خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره مناطق محروم کمیته امداد در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود فقر توام با حیا در روستاهای کشور/ روستاهای مرزی دارای بیشترین ضریب محرومیت هستند

رئیس اداره مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در مناطق محروم جنس محرومیت از نوع فقر توام با حیا است، گفت: مردم این مناطق با اینکه عمدتا نیازهای اولیه زیست را ندارند، اما میزان آسیب اجتماعی در این مناطق کمتر است.

داوود عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت روستاهای مناطق محروم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۸ هیات دولت طی مصوبه‌ای نوع زیرساخت‌ مناطق مختلف کشور را طبقه‌بندی کرد؛ گفت: در این مصوبه دهستان‌های کشور به دو دسته تقسیم شدند؛ توسعه‌یافته و کمتر توسعه یافته که کمتر توسعه‌یافته‌ها در ضرایب ۶، ۷، ۸، ۹ محرومیت‌ قرار داشتند.

وی ادامه داد: براساس پایشی که در کمیته امداد انجام شد؛ ۳ درصد از آبادی‌های کشور در ضریب ۹ محرومیت، ۱۴ درصد در ضریب ۸، ۲۲ درصد در ضریب ۷، ۳۴ درصد در ضریب ۶ و تقریبا نزدیک به ۳۰ درصد آبادی‌های ما در مناطق برخوردار قرار دارند.

عمادی با بیان اینکه کمیته امداد، افراد ساکن در این مناطق را مورد نیازسنجی قرار داده و مددجویان تحت پوشش در این مناطق را مورد بررسی قرار داد، اظهار کرد: در این پیمایش مشخص شد؛ از ۵۵ هزار خانوار روستایی تحت پوشش کمیته امداد، ۳ درصد در ضریب ۹، ۱۷ درصد در ضریب ۸، ۲۹ درصد در ضریب ۷و ۵۲ درصد در ضریب ۶ قرار دارند، به بیان دیگر هرچه محرومیت بیشتر شده، تعداد خانوار تحت پوشش کمتر شده است.

رئیس اداره مناطق محروم با تاکید براینکه بیشترین دهستان‌های واقع در ضریب ۹ محرومیت –این ضریب نشانگر بیشترین میزان محرومیت است- مربوط به مرز‌هایمان است، خاطرنشان کرد: این موضوع نیازمند توجه بیشتری است، زیرا اگر به صورت بهینه و خوب خدمت‌رسانی در این مرز‌ها را انجام ندهیم از چند جهت دچار ضرر می‌شویم که یکی از این مباحث مربوط به امنیت ملی است، زیرا مرز، اولین لایه مواجهه با بیگانگان است.

وی گفت: جا دارد؛ پس از گذشت چندین سال از تدوین نقشه دهستان‌های محروم کشور این نقشه دوباره مورد بازنگری قرار گیرد، زیرا قطعاً وضعیت محرومیت در تعدادی از روستا‌ها به خاطر خدمات‌رسانی‌هایی انجام شده بهتر شده و بعید به نظر می‌رسد که اوضاع روستا‌ها بد‌تر شده باشد، چرا که میزان جاده‌های ساخته شده، آبرسانی، گازرسانی و برق‌رسانی افزایش یافته‌اند.

عمادی تصریح کرد: دراستان سیستان و بلوچستان دهستان‌هایی واقع در ضرایب مختلف ۶، ۷، ۸، ۹ وجود دارد و همچنین جنوب استان کرمان، استان هرمزگان، استان خراسان جنوبی، قسمت‌هایی از استان ایلام و آذربایجان بیشترین تعداد روستاهای واقع در ضریب ۸ و ۹ محرومیت را دارند.

وی با تاکید براینکه در اکثر نقاط کشور ضریب محرومیت روستا‌ها ۶ است که نشانگر محرومیت کمتر است؛ گفت: نیازسنجی در بخش‌های مختلف مورد نیاز اعم از تحصیلی، مشاوره‌ای، اشتغال، مسکن و نیازهای دیگر احصا شده و ضروری است با کمک سایر سازمان‌ها برنامه‌ای تدوین کنیم و کمیته امداد نیز نقش تسهیل‌گری خود را به خوبی ایفا کند تا بتوانیم؛ نیازهای مردم را به درستی در اختیار مردم و سازمان‌ها قرار دهیم.

رئیس اداره مناطق محروم با بیان اینکه جنس نیاز مردم در مناطق روستایی محروم با جنس نیاز مردم در شهر متفاوت است، خاطرنشان کرد: در این مناطق مردم به نیازهای اولیه زیست نیاز دارند؛ به عنوان مثال بحث سرویس‌های بهداشتی، منازل غیرمقاوم و معیشت در این مناطق از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عمادی افزود: در مناطق محروم جنس محرومیت از نوع فقر توام با حیا است، به عبارتی مردم این مناطق با اینکه  عمدتا نیازهای اولیه زیست را ندارند، اما میزان آسیب اجتماعی در این مناطق کمتر است.

کد خبر : ۳۴۶۰۹۸