مستقر در محل حادثه؛ امروز صبح برای تمامی خبرنگاران و عکاسان حاضر در محل ساختمان پلاسکو؛ کارت شناسایی عکس‌دار صادر کرده است.

۸:۴۵/ دقت را فدای سرعت نمی‌کنیم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: عملیات آواربرداری با دقت ادامه دارد. ما دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد و اگر کار به کندی هم پیش برود؛ می‌ارزد به اینکه بی‌احترامی به پیکر عزیزان و همکارانمان نشود.

وی افزود: هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.

۱۰:۰۷/ پیش‌بینی تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران

مسئول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا پیکر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شود.

مجتبی عبدالهی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری برای اجرای هرچه باشکوهتر مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان اظهار کرد: قرار است تا پیکر این عزیزان با حضور آحاد ملت از دانشگاه تهران تشییع شود. این درحالی‌ست که در همین مکان نیز نماز خوانده می‌شود.

وی افزود: پس از خواندن نماز، پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود تا در آرامگاه ابدی آرام گیرند.

مسئول ستاد مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم تا از سوی شهرداری مراسم ختمی و بزرگداشتی برای شهدای آتش نشان عزیز برگزار شود که زمان این مراسم متعاقباً اعلام می‌شود.

۱۱:۲۰/ ۲ پیکر از ۴ پیکر یافت شده قابل شناسایی نیستند

ملکی (سخنگوی مدیریت بحران) در خصوص آخرین تحولات آتش سوزی ساختمان پلاسکو به خبرنگار ایلنا گفت: چهار شهروندی که شب گذشته از زیر آوار بیرون آورده‌ایم مربوط به آوار طبقه منهای یک بوده‌اند و این افراد در بخش موتورخانه نبوده‌اند.

سخنگوی مدیریت بحران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در باره اینکه آیا اجساد قابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون تنها ۲ پیکر را دیده‌ام و این ۲ پیکر قابل شناسایی نبود. از ۲ پیکر دیگر خبری ندارم.

۱۱:۲۴/ ادامه جستجو در "طبقه منفی یک" با حفر تونل/ احتمال نشست جدید در صورت بی‌احتیاطی

جلال ملکی (سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو) در گفتگو با ایلنا، در تشریح آخرین وضعیت آواربرداری پلاسکو، اظهار داشت: در بخش های شرقی تقریبا عملیات جستجو به اتمام رسیده و نیروها مشغول حمل و جابه جایی آوارها و نخاله ها هستند. جستجو برای یافتن احتمالی پیکر شهدا در جبهه غربی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴ پیکری که شب گذشته در طبقه منفی یک پاساژ کشف شد، برخی از آن ها از ناحیه سر و گردن آسیب های زیادی دیده بودند، افزود: جستجو در طبقه منفی یک با حفر تونل و کانال ادامه خواهد داشت اما اگر مقدور نباشد، با برداشت آوار به طبقات پایین دسترسی پیدا می کنیم.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران ادامه داد: وزن و حجم آوار بسیار زیاد و عملیات سخت و حساس است؛ به طوری که اگر یک تکه دیوار یا بتن با بی احتیاطی برداشته شود،  احتمال رخداد نشست جدیدی وجود دارد.

۱۱:۴۲/ ۳ پیکر خارج شده از آوار پلاسکو قابل شناسایی نیستند/ آزمایشات احراز هویت ادامه دارد

مسعود قادی‌پاشا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره آخرین وضعیت شناسایی پیکرهای خارج شده از زیرآوار ساختمان پلاسکو با بیان اینکه تاکنون ۶ پیکر به پزشکی قانونی تحویل داده شده است؛ گفت: از ۴ پیکری که در نخستین ساعات بامداد از این ساختمان خارج شده؛ تاکنون ۳ پیکر به ما تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: این ۳ پیکر به دلیل شرایطی که در آن قرار داشتند دچار تغییراتی شده و احتمال شناسایی آنها از روی چهره بسیار ضعیف است.

مدیرکل پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در حال نمونه‌گیری برای تعیین هویت این افراد هستیم.

۱۲:۱۴/ پاساژکویتی‌ها از مقاومت خوبی برخوردار است/تردد کسبه بلامانع است

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو؛ یکی از نگرانی‌هایی که از ابتدای آتش‌سوزی در محل حادثه وجود دارد؛ تخریب پاساژ کویتی‌هاست اما باتوجه به گفته مسئولان و همچنین مهندسان نقشه‌بردارِ حاضر در محل حادثه؛ این پاساژ را خطر تخریب تهدید نمی‌کند و بنا به دستور نماینده دادستان تهران؛ تردد کسبه پاساژ کویتی‌های استانبول به داخل پاساژ بلامانع است.

بنابه گفته کارشناسان سازه ساختمان کویتی‌ها بتونی بوده و از مقاومت خوبی برخوردار بوده است.

۱۲:۴۸/ تمام شهدا بیرون آمده از آوار؛ روز پنجشنبه فوت کرده‌اند

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو، شهریاری (سرپرست دادسرای جنایی تهران) در خصوص زمان فوت چهار شهروندی که از طبقه منفی یک ساختمان پلاسکو بیرون  کشیده شده‌اند؛ گفت: تمام پیکرهایی که شب گذشته از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند؛ حکایت از آن دارد که همان روز پنجشبه زیر آوار فوت کردند.

۱۲:۵۵/ ماسک آتش‌نشانان باید هر ۵ ساعت تعویض شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، سخنگوی آتش‌نشانی درخصوص خبری که روز گذشته در مورد نبود پیکر شهدا در موتورخانه ساختمان پلاسکو اعلام شده؛ گفت: ما حدس زدیم در موتورخانه هیچ جسدی وجود ندارد. برای حفر تونل ساعت‌ها زمان می‌برد تا اینکه عملیات با موفقیت به پایان برسد.

ملکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا تجهیزات کامل برای جلوگیری از استنشاق دودهای حاصله از آتش‌سوزی برای آتش‌نشانان فراهم شده؛ خاطرنشان کرد: باتوجه به گفته مسئولان اورژانس ماسک‌هایی را برای آنها درنظر گرفته‌ایم و ‌این ماسک‌ها کاملاً استاندارد است ولی هر پنج ساعت باید تعویض شوند.

۱۳:۳۰/ آنتن‌دهی تلفن‌ همراه در پلاسکو با مشکل روبرو شده‌است

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو؛ بنابر شواهد موجود و همچنین گفته‌ی حاضران در محل حادثه پلاسکو؛ از صبح امروز تماس‌های تلفنی در محل دچار مشکلاتی شده است. بدین صورت که برخی اپراتورها در محوطه به هیچ عنوان آنتن نمی‌دهند و این باعث شده برقراری ارتباط دچار مشکل شود. همچنین دریافت امواج اینترنت هم به دلیل آنتن‌دهی ضعیف با مشکلاتی روبروست.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته ارتباط با تلفن همراه هیچ مشکلی نداشته و تمامی اپراتورها دارای آنتن بودند.

۱۳:۴۵/ کهریزک تنها مجاز به پذیرش خانواده‌های متوفیان حادثه پلاسکو است

مطابق دستور قضایی ابلاغ شده به پزشکی قانونی این سازمان تنها مجاز به پذیرش خانواده‌های متوفیان حادثه پلاسکو در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی کهریزک است.

براساس دستور قضایی ابلاغ شده، سازمان پزشکی قانونی کشور به غیر از خانواده‌های متوفیان از حضور سایر افراد تحت هر عنوان و سمت در محل پزشکی قانونی جلوگیری به عمل می‌آورد.

۱۴:۲۰/ ارائه تسهیلات به آتش‌نشانان و مدیریت شهری

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در محل ساختمان پلاسکو، مدیرعامل بانک شهر که ظهر امروز در محل حادثه ساختمان پلاسکو حضور پیدا کرد؛ با اشاره به ارائه تسهیلات به آتش‌نشانان و مسئولان مدیریت شهری گفت: از روز پس از حادثه اعلام کردیم که بانک شهر هرگونه تسهیلاتی را برای رسیدگی به امور آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در اختیار سازمان آتش‌نشانی و همچنین مدیریت شهری قرار خواهد داد.

۱۶:۱۹/ از اسناد و مدارک کشف شده در آوارها صورت‌برداری کرده‌ایم

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار عباسعلی محمدیان در نشست خبری که به منظور طرح آخرین جزئیات حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در همین محل برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آتش‌نشان در این حادثه گفت: به محض اینکه یک اتفاقی رخ می‌دهد، شاهد حضور جمعیت متراکم در محل حادثه هستیم  و در برخی از این موارد تراکم جمعیت باعث ترافیک شدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در همان ساعات اولیه حادثه بلافاصله پلیس راهور به‌صورت گسترده فعالیت خود را شروع کرد، اظهار داشت: پلیس سعی کرد از همه امکانات استفاده کند تا تردد خودروهای امدادی راحت باشد. مساله دوم نیز امنیت شهروندان حاضر در محل حادثه و جلوگیری از تلفات بعدی و همچنین مقابله با افراد مجرمی که ممکن بود در بین جمعیت حضور داشته باشند و اقدام به سرقت یا حرکت زشتی دیگری کنند، بود.

سردار محمدیان افزود: حفظ و نگهداری از اموال کسانی که ملک‌شان دچار سانحه شده نیز مساله‌ای دیگر است که با استقرار نیروها به این مساله رسیدگی شد. در حال حاضر گاوصندوق هایی که تغییر شکل پیدا کرده یا در شرایط مختلفی هستند؛ به پلیس آگاهی منتقل می‌شوند و مالکان آنها می‌توانند به ما مراجعه کنند. تعدادی از گاوصندوق‌ها نیز  باز شده بود که تا جای ممکن از اسناد، مدارک و اوراق کشف شده که صاحبان آنها مشخص نیست؛ به‌صورت جداگانه صورت‌برداری شده است تا صاحبان آنها به ما مراجعه کنند.

رئیس پلیس آگاهی تهران ادامه داد: برای تعیین هویت افراد که یکی از وظایف پلیس است، براساس مدارکی که همراه این افراد است، مشخصات ظاهری افراد یا از طریق ثبت اثر انگشت اقدام می‌کنیم. 

وی تاکید کرد: کسانی که در این محدوده مغازه داشتند و دچار آسیب شدند باید به پلیس آگاهی مراجعه کنند. ما تمامی مشخصات آنها دریافت کرده‌ایم از این رو اظهارات مالکان، مشخصات ظاهری گاوصندوق یا صندوق نسوز را دریافت می‌کنیم و پس از شناسایی، گاوصندوق واگذار می‌شود  اما ضروری است محتویات گاوصندوق و مشخصات ظاهری با اظهارات مالکان تطابق داشته باشد.

۱۶:۴۹/ یکی از ۴ پیکر کشف شده را نمی‌توان از زیرآوار خارج کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به یافتن پیکر ۴ نفر از قربانیان حادثه پلاسکو گفت: ۳ پیکر از زیر آوار خارج و به مراکز انتظامی و پزشکی قانونی منتقل شدند، اما هنگام خارج کردن نفر چهارم، متوجه شدیم بدن این فرد به گونه‌ای زیر آوار قرار گرفته که خارج کردن آن در شرایط فعلی منجر به متلاشی شدن می‌شود.

وی با بیان اینکه به توصیه یکی از کارشناسان این بدن حکم ستون را پیدا کرده است، ادامه داد: خروج این بدن می‌تواند منجر به ریزش آوار شود و  تمامی تلاش ما این است که بدن‌ها متلاشی نشوند چراکه از نظر ما حرمت دارند.

ملکی خاطرنشان کرد: چنین تصمیم‌گیری شد که آواربرداری پیگیری شده و به حد صفر برسد، سپس بدن خارج شود.

وی با تاکید براینکه امکان دارد به خاطر حرارت زیاد، به بدن‌های یافته شده بیش از حد دچار آسیب‌ شود، اظهار کرد: ارسال هرگونه پیامک طی این مدت تکذیب شده و هیچکدام از این موارد مورد تایید نیست.

۱۷:۰۸/ شهرداری اختیار قانونی برای پلمپ ندارد

علیرضا جاوید (معاون فنی عمرانی شهرداری تهران) در نشست خبری ستاد بحران ساختمان پلاسکو در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر اینکه چرا سعی می‌شود ساختمان پلاسکو را باتوجه به اینکه این ساختمان معروف به پاساژ پلاسکو بود، واحد کارگاهی معرفی کنند، گفت: باید توجه داشت که تنها در طبقات اولیه این ساختمان امکان تجارت وجود داشت و عملا در طبقات بالا واحدهای تولیدی مستقر بودند.

وی در ادامه سوال خبرنگار ایلنا به این اینکه آیا تفکیکی درباره واحدهای تجاری و تولیدی وجود دارد، گفت: ما در ساختمان پلاسکو ۵۰۷ واحد داشتیم که تعداد ۴ عدد از این واحدها اداری بودند و تعدادی هم انبار وجود داشته است.

همچنین مهدی ذاکری (رئیس شورای اطلاع‌رسانی شهرداری تهران) در رابطه با اینکه شهردار تهران پیش از این اعلام کرده بود برای جلوگیری از بیکاری کارگران این ساختمان را پلمپ نکرده، بیان کرد: شهرداری از لحاظ قانونی اختیاری برای پلمپ مرکزی ندارد و فقط مجوز پلمپ ساختمان‌های بدون سیستم ایمنی را طلب می‌کند. آقای قالیباف مدتی‌ست در تلاش است تا مجوز پلمپ بازار موبایل علاءالدین و همچنین ساختمان آلومنیوم و همچنین ۱۰۵ مرکز کارگاهی و تولید را اخذ کند.

ذاکری با اشاره به قانون کار خاطرنشان کرد:‌ در مواد ۸۵ تا ۱۰۵ قانون کار آمده که این اجازه به وزارت کار داده‌ شده تا در واحدهایی که کسب و کار وجود دارد با توجه به شرایط موجود می‌تواند؛ دستور پلمپ را صادر کند.

۱۷:۳۵/ مشکل آنتن‌دهی تلفن‌‌همراه برطرف شد

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو؛ مشکل آنتن‌دهی تلفن‌های ساعاتی‌ست که مرتفع شده است. این مشکل صبح امروز به دلیل اختلال در برخی اپراتورهای واقع در محوطه به‌وجود آمده بود.

  ۱۷:۴۰ /با پایانِ بحران؛ پرونده‌ای برای مقصران حادثه تشکیل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در نشست خبری بررسی حادثه پلاسکو گفت: بعد از کشف چهار جسد آثار روی پیکرها نشان از این داشت که این افراد در روز پنجشنبه فوت کرده‌اند.

وی افزود: در روز نخست بهنام میرزاخانی در بیمارستان فوت کرد. در بامداد روز دوم دو پیکر از زیر آوار شناسایی شدند و در بامداد امروز پیکر ۳ نفر در تاسیسات ساختمان پلاسکو در محل تونل کویتی‌ها کشف شد.

قاضی شهریاری ادامه داد: علاوه بر فساد نعشی پیشرفته، آثار ضربه آوار بر بدن‌های مکشوفه وجود داشت. همچنین در این مدت تا جایی که امکان داشت مجوز قضایی برای انتقال اموال کسبه ساختمان‌های اطراف صادر شد.

وی همچنین از بررسی ایمنی پاساژ کویتی‌ها و پشت پاساژ پلاسکو در روزهای اخیر توسط ۳ کارشناس سازه خبر داد تا پس از تایید ایمنی این ساختمان‌ها، مالکان بتوانند به محل کار خود مراجعه کرده تا اموال و اسناد خود را جابه‌جا کنند.

سرپرست دادسرای جنایی تهران درمورد مشخص شدن مقصران حادثه اظهار کرد: بعد عبور از بحران پرونده‌ای تشکیل شده و مقصر یا مقصران احتمالی مشخص می‌شوند اما اکنون گمانه‌زنی برخلاف فرمایش رهبری و هم براساس امکانات مقدور نیست.

۵۰ درصد آواربرداری انجام شده است

در ادامه این نشست علیرضا جاوید (معاون فنی شهرداری تهران) گفت: ۵۰ درصد آواربرداری انجام شده است و در دو مرحله کشف اجساد را در دستور کار قرار دادیم، اول در زمان آواربرداری و سپس در مرحله انتقال نخاله‌ها به زمین هفت هکتاری در خیابان خیام؛ تا متخصصان با دستگاه‌های پیشرفته و سایر امکانات یکبار دیگر مساله کشف جسد را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه آوار با دقت جابجا می‌شود تا  به اجساد صدمه‌ای وارد نشود، اظهار کرد: آقای قالیباف قول داد ظرف پنج روز از فاز بحران عبور کنیم که با مدیریت فشرده سه روزه از این مرحله بحران عبور کردیم.

مسعود قادی پاشا (مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان تهران) نیز اظهار کرد: در معاینه اجسادی که بامداد امروز دوشنبه بیرون آورده شده؛ منواکسید کربن در خون نبود و همچنین آثار دود در مجاری تنفسی کشف نشد که نشان می‌دهد زمان مرگ با زمان حادثه همخوانی دارد.

وی افزود: شش پیکر در اختیار اداره کل پزشکی قانونی استان تهران قرار گرفته و از ۴ خانواده متوفقیان نمونه DNA اخذ شده که این افراد غیر از آتش‌نشان هستند.جسد پس از مرگ شروع به سرد شدن می‌کند اما اینکه اظهارنظر شده، جسد گرم بوده، به این دلیل است که جسد در محیطی با دمای بالا قرار داشته است و این گرم بودن نشان دهنده این نیست که آنها چند ساعت قبل زنده بوده‌اند.

قادی پاشا تاکید کرد: زمان فوت این افراد با زمان حادثه همخوانی دارد از این رو درخواست دارم در موارد تخصصی اجازه دهند تا پزشکی قانونی اعلام نظر کند.

۱۸:۲۲/ بازگشایی مغازه‌های پیاده‌روی شرقی ساختمان پلاسکو

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در محل ساختمان پلاسکو، با تلاش نیروهای آتش‌نشانی در غروب روز پنجم حادثه ساختمان پلاسکو، مقداری از آوار قسمت غربی ساختمان پلاسکو توسط بیل‌های میکانیکی تخلیه شده است و عملیات برداشت آوار از ضلع غربی همچنان ادامه دارد.

ضلع شرقی ساختمان پلاسکو که پیش از این توسط نیروهای آتش‌نشانی تخلیه شده بود؛ هم‌اکنون برای بارگیری کامیون‌ها و خارج کردن نخاله‌های باقیمانده از ساختمان پلاسکو آماده شده‌است.

۱۸:۲۳/ افزایش آتش در آوارهای قسمت میانی

به گزارش خبرنگار ایلنا مستقر در ساختمان پلاسکو، ماموران آتش‌نشانی در حال تخلیه سطح آوار قسمت میانی ساختمان پلاسکو بودند که ناگهان با رسیدن اکسیژن به آتش زیر خاکستر شعله آتش زبانه کشید و هم اکنون آتش‌نشانان در حال اطفای حریق قسمت میانی هستند.

۱۹:۱۰/ اولین لبخند بعد از ۵ روز

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی که با خبرنگار شبکه خبر گفتگو می‌کرد؛ وقتی تبریک خبرنگار سیما را برای تولد یکسالگی دخترش شنید؛ پس از ۵ روز برای اولین بار لبخند زده و گفت: نمی‌دانم این اطلاعات را از کجا به‌دست آورده‌اید اما بابت این اتفاق از شما بسیار ممنون هستم و این اولین لبخند من بعد از ۵ روز است.

 19:15/ زیان ۵۰۰ تا بالای یک‌میلیاردی کاسبان

رییس هیات مدیره پلاسکو گفت: پلاسکو ۵۷۰ کاسب داشته که متناسب با مساحت، کاسبان از ۵۰۰ تا بالای ۱ میلیارد تومان زیان دیدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، البرزی‌پور(رییس هیات مدیره پلاسکو) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه آقای سعیدی‌کیا (رییس بنیاد مستضعفان) به ما قول دادند در زمان کوتاه‌تر از دو سال پلاسکو را دوباره می‌سازند، اظهار داشت: پلاسکو ۵۷۰  کاسب داشته که متناسب با مساحت، کاسبان از ۵۰۰ تا بالای ۱ میلیارد تومان زیان دیدند. هنوز مکان مشخصی برای شروع به کار کسبه به ما معرفی نشده؛ خودمان هم در حال جستجو هستیم اما اگر بنیاد مستضعفان یا امور صنفی یا دولت این تحقیقات را کنند، بهتر است از مشتریان پلاسکو در خواست می‌کنم که در پرداخت دیون نسبت به کسبه کم‌لطفی نکنند.

 21:30/توضیحات مدیرعامل بانک‌تجارت درباره گاوصندوق‌های شعبه پلاسکو

در پی انتشار اخباری درباره صندوق‌های شعبه بانک‌تجارت در ساختمان پلاسکو، سخنگوی این بانک توضیحاتی را ارائه داد. به گزارش ایلنا، ابراهیم کاظم‌پور با اشاره به وجود 11 صندوق در این شعبه پیش از حادثه گفت: 4 صندوق از 11 صندوق شعبه ساختمان پلاسکو در ابعاد مختلف حاوی وجوه نقد و اوراق بهادار، اسناد، وثایق مشتریان بوده است. همچنین محتویات 7صندوق کوچک باجه‌های شعبه که صرفا وجوه دریافت و پرداخت روزانه در آنها نگهداری می‌شد، پس از وقوع آتش‌سوزی در ساعات اولیه کار با هوشیاری همکاران شعبه به صندوق اصلی منتقل شده است. با توجه به معرفی نماینده قانونی بانک به مقامات ذیصلاح انتظامی و قضایی مستقر در محل حادثه، پس از کشف صندوق‌ها در عملیات آواربرداری، با طی مراحل قانونی صندوق‌های مذکور به بانک تجارت تحویل خواهد شد .

22:25/ آغاز آواربرداری از جنوب ساختمان پلاسکو

آواربرداری از جنوب ساختمان آغاز شده و با بیرون کشیدن سردر ساختمان روند تخلیه آوار سرعت بیشتری گرفته است. به گزارش خبرنگار ایلنا، در حال حاضر آواربرداری از بقایای باقی مانده از ساختمان پلاسکو در حالی سرعت گرفته که ساعات پایانی روز پنجم این فاجعه قرار داریم.طبق گفته مسولان ستاد بحران پیش از 50 درصد آوار تخلیه شده و به نظر می‌رسد روزهای آتی آواربرداری به اتمام برسد. تجسس تیم‌های آتش‌نشانی برای یافتن پیکر آتش‌نشانان و شهروندان مفقود شده، همچنان ادامه دارد.

 22:35/ افزایش تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به ۲۰۱ نفر

سخنگوی اورژانس تهران از افزایش تعداد مصدومان به 201 نفر خبر داد. حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تعداد مصدومان به 201 نفر افزایش یافته‌است. وی ادامه داد : از این تعداد 46 نفر به بیمارستان اعزام شدند.

/این خبر بروزرسانی می‌شود/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز