خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

برای بهره‌گیری از تخصص ایرانیان خارج از کشور تلاش می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۶۹۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم‌سو با سیاست‌های وزارت امور خارجه کشور، در پی استفاده از فرصت‌های پسابرجام در حوزه علم و فناوری برای بهره‌گیری از تخصص ایرانیان خارج از کشور تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، محمد فرهادی گفت: ویژگی‌های اقتصاد نوین جهانی بر اساس فناوری و فن‌آفرینی است که عامل اصلی به وجود آمدن اقتصادهای نوین درحال‌توسعه است. 

وی در ادامه افزود: اقتصادهای مبتنی‌بر اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از پایدارترین اقتصادهاست که در این راستا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، بدون شک یکی از مولفه‌های اقدام و عمل برای پی‌ریزی مسائل کشور، توسعه پایدار اقتصاد مقاومتی است که باید بر این اساس برنامه‌ریزی شود. 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: سه رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان عبارت است از سرمایه نیروی فکری و انسانی، زیرساخت‌های فناوری و قوانین انجام امور علمی و فناوری که این مولفه‌ها از اصلی‌ترین مسائل مورد نیاز کنونی در کشور است. 
 
فرهادی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن۲۰۰ دانشمند برتر ایرانی در میان دانشمندان دنیا، بیان داشت: سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا 5/1درصد است و ایران رشد چهار درصدی در رتبه‌های علمی دنیا را داشته است، در حالی که رشد علمی اکثر کشورهای پیشرفته منفی بوده است. همچنین وجود بیش از هزار دانشگاه و موسسه، ۷۰۰ پژوهشگاه علمی، ۳۸ پارک علم و فناوری و ۱۶۷ مرکز رشد، از جمله اعتبارات علمی در ایران است. 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حدود پنج میلیون دانشجو و عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: ۳۵۰ انجمن علمی و فناوری، ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۴۴۴۰۰ واحد فناور و ۱۵۰۰ نشریه علمی ـ مهندسی در سال گذشته داشته‌ایم که بیش از ۱۳ دانشگاه کشور در زمره دانشگاه‌های برتر علمی دنیا قرار گرفته و 7/1 درصد از مقالات علمی دنیا را در کشور تولید کرده‌ایم. 
 
وی با تاکید بر اینکه رتبه ایران در تبدیل ایده به محصول باید ارتقا  یابد ، گفت : باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود علمی در کشور این جایگاه را ارتقا دهیم، اما با این وجود رتبه نوآوری ایران در دولت جدید رشد قابل‌قبولی داشته و ۱۴ رتبه میان سطح علمی کشورهای دنیا ارتقا یافته و ۸۰۰ محصول فناورانه و ۷۵ ایده دانشگاهی تبدیل به محصول شده است. 
 
فرهادی با تأکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان داشت:‌ ایده‌های زیادی تبدیل به محصول و تجاری‌سازی شده و همچنین ۳۷۰۰ هسته فناوری متقاضی ورود به مراکز رشد در کشور داشته‌ایم که در سال گذشته نیز ۳۰ هزار شغل پایدار در مراکز رشد و پارک‌های علمی و فناوری ایجاد شده است. 
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اعتبار پارک‌های علمی و فناوری در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان بوده و ۸۵ میلیون دلار صادرات محصولات دانش‌بنیان داشته‌ایم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز