خبرگزاری کار ایران

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها به ایلنا خبر داد:

پرداخت سود حاصل از فروش بنزین به ۱۰ تا ۱۵ هزار خانواده مرزنشین

نمایند سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفت: ۱۰ تا ۱۵ هزار خانواده مرزنشین سود حاصل از فروش بنزین توسط دولت را دریافت می‌کنند.

ایرج رستم‌زهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان با ۲ کشور افغانستان و پاکستان هم‌مرز بوده و در مسیر ترانزیت قاچاق کالا و مواد مخدر قرار دارد،‌ گفت: ما هر چند وقت یک بار شاهد شهادت نیروهایمان در دفاع از مرزها به ویژه در مبارزه با پدیده شوم مبارزه با مواد مخدر هستیم.

وی بیکاری را یکی از مهمترین مشکلات مردم سیستان و بلوچستان خواند و ادامه داد: این استان ۲۶ درصد بیکاری کل کشور را به خود اختصاص داده است و شهرستان سراوان با ۴۴.۸ درصد سومین شهر کشور به لحاظ بالا بودن نرخ بیکاری است.

رستم‌زهی افزود: بعد از شهرستان سراوان ایرانشهر با ۴۳.۲ درصد، زابل ۴۲ درصد، سیب و سوران با ۳۷ درصد و زهک با ۳۵ درصد به ترتیب بالاترین نرخ رشد بیکاری را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بیکاری از عواملی است که می‌تواند؛ جوانان ما را به سمت مشکلات اجتماعی از جمله همکاری در پدیده شوم قاچاق مواد مخدر و قاچاق سوخت سوق دهد، تاکید کرد: با افزایش آمار بیکاری، آمار طلاق و فعالیت در حوزه  قاچاق کالا و سوخت افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما در جلساتی که داشتیم به مسئولان هشدار داده‌ایم که سن مصرف مواد مخدر در سیستان و بلوچستان رو به کاهش است و از ۲۰ سال به ۱۶ سالگی در میان دختران و پسران رسیده است.

رستم‌زهی با اشاره به وجود مشکلات آموزشی در این استان اظهار کرد: تکرار پایه‌ها به خصوص در دوران ابتدایی بسیار زیاد است. همچنین گریز از تحصیل و بازماندگی از تحصیل در این استان به وفور مشاهده می‌شود.

عضو شورای شهر سراوان با اشاره به دستگیرشدگان جرم قاچاق یا ترانزیت سوخت گفت: اگر این افراد را به لحاظ سنی بررسی کنید؛ متوجه خواهید شد که سن آنان بسیار پایین بوده و نوجوانی که باید پشت نیمکت‌های مدرسه در حال آموزش باشد، دست به قاچاق سوخت زده است که دلیل این مساله بیکاری در استان است.

رستمزهی با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی متوازن در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری در جنوب استان قرار دارد و تمام مسئولان سعی در ارتقای این منطقه دارند، اما زمانی این منطقه می‌تواند برای کل استان منافعی داشته باشد که ورود سرمایه‌ها کل استان را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جنوب استان نسبت به سایر نقاط سیستان و بلوچستان شرایط بهتری دارد، خاطرنشان کرد: سایر شهرهای این استان به موازات توسعه شهرهای جنوبی توسعه نیافته‌اند که این موضوع به دلیل عدم ورود سرمایه‌گذاران به این مناطق است.

نماینده شورای عالی استان‌ها با تاکید بر وجود ۳۷۰ کیلومتر مرز خاکی میان شهرستان سراوان و کشور پاکستان و وجود حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی میان استان سیستان و بلوچستان و دو کشور افغانستان و پاکستان گفت: عدم توسعه این استان باعث می‌شود که وجود مرزها به جای فرصت تبدیل به تهدید شوند که امیدواریم مسئولان برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

وی وجود ۴۴ درصد بیکاری در شهر سراوان را به دلیل فقدان کارخانه یا سرمایه‌گذاری در این شهر خواند و گفت: اگر مسئولان استان بتوانند از مرز ۳۷۰ کیلومتری این شهر به عنوان یک فرصت استفاده کنند؛ حتما نرخ بیکاری در این شهرستان تک رقمی خواهد شد.

رستم‌زهی با بیان اینکه مرزنشینان، مرزداران جمهوری اسلامی ایران هستند و برای دفاع از اسلام و کشور و نظام شهید می‌دهند، اظهار کرد: خط قرمز ما جمهوری اسلامی است و حاضریم خون خود را برای پایداری نظام بدهیم. وقتی جوانان ما مرزداران کشور هستند، انتظار داریم به اشتغال آنان نیز توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه آمار خودکشی و طلاق با توجه به ساخت فرهنگی استان بسیار کم است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود البته این احتمال وجود دارد که کم بودن آمار خودکشی و طلاق همچون آتش زیر خاکستر باشد و روزی طلاق فوران کند، زیرا فضا در حال تغییر است و ما در این زمینه هشدار می‌دهیم.

سخنگوی شورای شهر سراوان با تاکید بر اینکه وقتی مردم نتوانند، زندگی خود را بچرخانند؛ مشکلات اجتماعی نیز ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: وضعیت زندگی در سیستان و بلوچستان سخت است و با توجه به خشکسالی چند ساله در این استان و کاهش میزان آب‌های زیرزمینی و همچنین فشار گرمای بی‌سابقه زندگی سخت‌تر نیز شده است.

رستم‌زهی ادامه داد: طبع مردم این استان قناعت است و مردم قناعت پیشه کرده‌اند تا مرزدار واقعی کشور باشند که این موضوع نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

نماینده شورای عالی استان‌ها در خصوص قاچاق بنزین توسط کودکان در این استان گفت:‌ از چند ماه پیش طرحی توسط دولت در حال اجرا است که بر اساس آن مباشرین تعیین شده توسط دولت بنزین را سر مرزها به قیمت مصوب جهانی به فروش رسانده و به خانوارهایی که تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز زندگی می‌کنند و با کارت مرزنشینان ثبت‌نام کرده‌اند، سود حاصل از فروش از این بنزین را پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون طی ۳ مرحله این سوخت به حساب سرپرستان خانوارهای مرزنشین واریز شده، اما این موضوع مشکلات را برای افرادی که خارج از شعاع مورد نظر زندگی می‌کنند؛ سخت کرده است.

نماینده شورای عالی استان‌ها در توضیح این مطلب گفت: افرادی که خارج از شعاع ۲۰ کیلومتری مرز زندگی می‌کنند تا پیش از اجرای این طرح می‌توانستند از طریق فروش بنزین ارتزاق کنند، اما در حال حاضر فروش بنزین توسط این افراد سودی ندارد، لذا بنزین فروشی توسط افراد دیگر از جمله کودکان کاهش یافته است.

عضو شورای شهر سراوان با بیان اینکه در این طرح ۱۰ تا ۱۵ هزار خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند، تصریح کرد: مسئولان استانی پیگیر هستند که شعاع تحت پوشش این طرح از شعاع ۲۰ کیلومتر مرز به ۵۰ کیلومتر مرز گسترش یابد تا خانوارهای بیشتری از این طرح برخوردار شوند.

رستم‌زهی عدم پرداخت بیمه کشاورزان طی یک سال اخیر را از گلایه‌های مردم استان عنوان کرد و افزود: عمده محصول مردم استان کشاورزی است که به دلیل آب و هوای موجود، خشکسالی و گرد و غبار کشاورزی سخت شده است از طرف دیگر یک سال است که بیمه کشاورزان پرداخت نمی‌شود، این در حالی است که اگر کشاورزی از بانک وام گرفته و یک ماه قسط خود را پرداخت نکند؛ باید سود دیرکرد آن را نیز پرداخت کند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در ادامه گفت: سوال ما این است که با توجه به تاخیری که در پرداخت بیمه صورت گرفته است؛ آیا سود آن به ما پرداخت خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۹۳۰۶۲