خبرگزاری کار ایران

عضو ارشد مرجع ملی حقوق کودک در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نگهداری کودکان در زندان خشونت علیه آنان است

عضو ارشد مرجع ملی حقوق کودک گفت: یکی از تذکرات و ملاحظات کمیته حقوق کودک سازمان ملل (CRC) نسبت به مسائل کودکان در کشور ما موضوع نگهداری کودکان همراه مادر در زندان است و این کمیته تاکید داشته که ما نباید کودکان را در زندان‌ها نگهداری کنیم.

منصور مقاره عابد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا و در واکنش به سخن رئیس سازمان زندان‌ها مبنی بر حضور ۲۰۰ تا ۲۵۰ کودک همراه با مادر در زندان‌ها گفت: محیط زندان محل تجمع مجرمان وبزهکاران است که با محدودیت‌های ویژه‌ای از آنان نگهداری می‌شود لذا نگهداری از کودکان در زندان آسیب‌هایی به دنبال دارد.

وی از نگهداری کودکان در زندان ودر کنار مادرانی به عنوان نوعی خشونت علیه کودکان یاد کرد و افزود: نگهداری کودکان همراه با مادران، در محیط بسته بندهای نسوان یا بندهای نگهداری از زنان مجرم آسیب‌های خاص خود را دارد، لذا هر قدر تعداد این گروه از کودکان در زندان‌ها کمتر شود بهتر است.

مقاره عابد با اشاره به اینکه در زمان شیردهی و تا سن ۲سالگی نمی‌توان کودک را از مادر جدا کرد، گفت: بعد از سن ۲ سالگی ماندن کودک در زندان و در کنار مادرش باید به عنوان آخرین راه تلقی شود. به عبارت دیگر در مرحله اول کودک باید به دست اعضای خانواده‌اش سپرده شود و در صورت فقدان خانواده به سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی واگذار شود.

عضو ارشد مرجع ملی کودک بر ضرورت ایجاد مهدهای کودک در جوار زندان زنان و نه در داخل آن تاکید و خاطرنشان کرد: حضور کودکان دراین مهد‌ها باعث می‌شود که آنان ساعاتی را از زندان جدا شوند و در محیط جامعه قرار گیرند.

این فعال حقوق کودک با یادآوری اینکه در این خصوص آئین نامه‌هایی نیز تدوین شده است، اظهارکرد: اطلاع دارم که در گذشته تفاهم نامه‌ای میان سازمان زندان‌ها و سازمان بهزیستی وجود داشت که براساس آن این کودکان به مهدهای کودک خارج از زندان معرفی و در آنجا نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی هزینه‌هایی نیز همچون هزینه آمد وشد این کودکان را در بردارد، ادامه داد: همچنین مسئولیت نگهداری از کودکان در مهدهای کودک می‌تواند مسائلی را در پی داشته باشد. اما آنچه مهم است در نظرگرفتن منافع عالی کودک است که این منافع ایجاب می‌کند ضمن حفظ رابطه کودک و مادر شرایطی فراهم شود که کودکان وخصوصا کودکانی که بین ۳ تا ۵ سال سن دارند بیشتر اوقات را در خارج از زندان به سربرند.

رئیس سابق کانون اصلاح و تربیت با تاکید براینکه نمی‌دانم آیا بین کودکان در زندان افرادی وجود دارند که به سن مدرسه رسیده باشند، خاطرنشان کرد: اگر چنین است این موضوع خطرناک بوده و برای این گروه از کودکان نمی‌توان سرنوشت خوشایندی را تصور کرد.

مقاره عابد تصریح کرد: کودکان باید در جامعه زندگی کنند نه اینکه ساعات عمرشان را در زندان بگذرانند واین شیوه موجب پایمال شدن حقوق آنان می‌شود زیرا این حق ذاتی و متعلق به کودک است و سلب چنین حقی ظلم مضاعفی است که علاوه بر آنچه والدین در حق این کودکان کرده‌اند، از طرف مسئولین نسبت به آنان روا داشته می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از تذکرات و ملاحظات کمیته حقوق کودک سازمان ملل (CRC) نسبت به مسائل کودکان در کشور ما موضوع نگهداری کودکان همراه مادر در زندان است و این کمیته تاکید داشته که ما نباید کودکان را در زندان‌ها نگهداری کنیم.

این فعال حقوق کودک در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از این کودکان به دلیل عدم وجود امکانات در زندان نگهداری می‌شوند که این موضوع نادیده گرفتن حق ذاتی کودکان است.

کد خبر : ۳۵۵۷۹۲